Har kollat på ett hus där första mätningen gjordes utav förra ägaren 2015-02 och som gav ett Årsmedelvärde på 320Bq/m3. Den nuvarande ägaren har efter att ha installerat 2st Radonsug i souterräng planet med en 2månaders lång mätning som blev klar 2016-12 gav 290Bq/m3 i årsmedeltal.

Är inte detta en väldigt liten skillnad för de åtgärder man har installerat? Vilka åtgärder till kan man tillföra som kan få ner värdena ännu mera?

Är det värt att köpa ett hus med så hög medeltal?
 
Vad finns det för annat ventilationssystem i huset?
 
Det är självdrag
 
Vart kommer radonet ifrån ? Kan det finnas blåbetong i huset eller är det markradon ? Jag är ingen expert men tycker också att resultatet av två radonsugar verkar lite dåligt.
 
Inga fläktar alls i badrum/wc/tvättstuga? Ventiler i alla sovrum ? Beskriv hur det ser ut. En lösning som förmodligen hjälper är att förbättra detta.
 
2st badrum finns 1 på övreplan och 1 på entre plan båda har fläktar som går när lyset är på. Noterade även att det saknas friskluft ventiler i några utav sovrum. Huset är byggt 1975 vet ej om det finns radon material i väggar.

RadonSugen är installerade i plattan, stod i noteringarna att sprickor fanns i platta men inget de hade gjort något åt.
 
Ajdå, dax att läsa på och lösa ventilationen ordentligt. Vårt hus var liknande ert och hade lite över medel på radon , vi satsade på ett FTX-system. Dyrt men bra och sparar energi. Vad har ni för uppvärmningskälla?
 
Har ej köpt huset än velar fortfarande.

Direktverkande el / luft/luft pump och vedkamin. Vad kostade erat FTX system? Huset är 180kvm med suteräng, och 1 1/2 plan
 
Sorry, läste fel. Räkna med runt 100-110 inkl jobb om det inte är onormalt svårt att dra rören.
 
Jag sänkte mitt medelvärde från 2770 till 70 med en hemgjord radonsug så om det inte blev bättre i "erat" hus så har dom antingen misslyckats totalt eller så är det inte markradon det rör sig om. Plattan måste givetvis tätas ordentligt annars får man inte undertryck under hela huset.
 
Sen är väl 320 inte speciellt högt, gränsen tidigare låg väl på 400 om jag inte missminner mig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.