Hej, har flyttat in i ett parhus med fjärrvärme.
På bottenplan har jag vattenburen golvvärme och på övervåningen har jag radiatorer.

Senaste veckan tycker jag det har strulat och radiatorerna får ingen riktig värme.
Har alltid haft inställning på auto adapt.
Nu tycker jag pumpen går dåligt och ibland låter den.
Växlar från 0,1 till 0,1 m3/h.
När jag ställer in pumpen på Max (3) så kommer den upp till 0,2.
Då ska även den avluftas.

Börjar så och ser om nån har en idé?


Grundfos cirkulationspump med digital display visar flödet 0,1 m3/h, inställd på auto adapt vid sidan av manometer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Växlar 0,0 till o,1 ska det vara vid autoadapt
 
Börja med att fylla upp systemet till iaf 1 bar.
 
Precis, du har antagligen alldeles för lite vatten i systemet, fyll på till minst 1 bar.

Du lär antagligen behöva lufta systemet, då är det bra att fylla systemet till maxtryck (kanske 2,5 bar), kontrollera vad säkerhetsventilen är märkt med, lufta elementen, kontrollera så att inte trycket understiger 1 bar.
 
Sen kan man fundera på varför trycket är såpass lågt, har blåsan i expkärlet gått hädan?
 
Demmpa skrev:
Precis, du har antagligen alldeles för lite vatten i systemet, fyll på till minst 1 bar.

Du lär antagligen behöva lufta systemet, då är det bra att fylla systemet till maxtryck (kanske 2,5 bar), kontrollera vad säkerhetsventilen är märkt med, lufta elementen, kontrollera så att inte trycket understiger 1 bar.

Hej och tack för svar!
Jag har låtit pumpen gå på högsta varvtal ett par timmar nu och nu är den uppe i 0,3 m3/h.

Sedan så är det bättre tryck nu. Men vad betyder den? (Svarta pilen) Den varierar lite då och då. Röda pilen är konstant 1,8 bar.

Men drar jag ner på autoadapt så åker flödet ner till 0,1.

Är nybörjare med detta men försöker läsa på och lära mig.


Cirkulationspump märkt "Grundfos" visas med digital display som visar flöde på 0,3 m3/h, tryckmätare visar 1,8 bar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den röda nålen/pilen är ställbar, den bör ställas på det tryck som systemet normalt ska hålla, den övre svarta nålen visar vilket faktiskt tryck det är i systemet, den nedre svarta nålen visar vilken framledningstemperatur det är.
 
Toppen, tack för svar! Då har jag koll på vad det betyder. Får köra på autoadapt och se vad trycket blir och testa att fylla på!
 
Hur kan trycket variera så mycket? Nu ställde jag in på autoadapt och trycket var nu på 2,6 bar. Hur kan det variera så mycket?
 
Det ska sitta ett filter på returledningen till värmeväxlaren. Kolla så det inte är fullt med skräp. Det bör sitta ventiler så du kan stänga växlaren från värmesystemet
 
Thomas Ohlin skrev:
Hur kan trycket variera så mycket? Nu ställde jag in på autoadapt och trycket var nu på 2,6 bar. Hur kan det variera så mycket?

Och nu ser det ut så här, ingen tryck och det låter om pumpen

En Grundfos cirkulationspump med LED-display som visar '0,0 m/h' ovanför en manometer med visaren på 0 bar, indikerande ingen tryck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kolla ifall säkerhetsventilen släpper ut vattnet. Har du varit uppe så högt som 2,6 bar så lär den ha öppnat. Den är troligen på 1,5 eller 2,5 bar
De kan också bli otäta, så de står och småläcker lite.
Du bör också kolla förtrycket i expansionskärlet
 
Redigerat:
Den verkar ha öppnat sig. Hur stänger jag säkerhetsventilen sen? (Kanske veärldens dummaste fråga)
 
Den ska stänga sig själv. Annars får du vrida vredet tills det "kuggar över"
Prova att fylla på lite vatten, och se om den håller tätt
 
Redigerat:
Ventilen läcker. Fyller på till normalt tryck, men det sjunker direkt. Rinner ut vatten till avloppet (går från säkerhetsventilen)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.