Hej proffs och hobbyfixare. Jag skulle vilja sätta in ett extra fönster i vårt väldigt avlånga och östersidaliggande (och därför mörka) vardagsrum. Vad kan man tänka sig att det skulle kosta att ha någon att göra detta? Jag antar att detta är lite överkurs att göra själv med tanke på att ytterväggen är bärande etc..

/fattig medmänniska
 
Beror ju på storlek och så hur mycket jobb det blir, men börja med att kolla bygglov då det lär behövas.
 
Och även på hur väggen är uppbyggd och material.
Så utan mera information blir tyvärr svaret "hur långt är ett snöre" ;)
Bygglov gäller detaljplanerat området och för mig personligen "om det syns" tydligt från väg men det blir din egen bedömning.
 
Beror självklart på vad det är för konstruktion på väggen. Trähus med normala reglar cc 60 cm, 2-man en arbetsdag +material och fönster + reskostnader/milkostnader sedan är det troligtvis lite arbete med lister och gips på insidan och panel + plåt på utsidan.


Glöm inte bygglov/bygganmälan beroende på läget.
 
Okej, tack för svar.. Synd att det sällan går att höfta om vad det kan kosta. :p Vi tänkte oss inget fancy, bara ett vanligt fönster typ. Det skulle inte vara något som syns från vägen, bara isf grannen mitt över tomten som kommer märka av det.. Men var någonstans vänder man sig med detta? Vanliga fönstersnubbar eller behövs något mer snickarsnubbigt när det är lite annat att ta med i beräkningarna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.