Kan det vara för att rymma avlopp och ventilationsstammar? Eller är det samtliga väggar?
 
Kan mycket väl första att man reglar ut om dom vore isolerade men tomma ut reglade väggar låter riktigt skumt även om dom innehåller avlopp eller vent borde dom isoleras.
 
S
Hade jag haft utanpåliggande el i huset hade jag definitivt reglat ut varenda vägg. Drastiskt enligt vissa, absolut nödvändigt enligt mig.
 
Men kanske inte nödvändigt med 15 cm för eldragning.
 
Låter underligt att man skulle ha reglat ut mellanväggarna 15cm. Menar du att innerväggarna är 40cm tjocka då för man har väl rimligen gjort likadant på båda sidor?
 
SueCia skrev:
Hade jag haft utanpåliggande el i huset hade jag definitivt reglat ut varenda vägg. Drastiskt enligt vissa, absolut nödvändigt enligt mig.
Billigare att hyra en spårfräs och trevligare i en lägenhet från 1901 ;)
(och även i hus byggda senare också)
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Man sänkte tak, spikade för spegeldörrar, hackade loss stuckatur, rev fina hus och byggde aspest och mögellådor. Det tråkiga är att det görs än idag.
Jag tror anledningen var att man ville det skulle se modernt ut, inte att funktionen nödvändigtvis var undermålig...
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
S
oceanis skrev:
Billigare att hyra en spårfräs och trevligare i en lägenhet från 1901 ;)
(och även i hus byggda senare också)
Mja, så mycket rör jag ska ha in i väggarna skulle jag aldrig få för mig att spåra in. Inbrottslarm, brandlarm, accesspunkt, datauttag, smart hem. Sen om lägenheten är från 1901 så lär det kompletteras med typ 4x så mycket vägguttag.
 
Tror också att många reglar för att få raka och lodräta väggar. Snickarna har lärt sig att rakt är bäst. Samtidigt tar de effektivt bort känslan av att huset är gammalt........ Samma med elen. Själv skulle jag vara beredd betala extra för att få utanpåliggande kulo och elurtagen en bit upp på väggen.......
 
  • Gilla
Sophie och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker att ett underskattat alternativ att gömma el bakom en utsalad vägg är att dra den bakom en hög golvsockel, som det skall vara i ett hus från denna tiden. ev skolledet vara en hög pärlspåntspanelning i köket med, typ upp till underkant överskåp, och då är ju saken biff.

Jag har grälat med även duktiga snickare som vill regla ut en stor väg endast pga en elkabel som kan klämmas in mellan stockvarven. De vill regla upp oavsett behov...
 
  • Gilla
Sommartorparn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.