MultiMan
Märkligt hur olika tycke och smak kan vara. Jag gillar normalt inte de skokartonger som brukar presenteras här, men just detta hus tyckte jag var riktigt stilrent och balanserat. Om jag haft pengarna och bostadsorten passat hade jag varit presumtiv köpare!
 
Arkitektur ska vara enkelt och detta är riktigt enkelt och stilrent.
Sen finns det alltid detaljer som jag skulle gjort annorlunda.
 
Jag gillar den enkla elegansen i denna, Wingårdhs husserie.
Planlösningen är ur mitt perspektiv optimal sett till kombinationen design, funktion och byggnadseffektivitet.
Jag gillar små detaljer som den udda glasindelningen i det stora fönsterpartiet. Vore det enskilda fönster skulle det bli rörigt. I detta utförande en kul detalj.
På nedervåningen delas funktionsytorna av golvmaterialet längs en rak linje genom hela huset.
Trappan är monumental utan att vara vräkig.
Personligen tycker jag att dessa hus i många delar vida överglänser motsvarande modeller i huskatalogerna tack vare en stor omsorg om de små detaljerna.
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
Blir kul att se när den direktexponerade fasaden ruttnar. Järnvitriol skyddar inte. Det fanns ett skäl för takutsprång.
 
  • Gilla
arneri68
  • Laddar…
Tomas Nilsson skrev:
Blir kul att se när den direktexponerade fasaden ruttnar. Järnvitriol skyddar inte. Det fanns ett skäl för takutsprång.
Rinner vattnet av så är det låg risk för att fasaden ska skadas av vatten
 
Ja, vi får ju hoppas att det finns luftspalt bakom panelen så lär det väl ta många decennier innan panelen tar skada eller kan du utveckla din kommentar Tomas?
 
Vi har stående träpanel. Under takutsprånget och några dm nedåt är trä och färg i princip helt opåverkat av tidens tand, medans det längre ner är slitet, och ju längre ner man kommer desto slitnare är det. Färgen ger sig först, sedan träet, och då där det finns sprickor och knastar där vattnet tränger in. Så självklart skyddar takutsprång fasaden.

Här i Skåne är det historiskt inte så stora takutsprång, men det beror nog på att regnet mestadels kommer horisontellt och att takutsprånget skulle behöva vara flera meter för att skydda effektivt. I övriga Sverige (skog/vindstilla) bör takutsprång fungera väl som skydd av fasaden.
 
S
Jag gillade detta hus. Är svag för grånande trähus med modernt uttryck och har alltid gillat arkitekthus. Detta är ett typhus något anpassat och är därför i min mening inte "arkitektritat" hus. I denna miljö har det hittat hem och de stora fönsterna verkar klara "nakentestet", att man ska kunna gå på muggen näck nattetid utan att oroa sig för nyfikna blickar. Iaf som kille :). Trädgården känns harmonisk och avskalad och för tankarna till Japan. Planlösningen är smart planerad med få korridorer och andra prång. dock saknas ett förråd.
 
Jag hade ett hus med lockpanel, 19 mm, behandlat med järnvitriol. Utsatt läge.Efter mer än 45 år finns panelen "kvar", dock sliten. Panelen har dessutom demonterats, 50 mm västkustskiva monterats varefter panelen återmonterats.
85 cm taksprång. Naturligtvis är panelen jättegrå, med ojämn kulör men det var ju så jag ville ha den.
Alla gamla lador är obehandlade. Ofta spikad med ogalvad spik.
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
Du vet väl att träpanel sällan ruttnar om den inte är målad?
 
Redigerat:
  • Gilla
UPS-tekniker och 2 till
  • Laddar…
Paserade två hus idag byggda senaste tio åren. Kuber utan takutsprång, obehandlad panel,
De såg så jävliga ut att jag måste stanna och ta bilder nästa gång.
Fläckiga, mögliga, ojämna i panelen.
 
Stående eller liggande panel?
 
Liggande den ena den andra stående. Vanskötsel javisst. Men ändå.
 
Liggande är svår att hålla snygg och med en jämn nyans.
 
seniorkonsult skrev:
Du vet väl att träpanel sällan ruttnar om den inte är målad?
Så är det kanske norröver, men det gäller inte i Skåne, och sannolikt inte upp längs västkusten heller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.