Hej,

Sitter och klurar lite på en takkonstruktion till ett attefallshus. Tanken är att ha ett så plant tak som möjligt, som inte äter upp allt för mycket takhöjd då jag planerar ett loft.

Lägsta taklutningen som jag förstår det får man genom att lägga takpapp. Jag är ute efter något jag kan lägga själv, och hittade följande självhäftande:
http://www.icopal.se/Produktsortiment/branta/yttertak/tatskikt.aspx
Kan man komma under 3 graders lutning på något sätt?

När det kommer till konstruktionen av själva taket så bör det vara någorlunda välisolerat samtidigt som det inte bygger allt för mycket på höjden. Hur tunnt bör man bygga? Finns det några rekommendationer som är standard?

Tacksam för svar!
 
Dubbelfalsad bandtäckning med plåt skall klara en lutning på 1:30 dvs ca 1,9 °. Använder man rätt plåtkvalitet håller den i 100 år. Men det blir nog dyrare än papp. De moderna papptyperna är dock väldigt bra. De bästa klarar 3° och håller kanske i 40 år.

Alla moderna isoleringsmaterial har ungefär samma isoleringsförmåga. I ett Attefallshus skall taket ha ett högsta U-värde på 0,13. Det betyder ca 340 mm isoleringsmaterial. Om du vill spara utrymme på höjden är det lämpligt att använda ett hygroskopiskt material som t.ex. cellulosafibrer, annars krävs mer utrymme för ventilation.
 
Så det blir 3 grader minimum med papp alltså. Det går inte att göra någon lösning med dubbel eller trippel-beläggning?

Kikade på denna:
http://www.beijerbygg.se/store/priv...pu-al-2400x1200mm-spontad-kant?artikel=416243
Med lambda på 0,023 W/mK så behöver man 0,023/0,13 = 0,177 m = 177mm isolering
Jämfört med mineralull med 0,045 mW/mK lambda : 0,045/0,13 = 346mm isolering

Någon som har tips på isolering med ännu lägre lambda?
 
Man kan givetvis använda sig av en membranisolering, dvs någon form av svetsad bitumenmatta med lämplig yttäckning, som man brukar ha på takterasser och liknande ställen. Den kan läggas med en minimal lutning (för avrinningens skull), t.ex. 1:100, vilket är väldigt nära noll grader. Men det blir nog inte billigt och inget man bör göra själv.

0,023 är ju ett kanonbra lambdavärde. Polyuretanskum är väl sådant som kylskåpstillverkarna använder. Jag tror det är svårt att komma under det.
 
Tack för svaren - lutar åt PIR-isolering isf.

Nu funderar jag på hur jag ska göra med konstruktionen - det är ju ingen mening med så tunn isolering om man ändå måste köra tjocka reglar.

Funderar på följande:
Papp
22mm råspont
Luftspalt (25-30mm?)
120mm regel med PIR isolering emellan
45mm regel + mineralull
11mm OSB-skiva
13mm Gipsskiva

Hamnar nånstans kring 240mm i tjocklek - vilket är rätt bra. Om det håller dvs., ska spänna sig över 3,4m ungefär, med en liten del som går 1,8 längre, fast då har den en vägg att stödja sig på, så det blir 3,4+1,8 där. Har försökt hitta olika sätt att beräkna hållfastheten på nätet och se om det skulle duga, men hittar inget vettigt. Någon som har tips?
 
Redigerat:
Är det en takkonstruktion du beskriver? 120 mm regel i en takkonstruktion med nära noll graders lutning klarar ingen större spännvidd. Snölasten kan bli avsevärd, särskilt om du bor i Norrland.
 
Är medveten om att det kan bli lite klent, men i det här fallet gäller det Stockholm och en spännvidd på 3,4m - så kanske funkar ändå? cc 600 tänker jag mig.
 
Dina bärande reglar bör vara minst 45x170 mm i klass C30 för att det skall hålla. På plana tak måste man kunna gå upp och skotta snö om det behövs. Om du lägger distansen för luftspalten på rätt sätt behöver detta mått inte innebära att konstruktionens totala höjdmått ökar. Om du går upp till 45x195 C24 kan du lägga de korsande 45x45 reglarna som infällda kortlingar utan extra tillskott på höjden.
 
Väldigt bra förslag! Stort tack!
Hur menar du att jag ska lägga distansen på luftspalten?
Duger det att fästa 45x45 reglarna i 45x195 med vinkelfäste från båda hållen? Tänker att de inte bär nånting ändå.
 
kolla isovers vario duk då behövs ingen luftspalt.
 
Det låter ju bra! Vad jag kan se på Isovers hemsida så läggs duken mellan de de två isoleringarna/reglarna. I det här fallet vill jag fälla in 45-reglarna i 195orna som justusandersson föreslog. Var bör man sätta duken isf?
 
Detta är egentligen en lite knepig fråga eftersom det rör sig om en ovanlig takkonstruktion. Man måste tillämpa grundläggande byggnadsfysik för att hamna rätt.

Vad jag förstår lägger man normalt PIR isolering ovanpå takpanelen och förser det med en helklistrad papp. Jag antar dock att konstruktionshöjden då blir för stor i ditt fall. Skall du istället lägga skivorna mellan takreglarna under takpanelen så bör man tänka på några saker.
1 PIR verkar ligga på formatet 600x1200 mm. Reglarnas c/c avstånd blir då 645 mm.
2 För att få optimal passform måste reglarna monteras med stor noggrannhet.
3 Det behövs en luftspalt mellan takpanel och PIR isolering för att möjliggöra uttorkning av takpanelen. Hade den senare varit snickeritorr (tar minst 6 månader utan torkanläggning) hade luftspalten kunnat undvikas.
4 Enklaste sättet att göra en luftspalt är att fästa läkt, t.ex. 25x25 mm längst upp mot taket och reglarna.

45x45 reglarna fäst antingen genom skrå spikning/skruvning i takbjälkarna eller genom spikning/skruvning i ändarna genom bjälkarna. Inga beslag. När den sista isoleringen är på plats, täcks allt med en lufttät men diffusionsöppen duk.
 
Tack, utmärkt förklaring!
Nu planerar jag att köra på OSB+Gips - behöver jag fortfarande luftspalten då iom att jag inte har något trä som ska torka? Antar att OSB ej behöver torka då.

Någon åsikt om Isovers Vario duk som nämns ovan? Känns inte som den funkar i detta fall, då man kommer behöva spika igenom duken ifall den ska ligga mellan PIR och 45-isoleringen. Kanske lika bra att köra på en vanlig luftspalt mot råsponten istället.
 
Redigerat:
Du skall ha luftspalt mellan råsport och PIR. Ingen annan stans. Jag tror inte att Isovers Vario duk är lämplig här när du använder PIR isolering.

Konstruktionsplywood är lättare och starkare än OSB, men dyrare. När man vill ha ett skruvbart underlag innanför gips är det överlägset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.