Hej!
Jag har ett älvsbyhus där jag håller på med att inreda övervåningen och har nu kommit till värmesystemet. Min plan är att ha ett enrörsystem enligt Ä-hus rekommendationer. Jag planerar att ha ett element under varje fönster (2st) på båda gavlarna samt ett stort under fönstret i takkupan, totalt 5 element. Min tanke är att använda rör-i-rör system från Uponor. Nu till frågan:
- kopplar jag alla element i serie?
- från första och sista elementet drar jag rörirör till pannan (Nibe 750), men hur blir det med rören i golvbjälklaget, de blir ju "U"-formade. Hur funkar det med rörirör idén vart kan vattnet då komma ut?

/Jonas
 
ascidian skrev:
Hej!
Jag har ett älvsbyhus där jag håller på med att inreda övervåningen och har nu kommit till värmesystemet. Min plan är att ha ett enrörsystem enligt Ä-hus rekommendationer. Jag planerar att ha ett element under varje fönster (2st) på båda gavlarna samt ett stort under fönstret i takkupan, totalt 5 element. Min tanke är att använda rör-i-rör system från Uponor. Nu till frågan:
- kopplar jag alla element i serie?
- från första och sista elementet drar jag rörirör till pannan (Nibe 750), men hur blir det med rören i golvbjälklaget, de blir ju "U"-formade. Hur funkar det med rörirör idén vart kan vattnet då komma ut?

/Jonas
Jag skulle undvika enrörssystem, även fast leverantören rekommenderar det.
Jag byggde om mitt värmesystem i somras till 2-rörs, ångrar det inte en sekund!

Om pumpen står en våning ner så spelar det ingen roll att de är u-formade, eventuella läckor visar sig då på nedre plan
 
  • Gilla
hnurre
  • Laddar…
ascidian skrev:
Hej!
- kopplar jag alla element i serie?
/Jonas
Ja, det är grejen med 1-rör system. Seriekoppling ger totalt sett kortare rör och färre kopplingar än 2-rörssytem.

ascidian skrev:
Hej!
- från första och sista elementet drar jag rörirör till pannan (Nibe 750), men hur blir det med rören i golvbjälklaget, de blir ju "U"-formade. Hur funkar det med rörirör idén vart kan vattnet då komma ut?
/Jonas
Med rören i golvbjälklaget ligger vattnet i skydds-slangarna tills dessa är fyllda och därefter rinner vattnet ut på golvet vid varje radiator, förutom framledning till första och retur från sista radiatorn på övervåningen som leds ner till pannan. Vattnet letar sig alltid till lägsta punkten... Med 2-rörs system händer samma sak, om man inte har fördelaren på nedervåningen.

Jag bor själv i ett Älvsbyhus med 1-rörs RIR på övervåningen.
 
Jag kommer med intresse att följa tråden!
Själv är jag nästintill övertygad om att det måste vara mycket svårt att hitta hållbara argument för enrörssystem – men jag ska vara tyst och lyssna! Lovar!!! :)
 
  • Gilla
Gustaf Weidegård
  • Laddar…
tommib
Mitt tips är att glömma enrörssystem. Det kräver noggranna beräkningar på varje radiator och olika radiatorer i de olika rummen för att uppnå en jämn värme. Bygger du om ändras hela balansen. I tvårörssystem köper du likadana radiatorer till varje rum (möjligen lite olika storlekar om rummen är väldigt olika stora) och justerar varje radiator för sig om det behövs. Mycket mer effektivt och enklare att justera i framtiden. Vinsten med enrör är en något billigare rördragning men det förlorar man på att ha ett mindre flexibelt och mer svårjusterat system. Tänk gamla julgransljus där slingan var en ring där man måste tillbaka till startpunkten. Tvårör kan du grena ut som du vill.

Varje gång jag planerar en renovering eller tänker på vårt värmesystem förbannar jag den som installerade enrör.
 
  • Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
Oavsett ettrör eller tvårör behövs det en korrekt dimensionering av radiatorer och rör. Finns en del tips på: http://www.varmepumpsforum.com/faq/index.php?action=show&cat=7

Ettrörs har fungerat helt okej hos mig i ett hus byggt -97. Har två olika slingor på övervåningen, en med tre radiatorer och en annan med fyra radiatorer.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Bygg ettrörs! En slinga till varje radiator ;)
 
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
tommib
Josth skrev:
Oavsett ettrör eller tvårör behövs det en korrekt dimensionering av radiatorer och rör. Finns en del tips på: [länk]

Ettrörs har fungerat helt okej hos mig i ett hus byggt -97. Har två olika slingor på övervåningen, en med tre radiatorer och en annan med fyra radiatorer.
Det är helt riktigt att man måste dimensionera systemet även med tvårörs men det är dels ett mycket enklare jobb och man kan utan problem överdimensionera lite på stammarna om man tror att man ska bygga ut i framtiden. Man kan bygga med lite grövre rör även om man inte tror att man ska bygga ut, prisskillnaden på rören är såpass liten. Att anpassa systemet efter ändrade förutsättningar är också enormt mycket enklare.
 
2 rörs system alla dagar i veckan! Bytte ut mitt gamla 1 rör, ångrar inte det en sekund
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.