Hej, Vi funderar på att koppla på oss på fibernätet som finns i gatan utanför huset. Att få "full" installation kostar 3 000 SEK extra och då ingår grävning, håltagning, montering av "mediapunkt" och grov återställning av marken. Känns spontant som om det kan vara värt det? Det jag funderar på är vart de förlägger fibern? Om det blir kortaste vägen in så hamnar mediapunkten I tvättstugan i källaren. Har inte funderat så mycket på om det är den bästa platsen? Kanske det inte spelar någon roll vart I huset denna punkt sitter? Frun vill absolut inte att några synliga kablar därefter ska behöva dras för att få access i övriga huset. Jag vet inte hur det fungerar. Kan man ha "trådlös" access med en router så kvittar det ju om punkten sitter i tvättstugan. Men hur är det med t ex TV? Kan man väl iofs oxo köra trådlöst? Fördelen vi hoppas på med fiber är att kunna se på olika program på olika TV apparater I huset. Men det är kanske en helt annan fråga...Någon som vet?
 
Jag har för mig att i vårt förra (nyare) hus så kunde vi med kabel TV abbonnemanget se olika program samtidigt på olika TV apparater. Utan att ha mer än "ett" abbonnemang. Kan detta stämma? eller minns jag fel?
 
Kan det möjligtvis varit så att det fanns analog kabel-TV som levererades via fibernätet i förra huset? Då kan man se ett analogt grundutbud via den gamla hederliga koaxialkabeln på mer än en TV samtidigt.
 
hsd
Gräv själv, grovåterställning innebär oftast mycket eget jobb efteråt
Tänk på att placera router centralt i huset för bästa Wi-Fi täckning
Kolla med entreprenörer var de går förbi och vill komma in i trädgården
 
Tack. Grävningen är jag mindr bekymrad för, det är dessutom en kort bit. Jag gissar att de I en standardinstallation tagit närmaste vägen? Men håltagning i grunden kan vara värre? Lägger man in ett rör (som går genom grunden och in I huset) eller hur gör man? Tillhandahåller fiberfirman vanligan rör till förläggningen i mark samt genomföring?
 
Ja, i det "gamla" huset (som egentligen är nyare) fans det ett TV uttag I varje rum. Dessa var sammankopplade med kablar som var dragna i väggar etc. Det skulle jag iaf teoretiskt kunna få till även i mitt nya "gamla" hus. Där kan vi dock inte få kabel TV. Men kan man få samma funktionalitet med ett abbonnemang via fiber? d v s att man kan se olika program på olika apparater...? Och måste man isf ha ett "fast" kabelnät i huset? eller går det bra med trådlöst under förutsättning att TV:n kan ta emot trådlöst?
 
Olika program på olika apparater funkar om man har kabel-tv via fiber och det får man kolla med leverantören och då krävs ett vanligt koax-nät i huset, annars får man köpa en iptv-box per apparat och i vissa fall tar operatörerna ut en extra månadsavgift per box.
 
Tack. Bilden klarnar. Fast det fungerar väl endast om operatören har ett analogt kanalutbud? eller rättare omvandlar sin digitala sändning till analog och inte för de digitala kanalerna som man ofta kompletterar med? Om det fungerar med grundutbudet så är det bra, även om ingen väl inte vet när detta begränsas.
 
Gräv själv! Då får du det där du vill ha det och återställt så som du önskar. Normalt brukar den firma som gräver bara dra upp ett skyddsrör invid grunden sen drar man fibern upp på väggen en bit och går in i huset ovan jord. Jag ville absolut inte ha det på det viset utan önskade att få in kabeln under marknivå.
Detta var jag då tvungen att tala om specifikt för det krävs då att man är hemma när dom ska dra in det tunna röret som sen fibern skall blåsas in i.
Låter kanske konstigt men det är olika gubbar och firmor som gräver fram ett tjockt skyddsrör på din tomt, som drar i det tunna röret för fibern och som kommer och blåser i fiber (så var det i skåne i alla fall).
Jag grävde, la ner ett skyddsrör och tog hål samt drog ett vp-rör genom grunden. Utmaningen var att koordinera så att man var hemma när dom skulle in med blås röret och sen när fibern skulle blåsas i och när det skulle kopplas för inget gjordes samtidigt och tidplaner existerade inte. Och det är därför som dom helst vill ha inkoppling ovan marknivå för då kan dom göra allt fram till det bara återstår ett hål och en inkoppling. Så där fick man prata med gubbarna på plats i kvarteret och själv lista ut när det började dra ihop sig för en detaljerad projektplan verkade inte finnas.....och jag gissar att det ser likadant ut överallt där man gräver fiber.
 
Redigerat:
3000 kr för grävning skulle inte jag tacka nej till! Du kan ju förbereda i källaren inför installationen, markera platsen eller borra hålet själv där du vill ha in den, tex strax under marknivå om möjligt. Om du har möjlighet kan du byta ut antennkabel mot nätverkskablar till samtliga uttag. Vi kör nätverkskabel från fibermodemet till tv via apple-tv, går även att ta in tv-signalen trådlöst till nyare tv-app. men känns dumt när man ändå är där och pular. Om du vill ha fler tv-app. behövs även apple-tv eller liknande vid denna för att kunna se olika program samtidigt.
 
Tack för tipset om nätverk. Jag tycker 3 000 SEK för grävning och borrning av ett 12 mm hål är ganska dyrt, speciellt som det i mitt fall rör sig om knappa 5 meter från gatan. 40 cm djup är inte heller så jobbigt. Dessutom tror jag inte (?) att de handgräver utan kanske med maskin och då har jag en massa jobb med att återställa. Jag tänkte spontant att kabeln skulle gå igenom grunden ovan mark, men du har nog rätt att under mark vore bättre. Men hur är det med tätning av genomföringen? Vill ju inte skapa en väg för vattnet in i källaren...men finns kanske bra tätningstips.
 
Ok, 5 meter är inte mycket, om du har lättgrävd mark så får du ju ett bra styrkepass samtidigt :) Men det är jobbigare än man tror ändå. Hoppas du har en stark rygg eller stark granne?! Att täta genomföringen är inte svårt, oroa dig inte för det.
 
Det är ju bara räkna på det vad kostar det att hyra en grävare och göra det själv, eller vad tar en grävare per meter.
Visst går säkert att handgräva men är det värt tiden det tar?
 
Sen är det ju vad man får för pengarna en rutinerad maskinist förstör i värsta fall trettio cm brett eller som när dom grävde här tre meter brett när dom hade varit tillbaka gång nr två så gick det iallafall att köra lastmaskin på ytan...
 
Fundera på möjligheten att dra upp ett tomrör på vinden för att sedan gå ner där du vill ha routern. Detta istället för att göra hål i väggen få routern i källaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.