I vår förra sommarstuga satt proppskåpet i duschen. Förra ägaren var elektriker.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Det ser absolut inte bra eller lämpligt ut. Men uttaget ser ut att sitta mer än 120cm från duschmunstycket.

Kanten på golvet skulle man ev. kunna hävda är ett duschkar, i så fall är hela ytan innanför kanten i våtzon.

Däremot så är ju maskinerna knappast IP klassade för den placeringen.
 
Om duschdraperiet betecknas som avgränsare mellan område 1 & 2 då står maskinerna i område 2 och då sitter uttaget precis utanför område 2.

Jag misstänker att kakelplattorna är 20*20, då är det precis 1400 mellan väggarna där blandaren och uttaget sitter, då kan det vara precis 1200 mellan duschmunstycket och uttaget när duschmunstycket sitter i sin hållare.
 
Draperi är inte avskiljande. Vid mätning av avstånd brukar man nog inte ta med själva munstycket/handtaget, utan räkna från duschblandaren, eller stången, i de fall den inte sitter direkt ovanför blandaren.

Jag bedömer att duschutrymmet troligen är 70 - 80 cm, maskinerna är ca 60 cm. Då bör det bli mer än 120 cm till uttaget. Utformningen med avskiljande kant gör placeringen olämplig. Vid halvstopp i brunnen, så kan mycket väl stå i några cm vatten och fibbla med uttaget.
 
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Det ser ut som ett exempel på den vanliga missuppfattningen att om en specifik regel medger ett uttag så kan det inte finnas andra regler som förbjuder det, och framför allt ska man inte låta regler ta över sunt förnuft :x Jag skulle vilja införa en BH-regel för just detta fall vi ser på bild - inge bra, gör om.
 
  • Gilla
tommib och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L
Och som någon så insiktsfullt skrev.
"Man behöver inte göra precis varenda dumhet som är tillåten i reglerna!"


Jag har dock för mig att det stod "ss 436 40 00", inte "reglerna", det var i alla fall den standarden som avsågs.
Men det kan ju gärna i lite vidare mening få avse alla regelverk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.