Inte för att jag behöver ett nytt verktyg just nu, men kommer att behöva senare. Det jag funderar på är sänksåg/cirkelsåg/sticksåg. Som närmast projekt kommer jag vilja kapa masonitskivor enkelt, och vinden ska inredas.
Fogsvansen används flitigt.

Sedan tidigare har jag en kap&ger som används flitigt. Tigersågen använda ofta. Multimaskinen används knappt, likaså vinkelslipen. Vet att de har olika användningsområden, men kanske inte riktigt hur.

Hur ska jag tänk
 
Rekommenderar sänksåg OCH sticksåg. Sänksågen är idealisk när du kapar skivor och med sticksågen anpassar du dem till vinklar och vrår på vinden. Man måste ha båda två! ;)

//Ronnie
 
  • Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
Sänksåg med skenor alla dagar i veckan! Mäst användbart
 
  • Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
Håller helt med. Sänksågen+skena är oslagbar till skivmaterial och andra mer noggranna snitt. Jag använder knappt min sticksåg alls.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Joh_81 skrev:
Håller helt med. Sänksågen+skena är oslagbar till skivmaterial och andra mer noggranna snitt. Jag använder knappt min sticksåg alls.
Nä, det förstår jag när det gäller skivor och liknande; sticksågen är ju avsedd för kurvor och urtag mm.

//Ronnie
 
  • Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
Kommer jag kunna kapa innerdörrrar med sänksågen? Är det värt att investera i en festool/blå bosch, eller räcker det med ett något billigare märke? Antar att man inte kan fästa sågen i kapgerbordet?
 
S
cirkelsåg och sticksåg alla dagar
 
En annan sak sticksågen är bra på är att såga metall. Festools sänksågar kan monteras i bord till en viss.. extra kostnad :)
 
Hammarfall skrev:
Kommer jag kunna kapa innerdörrrar med sänksågen?
Ja, ett perfekt jobb för en sänksåg (med skena).

Hammarfall skrev:
Är det värt att investera i en festool/blå bosch, eller räcker det med ett något billigare märke?
Skulle råda dig gå på något dyrare märke. För att dela skivmaterial duger vad som men för mer precision och högre finish så krävs lite dyrare grejer.
 
  • Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
SBH skrev:
cirkelsåg och sticksåg alla dagar
Kan du motivera?
 
S
Hammarfall skrev:
Kan du motivera?
allsidig till grunderna. plywood liknande. parkett
 
  • Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
Jag köpte en blå bosch sänksång när jag började bygga hus, denna med 1,6m + 1m skena och skarvstycke!
helt överlägset man kan såga fin plywood med superfint snitt längst med hela skivor och detta på golvet men en tunn skyddsskiva under endast!
 
Jag köpte en festool sänksåg (finns trådar som sänksågar på forumet) och lade ett 9kvm golv förra helgen. En fröjd att jobba med.
 
SBH skrev:
cirkelsåg och sticksåg alla dagar
Håller helt med, renoverat och byggt de
mesta, och klarat mig utan sänksåg i de allra flesta fall,
 
nikasp
Är det enorm skillnad på sänksåg och cirkelsåg? Jag har sågat rätt mycket med min Hitachi C6BU2 med skena som jag är väldigt nöjd med. Vad är stora selling point med sänksåg? Att man kan ta upp hål med den eller annat?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.