Vi ska bygga nytt. Tomt finns. Idéer finns.

Vi vill ha stora fönster. Huset ska vi ha i kanske 15-20 år. Vad som händer efter är vi mindre intresserade i.

Frågan är om sten eller trä bör användas då vi vill ha exakt 45cm tjocka väggar. Och som jag nämnde tidigare, många stora fönster.

Södra Sverige. Nära Ystad.

Vad tycker ni?
 
Vad är tanken bakom väggarnas tjocklek ? Billigast lär bli träregelkonstruktion. Tankar på fasad?
 
Jonatan79 skrev:
Vad är tanken bakom väggarnas tjocklek ? Billigast lär bli träregelkonstruktion. Tankar på fasad?
Alla vet att 46cm är för mycket..

Med vänlig hälsning, fremax
 
Fasad? Blandat. Plåt. Puts (om trä, på cementskivor) samt träkomposit.

45 cm då det är i den tjockleken vi kan skaffa typ YTONG. Ritningar kommer att vara anpassade till just denna tjocklek.
 
Är det inte billigare och tillräckligt med 300mm YTONG tex, behövs så tjockt om det nu är Skåne vi pratar om?
 
harry73
?? Är vi mindre värda?? Varför skulle vi in skåne inte få ha 45 cm?
Rasism!

Ps Jag vet att det inte funkar på internet, men jag kunde inte låta bli ;)
 
  • Gilla
fremax och 1 till
  • Laddar…
45 cm blir inte dyrare (i vårat fall). Kan det någonsin bli för mycket isolering?
 
ok, anade att ni kanske hade en bra deal på dom. Ja, det finns ju en gräns för när tjockare väggar inte gör mer nytta / sparar mer energi. 45 cm i skåne lär ni nog vara ganska ensamma om om jag får gissa. Blir ju ett stabilt hus och förmodligen billigt i drift om ni isolerar taket ordentligt. Enklast är väl att putsa & måla väggarna även utvändigt, beroende på stil och design ni tänkt er på huset och tomtens läge.
 
Det frågan nu gäller handlar om fönster. Jag har hört att man kan kompensera den stora fönsterarea med onödig mycket isolering i väggar och tak. Annars vill inte byggnadsnämnden godkänna bygglovet?
 
För det första behövs en rimlig relation mellan byggnadsyta och bostadsyta. Och då blir nog 45 cm för tjockt. Men det här är enkelt att ta reda på. Det är bara att rita upp på papper och se om det funkar. Stenhus har traditionellt lite mindre fönsterytor, men det finns säkert varianter. Jag tror man kan få ideer om fönsterytorna om man bläddrar i huskataloger. Puts är ett dyrbart fasadmaterial som hålller mycket längre än 25 år. Träfasader kan blåsa sönder fort i utsatta lägen. Kolla hur grannarna gör.MVH, PerOF
 
Grannarna har olika. Både trä som sten. Han som har inspirerat oss har 420mm + puts.
 
Ser man rent tekniskt så skulle jag föredra ett stenhus.
Ett trögare material som både ger fördelar vinter som sommar med jämnare temperatur invändigt, specielt då ni vill ha stora fönsterytor.
Sedan sedan så möglar ruttnar inte sten om det inte får något organiskt matterial på sig. Så använd sten även till inner äggarna i anslutning till våtrum.
Den stora frågan är väll snarare kostnadsskilnaden i kostnad, men för mig har ett stenhus ett större andrahandsvärde.
 
  • Gilla
Atom och 1 till
  • Laddar…
Mitt område, norr om Ystad och kustnära, bebyggdes för ca 10 år sedan. Detaljplanen krävde putsade fasader vilket innebär att att de flesta husen är i sten. Ett litet tips är att tänka till när det gäller fasadfärgen: de vita fasaderna, vilket traditionellt passar in i denna miljö, klarar inte tio åt. De blir mycket smutsiga och "algfärgade" av väder och vind och målas om ofta. De få husen som har färgad puts klarar sig bättre men där är snarare blekningen ett problem, om än mindre.

Sten eller trä har inte så stor betydelse i denna del av landet. Blåsten mot fönsterpartierna är däremot kraftig.
 
Redigerat:
Ni som vet så mycket om stenhus! Fråga 1. Har moderna stenhus murade valv i fönstrena? Eller är det prefabicerade stenblock? 2. Är eldstad och rökrör inmurade i väggen? Eller muras dom fristående? 3. Muras modrna stenhus med bärande mellanväggar och takåsar? Ursäkta dumma frågor! Mvh, PerOF
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
1. Det valigaste är väll förspända balkar, men valv går att göra om man vill.
2. Beror helt på vad man vill ha och har plats för.
3. En smak sak här med, men jag skulle föredra stenmaterial på grundplanet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.