Hej

hur ser ni på att vattnet från taket åker ner i rör och ut genom utkast direkt på marksten/granitkross vid fasaden? Någon risk att att vattnet åker under grunden och det blir fukt eller tar annan skada?

Det är dränerat med dräneringsrör runtom huset.
 
Ja, det låter ju inte optimalt. Förutom att det estetiskt ju skitar ner sten/kross så finns ju risk för fuktproblem.
Helst ska det ju ner i marken till dagvattensystem alternativt stenkista.
Om det inte är möjligt ska det ju ut en bit från fasaden
 
Mina gör det. Men jag bor på en grusbacke och källarväggarna är av gråsten och en meter tjocka. Märker ingen fukt. Fram till i somras när jag bytte tak har där inte varit några rännor sedan huset byggdes 1889.
 
Ett av det vanligaste skälen till att man får problem med fukt i källaren. Led ut vattnet minst tre meter.
 
Värt att nämna är att jag inte har källare. Huset står på singel grus ( byggt 2016 ).
 
Det är ändå en dålig ide. Vatten ska bort.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
okej, hur? Många grannar som byggt nytt har också utkast vid fasad och vatten ner på marksten eller i granit kross.

Har sett att en del kan ha markstenskanaler som leder bort vattnet typ 1,5 m
 
Både för och nackdelar med att låta vattnet gå direkt ner i dagvattnet.

Nu har jag en stor brunn som allt dränervatten rinner till och där pumpas de sen bort i ett dike. Jag väljer att låta garagets takvatten komma ut i ett utkast. Detta pga marken får då ta hand om det istället för att jag fyller brunnen direkt.
 
David81 skrev:
okej, hur? Många grannar som byggt nytt har också utkast vid fasad och vatten ner på marksten eller i granit kross.

Har sett att en del kan ha markstenskanaler som leder bort vattnet typ 1,5 m
Om du har exceptionellt bra markförhållanden så är det säkert skitsamma om du släpper ner vattnet vid huset, men generellt är det dumt.

Vill du ha bort vattnet så leder du ju antingen bort det ovan mark eller via rör till någon stenkista.
 
Varför bygger man 2016 utan anslutning till dagvatten (alternativt stenkista om dagvatten inte finns framdraget)..?
 
GoForIt skrev:
Varför bygger man 2016 utan anslutning till dagvatten (alternativt stenkista om dagvatten inte finns framdraget)..?
För att det inte finns utbyggda dagvattensystem överallt.
 
David81 skrev:
Hej

hur ser ni på att vattnet från taket åker ner i rör och ut genom utkast direkt på marksten/granitkross vid fasaden? Någon risk att att vattnet åker under grunden och det blir fukt eller tar annan skada?

Det är dränerat med dräneringsrör runtom huset.
Brukar inte vara någon fara om det är dränering runt huset, men om det var mycket vatten på tomten innan bygge eller om huset ligger lågt kan det vara bra att få bort vatten ifrån huset.
 
Polos skrev:
För att det inte finns utbyggda dagvattensystem överallt.
Nej det duger inte som svar.

Det märkliga är inte att det inte är anslutet till något dagvattensystem, utan att man inte lagt ner rör och låtit vattnet rinna till någon stenkista eller ett dike.....

Men som sagt innan, det kan ju vara så att markförhållandena är sådana att det inte finns en chans för några problem med vattnet.
 
Polos skrev:
Brukar inte vara någon fara om det är dränering runt huset, men om det var mycket vatten på tomten innan bygge eller om huset ligger lågt kan det vara bra att få bort vatten ifrån huset.
Generellt är det ju precis tvärt om. Det är en generalregel att aldrig koppla samman takvatten och dränering, av väldigt uppenbara skäl.
 
Polos skrev:
För att det inte finns utbyggda dagvattensystem överallt.
Det fattar ju jag med, men varför lägger man då inte det vidare till en stenkista? (Vilket jag skrev i inlägget du besvarade..)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.