Hej!

Vi bygger bastu som del av friggebod och vill gärna slippa impregnerat golv och golvbrunn. Det senare kan lösas om vi har någon mm springa mellan golvplankorna tänker vi. Dessutom borde det vara bra för tilluftsventilationen så att vi slipper ha ventil under aggregatet.

Det verkar omöjligt att hitta golv som är obehandlat, icke impregnerat och utan not och spont. Det jag har hittat är glespanel 28x70 mm - vad tror ni om det? Behandling skulle göras med trägolvsolja för bastu.
 
Plintgrund? El-aggregat?
 
Jonatan79 skrev:
Plintgrund? El-aggregat?
Ja på båda! Hur påverkar det?
 
Behövs ingen tilluft under el-aggregat, springa under dörr räcker, samt utluft på vägg under tak i något hörn tex. Golvet kommer funka bra, tror ni kan sätta det tight, ställ en balja under aggregatet om ni vattnar hårt ;)
 
Ett annat alternativ som är helt kostnadsfritt är att använda det obehandlade trägolvet som följde med friggeboden, gör en ränna i golvet under aggregatet främst för tilluft och möjligen positivt för avlopp också. Det trägolvet har ju not och spånt så det blir inga glipor i övriga områden av golvet.

Vad tycker ni? är detta bra?
 
Redigerat:
  • Gilla
Niklas Ekebom
  • Laddar…
Lägg golv som vanligt, ev vatten torkar, eller om ni är oroliga , torka upp med en handduk efter.
 
  • Gilla
MikaelJacob
  • Laddar…
Jag tror inte att springgolv och elaggregat är nån bra kombination, det kan bli tungt att få upp värmen jämfört med en vedeldad kamin. Jag skulle i ert fall satsa på plastmatta och nån slags avrinning ner på backen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.