S
Hej, jag hade tänkt koppla så här (se bild) för att få Wifi i hela huset. Dvs en extra router för Wifi och att denna kopplas som slav. Går det att koppla på detta sätt tro? Kan router 2 vara på den platsen? Eller finns det ett smartare sätt?

Är det svårt att konfigurera en andra Asus RT-N66U som slav?

Schematisk bild av nätverk med huvudrouter, extra Wifi-slavrouter, switch och uppkopplade enheter som PC och IPTV.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad står siffrorna 1 och 2 för?

Menar du router eller menar du att du vill konfigurera den som ren accesspunkt? Det senare är inga problem alls med moderna grejer.

Det normala är att man har en router, den är avgränsningen mellan ditt lokala nätverk och internet. Den ska alltså sitta så nära inkommande bredband som möjligt, och dina klienter ska normalt vara anslutna på LAN-sidan (d.v.s. de har adresser i ditt lokala nätverk).

Sen man kan sätta upp flera trådlösa accesspunkter, på samma sätt som man kan ha flera switchar.
 
P
1 & 2 tror jag står för antal uttag i väggen. Och mörklila streck är kablar i/på väggen och blå är lösa kablar

Om jag tolkar det hela så är det att så inkommande bredband går från CPE ner till den första routern och sen tillbaka till den övre halvan. Är det rätt tolkat?
Om så kommer det funka utmärkt och då är router #1 det den som sitter emellan lokala nätet och Internet.
Det du ska tänka på är att bara en av routrarna ska ha DHCP aktiverat. De brukar ha det aktiverat som standard så stäng av det på slaven, välj också att använda den som accesspunkt och inte router. Eller så köper du just bara en AP.
Gissar också att du vill ha wifi aktivt på router #1. Om så konfigurera samma SSID/PW på de två men olika frekvenser.
 
Varför måste man sätta routern så nära inkommande bredband som möjligt?
 
Det är en accesspunkt du skall ha den kopplar du på efter den andra routern/switchen
 
S
TheStills skrev:
1 & 2 tror jag står för antal uttag i väggen. Och mörklila streck är kablar i/på väggen och blå är lösa kablar

Om jag tolkar det hela så är det att så inkommande bredband går från CPE ner till den första routern och sen tillbaka till den övre halvan. Är det rätt tolkat?
Om så kommer det funka utmärkt och då är router #1 det den som sitter emellan lokala nätet och Internet.
Det du ska tänka på är att bara en av routrarna ska ha DHCP aktiverat. De brukar ha det aktiverat som standard så stäng av det på slaven, välj också att använda den som accesspunkt och inte router. Eller så köper du just bara en AP.
Gissar också att du vill ha wifi aktivt på router #1. Om så konfigurera samma SSID/PW på de två men olika frekvenser.
Ja 1 och 2 är uttag med respektive antal utgångar.

Ja, inkommande går så som du säger.

Jag har redan köpt routern så då ställer jag om slaven.
1. Avaktivera DHCP
2. Ställa om den till AP
3. Samma SSID/PW som router 1.
4. Eftersom det finns två olika frekvenser så får router 1 gå på 5GHz och router 2 på 2,4GHz

Är detta korrekt?

Kan jag programmera router 2 när den är kopplad på nätverket eller ska jag köra den rakt i datorn utan internet och förprogrammera den först?
 
Andy78 skrev:
Varför måste man sätta routern så nära inkommande bredband som möjligt?
Måste och måste, en hemmarouter har en WAN-kontakt (=internet) och flera LAN-kontakter. Alla datorer på det egna nätverket ska normalt vara anslutna på LAN-sidan, därför bör den (kopplingsmässigt) sitta så nära inkommande bredband som möjligt (eftersom inget annat ska vara anslutet före den).
 
Redigerat:
DanielF skrev:
Kan jag programmera router 2 när den är kopplad på nätverket eller ska jag köra den rakt i datorn utan internet och förprogrammera den först?
Du bör ställa om den innan du koppla ihop den med de andra grejerna, det finns risk för strul annars.

Ett tips kan också vara att ge den en fast IP-adress (som ligger utanför din ordinarie routers DHCP-område) i ditt lokala nätverk så du kommer åt att ändra WiFi-inställningarna från vilken dator som helst i ditt nätverk. Om den får sin IP-adress med DHCP blir det bökigare att lista ut vad den har för IP-adress om man behöver ändra nåt.
 
Nerre skrev:
Måste och måste, en hemmarouter har en WAN-kontakta (=internet) och flera LAN-kontakter. Alla datorer på det egna nätverket ska normalt vara anslutna på LAN-sidan, därför bör den (kopplingsmässigt) sitta så nära inkommande bredband som möjligt (eftersom inget annat ska vara anslutet före den).
Självklart behövs en router och inget anslutet före den, men varför bör den sitta så när avlämningen som möjligt, vad förlorar man på att dra den till en annan plats om man så önskar?
 
Koppla router 2 direkt till en dator först och konfigurera den som AP, när allt konfig är klar slår du av DHCPn, nu är det bara att koppla in den på nätverket

Kör bägge frekvenserna på bägge routrarna men ställ in olika kanaler, på 2,4GHz välj mellan kanalerna 1,6 & 11. Kolla med hjälp av tex telefonen vilka kanaler som är upptagna av grannarnas wi-fi.
 
Lånar denna tråden lite. Varför kan man inte köra från lan på router 1 in på wan på router 2? Ställer man till med något då? Har nämligen routern i garaget kopplad så i dagsläget.....
 
@dof, anledningen är att enheterna (datorer mm) på router 1 inte kan komma åt enheterna på router 2.
 
Är det enda anledningen? Ingen risk för det segar ned nätverket eller dyl?
 
Du kör även NAT 2 ggr, en lanadress kommer in på wan på router 2 sen översätts den ut på router2 lanadresser.
Jag hade kör in kabeln på lanporten istället och stängt av dhcp då körs den som en switch.
 
Då ska jag prova det vid tillfälle. Tack (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.