Hej!

Jag har sålt ett hus för 2.5milj som jag för många år sedan fått i gåva av min farsa. Jag har hittat ett köpebrev där min farsa betalat 9700kr för huset 1954. 1974 gjordes en totalrenovering och modernisering av den gamla timmerstommen. Tilläggsisolering, panel, nya fönster, utbyggnad med källare, toalett och badrum, avloppbrunn mm.

Naturligtvis vill man betala så lite reavinstskatt som möjligt. De förbättningar jag gjort under min tid i huset har jag kvitton på. Men frågan är hur man kan värdera förbättringsutgifterna från 1974 då inga kvitton finns och inga föräldrar finns kvar i livet? Skatteverket säger att det går bra att dra av utgifterna om man kan göra en rimlig och realistisk bedömning.

Har nån erfarenhet av liknande fall eller ska man lägga ner detta då det är för svårt att göra en rimlig bedömning som skatteverket kan tro på vid kontroll?
 
Det lönar sig att lägga ner lite tid på att höfta kostnaderna för just 1974. Jämför tex med mitt första husköp i Norrbotten just det året. Nybygge, standard, 120 kvm, totalkostnad 160.000.
 
Jag skulle föreslå att du höftar ungefär 100 000 för de åtgärderna 1974. Så länge du är öppen med att underlag saknas när du skriver deklarationen, så är dte värsta som kan hända att skattemyndigheten prutar lite.

Sm jämförelse renoverade mina föräldrar villan 1972 - 73. Det var en utbyggnad på ca 30 kvm. Fasaden kläddes med fasadtegel, vilket krävde att grunden byggdes på ända ner till källarens grundsula, ny dränering. En ca 6m bred takkupa, 2 nya badrum.

Det kostade då ca 130 000 om jag minns rätt.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
är det inte bara de sista fem åren man kan göra avdrag för reparationer?
 
Mellan 50-100tusen var också en gissning som jag hade. Utbyggnaden med källare är på 30m2 per plan så kostnaden känns rimlig. Det finns rätt mycket bilder där man kan se före och efterbilder vilket borde hjälpa vid en ev kontroll. Undrar hur ofta dom gör en kontroll av avdragen?
 
hammer1975 skrev:
...Undrar hur ofta dom gör en kontroll av avdragen?
Förmodligen bara om avdragen "sticker ut" och verkar orimliga.
 
Redigerat:
De kommer inte att göra ngn. kontroll i ett fall som det här. Och skulle de göra en kontroll, så är det bästa de kan göra att jämföra mot ngn. databas de ev. skulle kunna ha. Så länge du är öppen med att det saknas dokumentation, så skall det inte finnas ngn. risk annat än att de kan pruta.

Jag hörde om en person som hade en rätt lång lista med "riktiga" avdrag, och lade upp ett avdrag till "semester med frun 22 000kr", mitt i listan. Det gick igenom, men även om det inte hade gått så skulle myndigheten bara strukit avdraget.
 
Kolla om det togs ut några pantbrev i samband med moderniseringen. Togs det lån är det en rätt tydlig fingervisning på en lägsta kostnad
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.