Hej,
Är i planeringsfasen för att bygga ett lite större trädäck med en vedeldad badtunna som ska stå uppe på trädäcket. Badtunnan som ska användas är denna https://www.skargardstunnan.se/badt...BisXO8W3emVSw8YddYpvnYugNsBH9g-zOyRoCGFXw_wcB.
Se bild för en ungefärlig skiss på hur det kommer bli (ibland undrar jag om jag har för mycket tid när jag ritar in varje planka i min skiss :p).
3D-skiss av ett hus med stort trädäck och markerad plats för en vedeldad badtunna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Totalt blir det ca 50kvm.
Tanken är att använda 45x145 reglar i ytterkant och 45x95 under resten med ca cc 60cm och 28x120 trall på detta.

Jag tänker mig använda plintar i ytterkant med ca 2m avstånd mellan varje plint och i övrigt låta konstruktionen vila på betongplattor. Med ungefär samma avstånd. Samt fästas i huset på dem sidorna det går.

Detta tror jag kommer fungera bra för den stora majoriteten av trall. Dock så kommer vi till delen med tunnan här måste det såklart förstärkas då totalvikten för denna ligger väll mellan 2-2.5 ton med vatten i och kanske lite extra krafter från de badande.

För att lösa detta har jag lite olika idéer antingen så väljer jag att använda 45x145 reglar under tunnan med ungefär samma cc och ett gäng extra betongplattor. Eller så kör jag med ett tätare cc under tunnan kanske 45 eller 30 cm samt extra betongplattor.

Marken under är typ sandstrand med gräs på så knappast det mest stabila underlaget.

Så till mina frågor:

Har jag tänkt rätt eller helt snett och missat något?
Kommer någon konstruktionerna hålla för badtunnan eller måste jag göra något ytterligare?
 
Hm ... vedeldad i anslutning till huset ... ?
 
Ja det är planen. Det tillkommer naturligtvis ett gnistskydd och vi kanske får ha en spann i närheten om det skulle bli kris men ska nog gå bra. Ser inte som att risken är mycket högre än att ha eldstad inne i huset åtminstone inte med denna typ av bad där eldstaden är integrerad i tunnan.
 
Känns klent med 95 reglar och så glest med plattor under. Kör 145 under trallen och 195 under tunnan minst.
 
Hmm okej intressant. Är det bättre att öka dimensionen på reglarna eller bättre att ha fler plattor? Har inte räknat antalet plattor jag har just nu så vet inte hur många stödpunkter jag har just nu. Kanske måste köpa fler plattor eller fler plintar vilket fall som. Men ska gör om min skiss med lite mer ordentliga reglar.
 
Det går ju att läsa sig till men jag hade inte haft mer än 1.5m mellan om jag haft 95 reglar. Kolla träguiden för exakta uträkningar.
 
Tack! Håller på att läsa runt en massa men satsar på ordentligt förstärkta reglar (195) under badet och fler stöttor under resten och under badet. Har tidigare byggt ett trädäck med 95 reglar men mins inte riktigt hur många stöttor vi använde då. Det är iallafall stabilt som berget.
 
Har nu gjort om min ritning lite och läst på ytterligare en del och kommit fram till att det Noseone säger verkar mycket vettigt så detta är den nya skissen. 3D-skiss av byggprojekt med dimensioner markerade i rosa, grönt och blått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rosa: 195
Grön: 95
Blå: 145

Fortfarande inte bestämt riktigt var alla plintar och plattor ska sitta.
 
J Jakob Berglund skrev:
Har nu gjort om min ritning lite och läst på ytterligare en del och kommit fram till att det Noseone säger verkar mycket vettigt så detta är den nya skissen. [bild]

Rosa: 195
Grön: 95
Blå: 145

Fortfarande inte bestämt riktigt var alla plintar och plattor ska sitta.
Nyfiken hur det blev för dig, hur gjorde du? :)
 
P pessika skrev:
Nyfiken hur det blev för dig, hur gjorde du? :)
Allt gick mycket bra. Vi byggde allt på 1 lång helg. Vi har använt badet mycket under både sommar och vinter och det har fungerat väldigt väl. Jag hittar ingen bild just nu men ska dit i helgen så kanske kan ta en bild på resultatet då.
 
J Jakob Berglund skrev:
Allt gick mycket bra. Vi byggde allt på 1 lång helg. Vi har använt badet mycket under både sommar och vinter och det har fungerat väldigt väl. Jag hittar ingen bild just nu men ska dit i helgen så kanske kan ta en bild på resultatet då.
Absolut gör det! Hur gjorde du med dimensioneringen kring badet osv, funderar också på att göra något liknande
 
P pessika skrev:
Absolut gör det! Hur gjorde du med dimensioneringen kring badet osv, funderar också på att göra något liknande
Tror jag körde på 145 reglar under och runt badet och resten 120. Sen placerade jag även en del extra betongplattor under reglarna där badet skulle hamna. Detta gav ett mycket bra resultat.
 
J Jakob Berglund skrev:
Tror jag körde på 145 reglar under och runt badet och resten 120. Sen placerade jag även en del extra betongplattor under reglarna där badet skulle hamna. Detta gav ett mycket bra resultat.
Okej låter ju vettigt, tänkte också stärka upp ordentligt runt det området där badet ska stå, är ditt nedfällt eller står det på tallen?
 
Här är resultatet!
Nybyggd träterrass med loungemöbler framför ett hus, omgiven av gräsmatta och träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
stugan_i_skogen och 4 till
  • Laddar…
Supersnyggt(y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.