Vi har några pinnstolar, Lilla Åland, som har börjat lossna i limningen runt pinnarna till ryggen och vickat en del. Idag lossnade den ena. Jag tänkte skrapa bort allt gammalt lim, klämma dit nytt trälim och spänna ihop efter bästa förmåga med tvingar/spännband etc.

Är det något annat som man bör tänka på innan man sätter tillbaka ryggen?
 
Det finns lite olika skolor. Bland annat att använda hudlim som relativt lätt går att få bort igen och som fäster i sig själv även i torkad form (fördelarna som jag förstår det, har aldrig använt det). Själv lagar jag med vanligt trälim. Nackdelen är att allt gammalt lim måste bort innan man kan göra lagningen, PVA-lim fäster inte i sig själv i torkad form. Detta brukar innebära att man blir av med lite trä också och hålen blir för stora för tapparna/pluggarna. När det gäller raka tappar brukar jag limma på faner för att få rätt tjocklek, ev med lite putsning i efterhand. För runda tappar brukar jag vira hyvelspån runt tappen för att få upp den i storlek.

Lägg tid på att få en bra setup för att kunna tinga ihop delarna, det är viktigt med press i rätt riktning.
 
  • Gilla
Rönnis
  • Laddar…
Om det går att skruva in en skruv (osynligt) skulle jag även göra det.
 
Vi har limmat om 2 sådana. Vi köpte fisklim som ju är klassiskt i möbelsammanhang. Det har fungerat väldigt bra.

Jag använde spännband, typ sådana man har att surra last på takräcke. Lägg kartong eller annat skydd där bandet har kontakt med stolen. Jag satte maskeringstape runt hålen, och på pinnarna, limmet blir annars svårt att få bort. Tänk på att ta bort tejpen genast efter ihopsättningeen.

Den första stolen blev lite misslyckad, när jag spände bandet så drogs ryggstödet upp till lite brantare vinkel. När jag gjorde stol nr. 2 så spände jag fast plankor under sitsen som stack ut bakåt så att spännbandet drog i vinkel åt båda hållen. Provspänn utan lim först.

Limningen har fungerat i ca 4 år nu. Jag har en stol till som är dags att limma.
 
  • Gilla
Rönnis
  • Laddar…
Hudlim och fisklim? Är det ungefär samma eller vad är skilnaden?
Daniel_N du beskrev fördelar med hudlim , vad är nackdelarna eftersom du inte använder det?
Hemmapularen du skrev att fisklim var klassiskt i möbel sammanhang. Varför och hur är det de?
Vad ska man använda för lim generellt vid montering av olika möbel/snickeri konstruktioner av tex fur, björk och ek? Var för sig alltså ek och ek. Och är det något speciellt man ska tänka på om man kombinerar olika träslag så som ek och fur?

Det här var lite av en trådkapningen. Jag ber om ursäkt för det..
 
Jag brukar linda med remsor av vanligt A4 papper för att få rätt tjocklek på pinnarna. Lite trälim på pappret innan man lindar.

Överblivet lim torkar jag bara bort med fuktig trasa efter en liten stund.
 
  • Gilla
Rönnis
  • Laddar…
Tack Daniel. Bra råd. Nu får jag ta fram handhyveln och försöka få till några bra spånor :)
 
Det får nog bli ett stopp vid Ernst P i Göteborg och se vad dom har för speciella lim
 
Nu är jag inte helt hundra men jag har för mig att lilla åland som original har koniska tappar och tapphål.
 
pär h skrev:
Nu är jag inte helt hundra men jag har för mig att lilla åland som original har koniska tappar och tapphål.
Pär, Tack för input. Skulle det innebära att processen ser lite annorlunda ut jämfört med raka tappar och hål? Kanske dum fråga , men visar bara på okunskap. Jag skall mäta på min stol och se hur det ser ut
 
Man ser på en gång om det är koniskt det rör sig om flera mm i skillnad på diametern om nu stolen är isärtagen. Fördelen är att det lilla trä som försvinner när du slipar och rensar bort gammalt lim inte gör något. När du monterar tillbaka det efter som det är konisk passning. Det som händer är att ryggen och benen blir någon millimeter kortare. Men jag tror man kan leva med det. Är det någon form av nacke på tapparna för man fixa till det.

Och limvalet blir väldigt enkelt vitlim. Eller vad du nu har på hyllan. Limvalet blir inte så kinkigt efter som det är konisk passning. Och när du limmar kan du med fördel banka med en studsfri hammare.
 
Hur gick det?
Har samma problem, sex st lilla Åland som när vi fick dom va i ganska dåligt skick med skruvar här o var, limmades för ca sex år sedan med vanligt trälim. Ganska snabbt började dom glappa igen o nu behövs dom limmas igen.
Men med vad? Har läst att man rekommenderar polyuretanlim eller epoxylim?
Vill gärna att dom håller lite längre denna gång!
 
  • Gilla
M.Kristensen och 1 till
  • Laddar…
Lexington Lexington skrev:
Hur gick det?
Har samma problem, sex st lilla Åland som när vi fick dom va i ganska dåligt skick med skruvar här o var, limmades för ca sex år sedan med vanligt trälim. Ganska snabbt började dom glappa igen o nu behövs dom limmas igen.
Men med vad? Har läst att man rekommenderar polyuretanlim eller epoxylim?
Vill gärna att dom håller lite längre denna gång!
Hej. Jag limmade om våra stolar med bra resultat. Jag gjorde en "jigg" (inte att jämföras med "@olaC´s mästerverk ;)) där jag spände ihop delarna med stora tvingar. Det var tvunget att fixa nån form av stöd då sitsen och ryggstödet lutar. Jag använde vanligt trälim som jag hade hemma. Jag kan ta nån bild senare och visa hur enkelt jag fixade supporten.
 
  • Gilla
Tramse och 1 till
  • Laddar…
Två hemgjorda hjälpmedel av spånskiva, en för överkant på ryggstöd och en för sitslutning, med text "övre häll pinnstol".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här kommer en bild på hjälpmedlen jag gjorde. Ber om ursäkt för ordvalet i tidigare inlägg. De här grovt tillyxade bitarna kan inte kallas jigg. Jag tog ett par bitar spånskiva från skräplådan. En som passar överkanten på ryggstödet och en som kompenserar lutningen och passar in under sitsen. Då kan man spänna med långa tvingar parallellt med ryggstödet.
 
  • Gilla
nkls2000 och 1 till
  • Laddar…
Visst är det en jigg!
 
  • Gilla
Rönnis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.