gaia skrev:
Vill du att det ska brinna långsamt och länge så lägg några riktigt stora ( torra) ek eller bokved bitar på glöden ;). Ibland glöder dom ändå till nästa dag :)
gaia
När jag lägger några vedträn på glöden i min kakelugn så tar de fyr på 3 röda.
Inte ligger de och glöder inte.;)
 
sen är jag lite fundersam över hur hårt man kan elda i en kakelugn, ska man elda i timtal eller? har bara eldat i 1-2 timmar max på kvällen när jag eldat nu i dagarna, typ "en kasse" ved varje gång. den blir ju het rätt fort tycker jag, men man kanske ska elda på ändå?
Om du har en "riktig" kakelugn måste du vara försiktig, annars är det lätt att elde sönder den, om det är en modernare variant typ Cronspis tål den i princip hur mycket som helst.

I en kakelugn eldar man ett fullt inlägg på kvällen och ett fullt inlägg på morron, gärna med grov björkved och fullt drag, då håller den sig varm/ljummen mest hela tiden.

Angående virkesspill så skaffa bra lövträdsved istället, virket bara försvinner utan att ge särskilt mycket värme.
 
ParkaKungen skrev:
När jag lägger några vedträn på glöden i min kakelugn så tar de fyr på 3 röda.
Inte ligger de och glöder inte.;)
med stora vedbitar menar jag pannvedstorlek = ca 40cm lång och ca 20cm i diam);)
gaia
 
  • Gilla
faf
  • Laddar…
Fredrik E skrev:
Angående virkesspill så skaffa bra lövträdsved istället, virket bara försvinner utan att ge särskilt mycket värme.
1 kg ved ger alltid lika mycket värme oavsett sort och bitstorlek. Skillnader mellan olika sorter är minimala om man relaterar till vikt.
1 kg småhugget spillvirke ger lika mycket värme som en enda ekbit på 1kg ( om dom har samma fukthalt). Så ser sanningen ut :).
Ju större vedyta som har direkt kontakt med luft destå snabbare förbränning och värmeutveckling.
Det är ibland svårt att ta tillvara värmen eftersom små bitar brinner snabbt och häftigt med stor värmeutveckling på kort tid och det passar inte i en kamin men i en värmeakumulerande eldstad blir det mer ekonomiskt, tycker jag.
gaia
 
det är mest grövre virke, 45x170 och uppåt, så det brinner ju inte ut jättefort ;)
 
Små bitar = hög effekt en kort stund
Stora bitar = låg effekt en lång stund

Ang "skräpeldning" har jag läst någonstans att just mjölkpaket är riktigt obra att elda eftersom det av mjölken bildas mjölksyra som är ganska aggresivt.

Kan väl erkänna att jag eldar både mjölkpaket och målade spillträbitar :D Har nog försvunnit även någon tryckt bit ::)

Om man nu har målade eller tryckta spillbitar så känns det som det kvittar om jag eldar dom i en kammin eller i brasa ute...
 
Om man nu har målade eller tryckta spillbitar så känns det som det kvittar om jag eldar dom i en kammin eller i brasa ute...
Tja, eller så samlar man ihop sin egen skit och kör till kommunens avfallsanläggning så slipper man köra ut tungmetaller och kemikalier i luft och mark.
 
  • Gilla
Katarsis
  • Laddar…
Hurdan m3 menar ni när ni pratar förbrukning? Lös kubik eller lavad! Det blir ju stor skillnad!
 
Tedde skrev:
Hurdan m3 menar ni när ni pratar förbrukning? Lös kubik eller lavad! Det blir ju stor skillnad!
Väl staplade menar då jag..
 
[quote author=Fredrik E link=1161633324/15#16 date=1161882852]



I en kakelugn eldar man ett fullt inlägg på kvällen och ett fullt inlägg på morron, gärna med grov björkved och fullt drag, då håller den sig varm/ljummen mest hela tiden.
quote]

Precis, en-två rejäla brasor per dygn och inget småeldande i kakelugnar. Förbränningen/verkningsgraden blir som bäst när man eldar ordentligt, och poängen med kakelugnar är att de lagrar värmen under ganska lång tid. Men visst ska man stänga spjället eftr att glöden falnat? Annars drar man ut rumsluften genom skorstenen, samtidigt som man kyler ner kakelugnen, och det är just det man inte vill göra.

Sen trodde jag nog inte att det var någon som eldar avfall hemma. Det finns bara nackdelar med det - giftiga utsläpp (färg och annat), låg verkningsgrad (papper) och onödiga restprodukter som maninte vill gödsla skogen med. Men det måste  ha varit på skoj  ;)!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.