Hej. Jag äger ett hus byggt 67. Det är byggt på riktigt, med omsorg. Man sparade inte på krutet så att säga. Jag har en bekant som är osäker på om man kan duscha i alla duschar och tror att tätskiktet är dåligt. I de två av fyra duschar jag använt har jag inte märkt något konstigt. Kan man tro att alla är ok? Hur avgör man om de är duschdugliga eller inte?
 
Är det från 67 och inte omgjort skulle jag va väldigt återhållsam med att duscha där.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Det kan hålla många år till. Rev vårt badrum från 69 utan tätskikt om man inte räknade vindpapp som tätskikt på 60-talet? Snustorrt och fint.
 
Fyra duschar? :wow: Inspektera där du kommer åt, kolla golvbrunnen och tätningar. Är det ett stenhus kan du vara nästan lugn oavsett.
 
Jag skulle tro utan att ha sett huset att brunnen är den största risken. Sitter säkert någon form av masonit bakom kaklet typ liknande oljehärdad board. Tänk på asbest i fog och fix.
 
Hej Crazy 4 ever, välkommen till Bygga Hus-forumet!

Men du glömde nämna vad det är för ytskikt i dina fyra duschrum.

Är det plastmatta så går det rätt lätt att förnya.
 
Helkaklat.
 
I princip hade man inte så mycket tätskikt i hus från 67. Du har med stor sannolikhet diverse fuktskador i väggarna.
 
Som exempel:

I vårt hus var badrummet ursprungligen byggt 1960. Man hade då tjära som tätskikt. Det låg ca. 10mm ren tjära på golvet, tjärpapp upp till ca 60 cm höjd på väggarna.

De hade först lagt 20mm puts på träväggarna, och något liknande material på golvet.Mer murbruk på väggarna. Och så kakel.

Förra ägaren hade "renoverat" badrummet 1991. De satte då kakel utanpå det gamla kaklet, klipte elen till lampa över spegeln, trådarna låg spänningsförande inbäddade i kakelfogen (hittades med den jordade bilningsmaskinen när vi renoverade).

När vi rev så hittade vi diverse äldre fuktskador i konstruktionen.

Det andra badrummet i huset, där hade man samma sak, tj'ära på golvet, tjärpapp upp på väggarna. Men där hade man sedan satt en vanlig gipsskiva, helt utan skydd utanpå tätskiktet. Och mosaik på den.

Gipsskivan var i princip förintad av fukt, massor med svartmögel bakom mosaiken. Huset är även kraftigt ombyggt 1976, och jag tror att det badrummet är omgjort då. Det var plastarör i golvet, så det måste vara gjort på 70 talet eller senare.
 
  • Wow
Lärospånet
  • Laddar…
K
Mitt badrum var byggt -68 och hade asfalt/papp som tätskikt under hela golvet och i duschen.
Ovanpå detta var en finsats / puts som kakel satt på. Snustorrt bakom och ett helvete att få bort när vi renoverade.
 
  • Gilla
Trollskidan och 2 till
  • Laddar…
K Kortling skrev:
Mitt badrum var byggt -68 och hade asfalt/papp som tätskikt.....Snustorrt bakom.....
Jag har rivit ut två sådana badrum. Ett från -48 och ett från -62. Båda med tjärpapp som "tätskikt"
Det äldsta var det finaste. Nästan helt utan skador från fuktgenomslag.
 
  • Gilla
Sarah North och 1 till
  • Laddar…
snabbrenoverar mitt badrum från tidigt 70 tal nu. Mattan på väggen och i taket ! hade släppt på sina ställen och så har vi duschat och badat i säkert tio år nu. Skar bort matta i tak och runt badkar så jag kan kakla där och spånskivorna bakom var felfria förutom lite poröst just vid rören vid blandaren. Verkar vara nå blankt genomskinligt penslat på skivorna iallafall.
 
H hempularen skrev:
I princip hade man inte så mycket tätskikt i hus från 67. Du har med stor sannolikhet diverse fuktskador i väggarna.
Nja..... Man byggde detta huset för en fabriksdirektör, så jag tror faktiskt inte man har på nåt sätt fuskat nånstans. Man köpte in Kanadensiskt furu för x antal hundra tusen (1966) för köksinredningen, och satte in snabbtelefoner och betjäntknappar i 14 rum, då tror jag inte man fuskat i badrummen......
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.