Hej!
Skall ta bort matjorden för altanbygge och för att kunna göra detta måste jag köra på en del av gräsmatan.
Min funderin är att lägga markduk med ett lager singel på över gräsmattan för att skydda. Frågan är om det skyddar eller ger mig extra arbete med sten i gräsmattan.
 
Om det är bra bärighet räcker det ofta med några skivor. Typ plywood eller liknande.
 
Ska du skydda gräsmattan så att det inte blir några spår eller vill du skydda gräset så att inte ytan nöts sönder?

Precis som G-83 skriver så är det bättre med någon typ av skivor (plyfa, osb etc).
 
Med spade och skottkärra så håller gräsmattan om du inte kör i samma spår hela tiden.

Protte
 
Det är 7 kubik jord som skall bort lika mycket singel som skall ditt samt 23 plintar a 58 kg. Så det är maskin hjälp som gäller för en svag person som mig.
Skall använda en mini hjullastare som väger ett ton samt en jordborr.
 
Redigerat:
Beror vad lastaren har för däck, breda med runda kanter och ett klokt körsätt så behöver inte skadorna bli värre än lite toppdressing.

Protte
 
Kanske en minigrävare så behöver man inte köra med lastaren för att gräva ut matjorden, bara transporten.

Protte
 
Relativt breda och runda däck 16", midje styrd 4x4.
Ingen som har erfarenhet av grus på markduk. Har sett att vissa anlägnings jobb använt detta i stan. Men frågan är om det är skydd för gräsmattan eller bara för att hindra jord spridning.
 
Redigerat:
Visst går det med duk och grus men det är mycket mer jobb att ta bort än några skivor. Med en lastare på ett ton får du inga stora skador om det inte är riktigt blöt mark.
 
prototypen skrev:
Kanske en minigrävare så behöver man inte köra med lastaren för att gräva ut matjorden, bara transporten.

Protte
Det är endast transport som skall skyddasför, utgrävningen skall ske inom det område som skall bort.

Provade i går att köra in med ett fordon med 1/4 dels hjuluta och vikt på ca 800 kg på den blötare delen av gräsmattan för avlämning av matterial. Gick inte att se vart jag kört någonstans, så skydd skall nog inte behövas.
 
Första dagen gick det bra men regn under kvällen / natten till andra gjorde att det från att nästan inte märkbara spår blev mycket djupa fåror (rälls) som förhindrade styrning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.