Noterar att det finns en ingång på vissa projektordukar som heter "12V trigger". Motsvarande in/utgång finns ibland på projektor och receiver.

Jag förstår att om jag kopplar ihop dessa så funkar det, t.ex. projektorn triggar duken etc. Men visst borde jag kunna nyttja ingången i husets styrsystem istället?

I så fall - förväntar sig ingången på projektordukten att man ska tillföra 12V spänning för att den ska reagera? Eller tillför ingången själv spänningen så att det räcker med att sluta ledarna (brukar väl kallas potentialfri, tror jag)?

Nån som vet?
 
E
Projektorn ger ut 5-12V på triggerutgången. Däremot vet jag inte om det är konstant 5-12V så länge projektorn är på, eller om den ger en impuls.
Fick jag gissa så skulle jag gissa att den ger ut 5-12V så länge den är på
 
Triggerutgången ger konstant spänning så länge projektorn är på.
 
Skulle anta att den är kraftigt strömbegränsad, 20mA eller så.
 
Tack för svaren!

Okej, så om jag ska använda projektordukens trigger input för att från styrsystemet styra duken behöver jag alltså generera en strömbegränsad 12V-spänning på något sätt. Hm.
 
tommib
Om styrsystemet kan mata ut 12V räcker det med att sätta ett 1kohm motstånd i serie med dukens ingång. Det kommer ge dig 12mA ström.
 
tommib skrev:
Om styrsystemet kan mata ut 12V räcker det med att sätta ett 1kohm motstånd i serie med dukens ingång. Det kommer ge dig 12mA ström.
Du brukar skriva förståndiga saker, men hade du inte lite otur när du tänkte denna gången? ;) Strömmen blir 12 mA om dukens ingång är kortsluten, vilken den förstås inte är.

Förmodligen är dukens ingång så pass högohmig att projektorn klarar av att leverera den ström som behövs, dvs det inte finns något behov att begränsa strömmen med ett motstånd (på bekostnad av sänkt styrspänning).
 
  • Gilla
WaldenWoods och 1 till
  • Laddar…
tommib
bygga_bo skrev:
Du brukar skriva förståndiga saker, men hade du inte lite otur när du tänkte denna gången? ;) Strömmen blir 12 mA om dukens ingång är kortsluten, vilken den förstås inte är.

Förmodligen är dukens ingång så pass högohmig att projektorn klarar av att leverera den ström som behövs, dvs det inte finns något behov att begränsa strömmen med ett motstånd (på bekostnad av sänkt styrspänning).
Ehh..... ja. Det hade jag nog ja. :surprised:
Jag skyller på att jag var tvungen att snabbt skriva klart så inte sonen limmade allt förutom sitt papper.

Det är alldeles rikigt att det mest sannolika är att det är en högohmig ingång som detekterar 12V. Enda andra alternativet är egentligen om den skulle driva ett relä direkt och därmed dra en icke försumbar mängd ström men det verkar osannolikt i fallet med en projektorduk där funktionen inte enkelt kan realiseras på det sättet.

Så, jag ändrar mig till att så länge styrsystemet kan mata ut en 12V-signal på ett eller annat sätt kan det styra duken. Om systemet inte klarar 12V direkt så kan man gå via ett relä eller en transistor.
 
  • Gilla
WaldenWoods och 1 till
  • Laddar…
Tack båda! Ert samtal kring tommib:s lilla misstag gav mig följande idé:

Jag har i dagsläget inget som genererar 12V. Men 29V har jag (eftersom många komponenter i KNX vill ha just 29V). Om jag mäter resistansen på projektorns ingång, och kopplar ett anpassat motstånd i serie med den, så bör jag ju kunna se till att det hamnar ungefär 12V över dukens ingång.

Tänker jag rätt?
 
Om du mäter på ingången med en vanlig multimeter kommer du med stor sannolikhet att få ett missvisande svar. Har du ingen 12 V källa som du kan koppla in tillfälligt och mäta strömmen när ingången är triggad?

Sedan kan det vara vettigt att göra en enkel spänningsdelare med hjälp av två motstånd. Då kan man se till att spänningen över ingången inte överstiger 12 V. Om du inte lyckas mäta strömmen tillräckligt exakt, eller om den varierar av någon anledning, så kan det hända att spänningen över ett enkelt seriemotstånd understiger 17 V (29-12). Ingången kanske fixar en inspänning på mer än 12 V, men onödigt att chansa eftersom ett extra motstånd är en försumbar kostnad.

Vet du hur mycket ström 29 V KNX-utgången kan lastas med?
 
StockholmM skrev:
Tack båda! Ert samtal kring tommib:s lilla misstag gav mig följande idé:

Jag har i dagsläget inget som genererar 12V. Men 29V har jag (eftersom många komponenter i KNX vill ha just 29V). Om jag mäter resistansen på projektorns ingång, och kopplar ett anpassat motstånd i serie med den, så bör jag ju kunna se till att det hamnar ungefär 12V över dukens ingång.

Tänker jag rätt?
Om det är 29V-spänningen till KNX-bussen du menar så ska du nog inte använda den till detta bruk. Den är bara avsedd för databussen och har "överlagrad" data. Risken är att du stör ut datatrafiken mellan KNX-enheterna.
 
Nejdå, det är inte spänningen till bussen jag menar. Mitt KNX-nätaggregat har 2 st 29V-utgångar, en för bussen och en för sådan utrustning som behöver mer ström.

bygga_bo skrev:
Har du ingen 12 V källa som du kan koppla in tillfälligt och mäta strömmen när ingången är triggad?
Bra idé! Projektorn och receivern har såna utgångar.

Vet du hur mycket ström 29 V KNX-utgången kan lastas med?
Det står 29V, 640 mA. Samma parametrar för buss-utgången och den extra utgången. I något sammanhang har jag hört den extra ugången beskrivas som "odrosslad" (till skillnad från bussutgången som är "drosslad") men vad det innebär har jag inte fattat.
 
tommib
Eftersom du knappast använder duken utan projektorn kan du väl koppla direkt till projektorns 12V-utgång. Eller blir kabeldragningen ful då? Recievern?
 
Kabeldragningen kan jag fixa så att det blir okej. Men bakom duken ska det sitta en hylla för barnens grejer. Jag tänker mig situationen att projektorn är påslagen, duken således nedfälld. Mitt under TV-tittande vill någon annan hämta ett sällskapsspel ur hyllan. Då vill jag med styrsystemet tillfälligt kunna hissa upp duken, och sedan ned igen, utan att behöva stänga av projektorn.

Visst, jag skulle kunna använda dukens fjärrkontroll till just detta, men förhoppningen är ju att styrsystemet ska ersätta så många som möjligt av fjärrkontrollerna.

Dessutom känns det bättre att själv kunna styra timing för när projektorn (som i sig kommer vara styrd) resp. duken aktiveras, är man styrnörd så är man ;-)

Receiverns trigger-utgång trodde jag att jag skulle kunna använda, ja, eftersom det går att ställa in när den ska aktiveras (till skillnad från projektorns utgång, som bara är på/av som projektorn själv) men tyvärr verkar det som att de inställningarna inte är tillräckligt flexibla. Hade såklart varit önskvärt med t.ex. direkt IP-kontroll av trigger-utgången, men det verkar inte finnas.
 
Det fallet löser du enklast med en strömbrytare på triggerkabeln. Bryt kretsen och duken åker upp. Enkelt och lättbegripligt men tråkigt.
 
  • Gilla
Mats789 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.