MissAnpassad skrev:
Nu tänkte jag fråga en tråkig fråga, men jag ställer den med ert bästa i sinne och det är om ni kontrollerat att det inte finns krav på bygglov eftersom ni ändrar bodens funktion? Boden ligger (helt uppenbart) inom gränsen där strandskydd kan råda, så det finns en stor risk att ni annars åker på det många andra råkat ut för och det är man man får riva det man gjort.
Man frågar aldrig vare sig TS eller en bygglovshandläggare om detta... ;)
 
  • Gilla
llehs
  • Laddar…
GustavB skrev:
Man frågar aldrig vare sig TS eller en bygglovshandläggare om detta... ;)
Inte väcka björnar som sover...
 
GustavB skrev:
Man frågar aldrig vare sig TS eller en bygglovshandläggare om detta... ;)
Vilket är väldigt dumt eftersom man kan bli påkommen (grannkonflikter är inte ovanligt och då är det inte smart att ha svartbyggen på tomten). Vi ska dessutom inte bara värna om strandskyddet samt allemansrätten, utan även vår kulturhistoria, i detta fall är det dessutom fråga om kvinnohistorian, en del av historian det finns väldigt lite bevarat av.
 
Annan fråga: det är lockande att bygga utan isolering i basturummet om det funkar, har Du erfarenhet av detta? Du har alltså bara vindpappen och sedan luft?//Dan
 
Nordstarr skrev:
Annan fråga: det är lockande att bygga utan isolering i basturummet om det funkar, har Du erfarenhet av detta? Du har alltså bara vindpappen och sedan luft?//Dan
Det är som vanligt med isolering. Mer isolering ger ett känsligare hus, men lägre energibehov. Är det ingen isolering kan det vara bra att välja en lite större kamin. På Harvias hemsida kan man hitta lite skrivet om hur mycket större aggregat man bör ha om isolering saknas. Det kommer att gå åt lite mer ved, men en bastu vid ett fritidshus är uppvärmd så korta tider att energiförbrukningen inte blir så hög ändå.

Jag har provat en bastu vid Sylarnas fjällstation som var byggd i någon slags grillkåta. Ingen isolering, ingen vindpapp och enkel spontad panel. Det gick att basta där också, men det var tydligt varför man vill ha vindtäta väggar. Det drog kallt om man satt nära någon otäthet i väggen. Så skulle jag inte bygga.
 
F
Jag tycker MissAnpassad borde ändra sitt namn till VälAnpassad eller VälDresserad
 
  • Gilla
katos och 1 till
  • Laddar…
MissAnpassad skrev:
Jo, men badstugor ligger oftast inte i anslutning till tomten, de ser annorlunda ut och är också ett senare påfund (typ 20-talet?) för gemene man.
Inte oftast i anslutning, men här ser vi undantaget om någon frågar ;)
Har sett bykhus som också haft badmöjligheter, men då oftast i Finland där bykgrytan stått i delen där bastun varit och här kan ju någon från inflyttad varit med och skapat.:D
 
Fakathong skrev:
Jag tycker MissAnpassad borde ändra sitt namn till VälAnpassad eller VälDresserad
Eftersom hon ställer relevanta frågor?
Skippa härskarteknikerna, även om man har olika åsikter kan man hålla en hövlig nivå.
 
Fakathong skrev:
Jag tycker MissAnpassad borde ändra sitt namn till VälAnpassad eller VälDresserad
Hahahaha, tack, men du vann priset "du har ingen aning om hur MissAnpassad är" Jag är för det första alternativare och för det andra så är det TS jag värnar om. :p Men du kanske har fler nick (har aldrig sett dig förut) och har ett horn i sidan mot mig? Nåväl, försök att sluta ta allt på nätet så personligt.

Tack Jumos.

AndersS, men TS måste verkligen kontakta kommunen, för det kommer sedan en handläggare osv vid en anmälan som kommer vara bajsnödig. Därför tänker jag just att byta ut bykstugan mot att ts har bykstugan som en bastu och sedan bygger en klappbrygga efter konstens alla regler. Då syns det ju på platsen vad den faktiskt använts till från början (för jag vidhåller bestämt att det där är en bykstuga)
 
Det har inte hänt så mycket på ett tag, men nu är bygganmälan för ny eldstad godkänd och kaminen står på plats.

Ny kamin på plats i outredd byggnad med rökrör, stege och oskyddat fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Finndjävel och 1 till
  • Laddar…
Nu har sotaren godkänt kaminen och det är proveldat. Det återstår bara lite lister. Oavsett lister så kommer det att bastas till jul.
Nyinstallerad kamin med tänd eld i ett basturum med träväggar och ett fönster som visar vinterlandskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Proveldad kamin med tänd eld i bastu, omgiven av träväggar och -bänkar, saknar lister.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nybyggd bastu interiör med träpaneler, ett fönster och vägg utan lister.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Octavianus och 3 till
  • Laddar…
Här badade vi efter premiärbastun.
Soluppgången reflekteras i en isbelagd sjö sedd från en brygga, symboliserande platsen för premiärbad efter bastu.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fönsterfoder är på plats, och soluppgången skiner in genom fönstret.
Inredning av bastu med vedkamin och utsikt genom fönster mot soluppgång över vattnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här ser dörren ut från insidan.
Nybyggd bastu med träpanel, en liten bänk och bastudörrens insida med fönsterfoder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här ser bastudörren ut utifrån. Än fattas lite lister.
Öppna dubbeldörrar på en bastu med träpanelväggar och en rosa handduk som hänger till vänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi valde inte den minsta kaminen utan ett nummer större. Det går mycket fort att värma bastun. Lite småpyssel kvarstår, men vi är redan mycket nöjda med resultatet.
 
  • Gilla
Citronträd och 4 till
  • Laddar…
Nu är det två björkar mindre intill bastun. Det förbättrar utsikten.
Bastu vid sjö med nyligen fällda björkar och person ser på isen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Utsikt från bastufönster över sjö utan björkar, klar himmel och synlig horisont.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mitt första dopp i sjön i år.
Person tar isbad i en sjö med brygga framför skog och hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
sir_daniel och 3 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Nu är det två björkar mindre intill bastun. Det förbättrar utsikten.
[bild]
[bild]

Mitt första dopp i sjön i år.
[bild]
😅
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.