Funderar på att ta tag i dräneringen av huset. Har tidigare handgrävt runt garaget och dränerat, men funderar på att investera i att låta en grävare gräva upp runt huset i alla fall.

Vad kan jag räkna med att det brukar gå på att gräva runt ett hus på 10 x 12 meter, alltså 48 löpmeter?

Då tänker jag enbart på att gräva upp, resten av arbetet gör jag själv.
 
Hej

Du vill alltså bara ha grävt? Inget material och ingen återställning alls?

Går det att komma till runt hela huset med maskin? Finns det plats att lägga upp schaktmassor utan att behöva flytta det?

Hur djupt ska det grävas och vad är det för material i backen?

Har du källare bör du inte frilägga hela huset på en gång, framförallt inte om det är ett äldrehus.
 
Bara grävt.
Går att komma runt det mesta med maskin, bortsett från under farstun. Finns plats för schaktmassor.
Källargrund, hus byggt på 40-talet.
Står i en sluttning, så viss nivåskillnad på fram och baksida, men drygt 200 cm kan jag gissa på.
Materialet i backen är sand.
 
Behövs det verkligen dräneras om det bara är sand? Eller du har högt grundvatten?

Gräver upp det gör man lätt på en dag. Men hade jag skullat göra det till dig så hade jag skrivit ett kontrakt där jag frånsäger mig allt ansvar för skador på huset. För jag gissar att du vill att man gräver allt på samma gång.
 
Tror firman vi hade kostade 800 kr/tim för grävmaskin + förare. Kan ha varit exklusive moms. De var väldigt bestämda med att inte gräva upp mer än en sida i taget och återfylla innan nästa sida påbörjades.
 
Eftersom jag bor i en sluttning så är det ett visst tryck ändå mot huset. Upplever inga direkta bekymmer i källaren, den är oinredd, men har en del planer för altan och framsida som gör att det är klokt att i alla fall få dit fräscha dränrör och en platonmatta, istället för bara kallasfalt och igenkorkade rör som det är nu.

Har nog en grävare i trakten som kan köra en sida åt gången, vilket säkert är klokt. Behövde mest få en bedömning av vad det kan tänkas kosta så det kan tas med i den ekonomiska planeringen framåt.

Har faktiskt handgrävt mig runt mitt garage. Härlig motion, men kan ju vara värt ett par tusen att slippa :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.