Hej.
Köpte mej en 310a i julas.
Tänkte få igång den så fort som möjligt på säsongen och funderar lite på nedläggningen av slingorna. (Som jag tänkt få ner så fort tjälen är över för vintern)
Gräsmattan avgränsas huvudsakligen av A B & C enl bilder

A
Gräsmatta gränsande mot stängsel och väg med synliga spår efter nedläggning av slinga för robotgräsklippare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


B
Gräsmatta gränsande mot stenplattor och staket, med installationskabel för robotgräsklippare utplacerad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


C
Gräsmatta avgränsad av betongplattor och stenkant bredvid en röd husvägg, potentiell guide för en robotgräsklippare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag vill ju givetvis få ut så mycket klippning som möjligt mot dessa avgränsningar.
Så frågan är: hur långt i från plattor/staket bör jag lägga slingan för att få ut mesta möjilga klippning på resp bild? Plattorna är 140mm breda.

Vad jag förstår så kan man ställa in hur långt över slingan den ska gå. Men var ifrån på klipparen mäts det? Plastkåpan eller knivspets?
Är ju dessutom ca170mm från knivspets-plastkåpa som den "missar".

Bild A: Bör jag dra slingan i en bukt "runt" stolparna eller man kan bara dra den rakt förbi?

Hur hade ni andra gjort?

PS. Har även byggt om en gammal skyffel till att få ner slingan med som jag hoppas kommer funka bra..
 
Dra kabel rakt förbi stolparna det blir nog bäst.
Manualen är utförlig med förläggning av begränsningskabeln. Notera att det alltid kommer att bli lite nervikt gräs över stensättningen, detta pga att klipparen inte kör över gräset på riktigt samma sätt som ute på själva gräset.

Använder du spikmärlorna så försvinner beg.kabeln efter några månader i gräset. Guidekabeln kan med fördel grävas ner.
 
  • Gilla
mg765
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.