Hej
Jag skulle vilja bygga ut huset men fick ett negativt förhandsbesked i med mitt första bygglovsförslag, fick rådet "att vara kreativ"...

Första förslaget var en vanlig tillbyggnad om 25 kvm, men pga av redan förbrukad byggnadsrätt (20%) så blev det nej. Tänkte nu göra en attefallstillbyggnad om 15kvm istället, men för att maximera ytan så tänkte jag höra om nån har någon erfarenhet av yta under befintliga takfoten. Jag fann efter lite googling att en ändring där ett öppet utrymme under tak görs om till ett slutet utrymme inte är att se som en tillbyggnad men dock kräver bygglov i form av fasadändring.
http://www.boverket.se/sv/PBL-kunsk...mstolen/att-andra-garage-till-bostadsutrymme/
Vilket i mitt fall skulle betyda 2 kvm extra, där dessutom ett smalt rum blir något mer användbart när det blir bredare, taket kommer ändå att användas till attefallstillbyggnaden.

Nån som har erfarenhet av att bygga in takfoten så här? Problem med fasadändringshanteringen?

/Peter
 
  • Planritning som visar en potentiell attefallstillbyggnad och en yta under befintligt takfot.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Med öppen yta under tak menar man nog egentligen yta där det finns lite mer än takfot över, alltså ex. en altan inbyggd under ett hörn av taket och liknande. Då är ytan redan inräknad i den tillåtna byggnadsytan. Men en takfot av normal omfattning (30 - 50 cm utstick), räknas inte in i BYA. Då innebär en utbyggnad under takfoten en ökning av BYA.

Din ursprungliga plan på 25 kvm överyta är oftast för mycket för att kunna räknas som mindre avvikelse från detaljplan. Men du kanske kan få igenom 10 kvm, om inte huset redan överskrider detaljplanen. Och sedan bygga på ytterligare 15 som attefallsutbyggnad.
 
Vi delar upp det för tydlighetens skull:

Om ett öppet utrymme som har mätbar byggnadsarea under skärmtak/takfot (som uppförts genom bygglov) görs om till t.ex. inglasat uterum eller byggs in lätt så stämmer det att det i de flesta fall räknas som fasadändring. Det krävs bygglov för detta, men du får också tänka på att det utökar din byggnads bruttoarea, då tidigare öppenarea blir bruttoarea.

Finns det ingen mätbar byggnadsarea för utrymmet under takfot (dvs takfoten skjuter ut högst 50 cm), så krävs bygglov för tillbyggnad för att bygga in dessa 2 kvm. Då kan du inte räkna med att du får bygglov om du redan har överskridit max byggnadsarea för fastigheten.

River du ytterväggen mot det slutna utrymmet så krävs minst en anmälan av ändring i bärande konstruktion, så det blir inte bara en fasadändring.

Formellt kan du inte anmäla en Attefallstillbyggnad samtidigt, eftersom tillbyggnaden ska ansluta till en del som måste vara färdigställd (ha fått slutbesked) innan du kan utnyttja den rätten. Vissa kommuner hanterar det mer släpphänt och har bygglov och Attefallstillbyggnad i samma ärende, men enligt lagens mening är det inkorrekt.
Se: http://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov--byggande/lov--anmalningsplikt/bygglovbefriade-atgarder/tillbyggnad-max-15-m2/

Se även informationsfilmen på denna sida: http://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov--byggande/lov--anmalningsplikt/bygglovbefriade-atgarder/, där ett relevant exempel dyker upp fem minuter in i filmen.
 
Tack - vad snabba ni är!
Redan idag över tillåten byggnadsyta med uterum och dubbelcarport...
Stämmer bra att takfoten är 40-50 cm, hade kommunen ute och gjorde en förenklad nybyggnadskarta när jag satte igång projektet, från den borde jag se om takfoten är medräknad i byggnadsytan. Om så är fallet så tänkte jag "kreativt" att det räknades som öppet utrymme.
 
ja_visst skrev:
Tack - vad snabba ni är!
Redan idag över tillåten byggnadsyta med uterum och dubbelcarport...
Stämmer bra att takfoten är 40-50 cm, hade kommunen ute och gjorde en förenklad nybyggnadskarta när jag satte igång projektet, från den borde jag se om takfoten är medräknad i byggnadsytan. Om så är fallet så tänkte jag "kreativt" att det räknades som öppet utrymme.
Eftersom du beskriver ett vanligt takutsprång om 40 - 50 cm som inte utgör mätvärd byggnadsarea så anses heller inte ytan under den vara ett öppen utrymme med öppenarea. Därför krävs det bygglov för tillbyggnad (inte fasadändring), och då spricker det tyvärr eftersom ni redan har överyta.

Du kan göra en annan fördelning i din tänkta Attefallstillbyggnad, men då blir det extra rum du tänkt dig några kvadratmeter mindre om du samtidigt vill utöka det smala befintliga rummet. Att döma av planlösningen så gissar jag att det blir rätt stora förändringar i takutformningen/mötet mellan takdelar i samband med en tillbyggnad i det hörnet, så utformningen av tillbyggnaden måste ta hänsyn till detta också.
 
Hej

Ser att det finns pålästa personer här. Kastar in en följdfråga.

Om balkong sticker ut 1,5m från fasad men är minst 3 meter från mark så ska den inte anses vara mätvärd och inte inkluderas i BYA. Vad händer då med ytan under. Jag vill ju helst inte att den blir öppenarea eftersom balkongen inte ska räknas in som projicerande yta. Jag har tänkt ha ytan under balkongen som helt öppen yta men har slut på BYA. Är jag vilse??

Bonusfrågan blir: Om balkongen dessutom täcks av utdraget hustak. Är jag fortfarande safe?
 
B Benzon skrev:
Hej

Ser att det finns pålästa personer här. Kastar in en följdfråga.

Om balkong sticker ut 1,5m från fasad men är minst 3 meter från mark så ska den inte anses vara mätvärd och inte inkluderas i BYA. Vad händer då med ytan under. Jag vill ju helst inte att den blir öppenarea eftersom balkongen inte ska räknas in som projicerande yta. Jag har tänkt ha ytan under balkongen som helt öppen yta men har slut på BYA. Är jag vilse??

Bonusfrågan blir: Om balkongen dessutom täcks av utdraget hustak. Är jag fortfarande safe?
Det blir ingen BYA eller OPA under balkongen eftersom den är så pass högt upp och inte sticker ut mer än 1,5 meter.
 
P Paragrafryttaren skrev:
Det blir ingen BYA eller OPA under balkongen eftersom den är så pass högt upp och inte sticker ut mer än 1,5 meter.
Tack. Låter ju bra.
Är du 100% på detta?
 
Jag är säker. Det räknas som byggnadsarea om balkongen har en höjd mellan 3 och 5 meter över mark om framkanten ligger mer än 1,5 meter utanför fasadliv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.