Jag skall fixa mig en arbetsbänk till snickarkammaren. Funderar på att köpa en massiv stavilimmad bokskiva 2m lång, 80 cm djup och 27 mm tjock på Beijer för 599:-. Väldigt billigt, fast egentligen så vill jag ha en ännu längre. Går det att få tag på billigt i samma prisklass? Kollade med K-Rauta och de skulle ha 2800:- för en längre, men det är för dyrt.

Behöver också lådhurstar. Finns det något tips på bra hurstar som jag kan ha under bänken för verktyg etc? Måste vara tåliga. Försöker köpa hurstar av folk som säljer gamla kök,men har inte hittat något ännu. De flesta vill ej sälja hursarna separat.

Letar också efter en verktygstavla med verktygshållare. Vill ej köpa K-Rautas dyra plåttavla med verktygshållare. Skall man ha en stor tavla så skulle man lätt komma upp 2000:-. Finns billigare? Biltemas var billigare men det föll på att varje verktygshållare hade biltemamärket. Det skulle jag reta mig på.
 
patrikz skrev:
Biltemas var billigare men det föll på att varje verktygshållare hade biltemamärket. Det skulle jag reta mig på.
Jag har diverse Festoolgrejer och en Leica avståndsmätare hängande på Biltemakrokar. Det fungerar utmärkt. Biltemas vektygstavlor är bra. Satsa pengarna där de gör nytta istället!
 
För många år sedan (25) tillverkade jag min bänkskiva av reglar, 120X45mm, och ovanpå limmades/skruvades 12mm båt/byggplyfa. Den är lika fin idag. Måtten 2.6X0.7m.
Här några av mina hurtsar (6st) inköpta av Skandias (nedlagt kontor) för 50:-/styck, samtliga lackades Ferrariröda. De med små låder är att föredra (hålkorts) de högre dokumentskåpen är bökiga att gräva i ::)
http://img.photobucket.com/albums/v388/Z-Jensen/spegelmblinkljus.jpg
 
Hej

Arbetsbänk..... får jag föreslå spånskiva 25 eller 28 mm  klädd med limmad ask-
parkett.  Eller kanske ek?  Hitre långsidan förses med rejäl kantlist som limmas, skruvas och pluggas. Vertikalt mått lika som den färdiga skivan. Bortre långsidan förses med hög list som hindrar sakers avrullning. Skivan kräver ordentligt stöd av exempelvis hurtsar.
Högerhänt person monterar kraftigt anhåll till vänster. Bänkens högra ände lämnas "öppen", där sker sågning. Klarlackas flera gånger.  

Hurtsar och lådor ..... tillverka dem själv av spånskiva och trä. Bredd 600 mm. Två plus en, öppet under mitten av bänken för tvingar vid limning. Variera lådhöjden efter Ditt behov. Gärna med sparksockel och synliga täcklister i trä

Verktygstavlor.... kanske pegboard. Sätt fast krokarna innan Du hänger upp den. Blir snyggt med en fräst ram.

Verktyg...  handcirkelsåg med styrskena, borrmaskin, tvingar, div handverktyg (och en fräsmaskin, dock ej nödvändig).

Tips .... såga alltid från skivans baksida och kolla att sågsnitt är vinkelräta.

per

 
  • Gilla
Frank-phoenix
  • Laddar…
Som Per säger, spånskiva! Byggde min arbetsbänk av 2400 x 600 x22 Golvspånskiva från byggmax (80kr/styck). Använde 1½ skiva så jag fick ett djup på 900 vilket jag idag är tacksam för. Under skivan bygdes en konstuktion av IKEA's kökshurtsar och vanligt simpelt regelvirke. Hurtsarna kom jag över billigt på deras Fynda & Fixa avdelning.

Ovanpå skivan ligger en plywood som är enkel att byta när den blivit ful av allt sågande/borrande/målande m.m. som "råkar" hamna där.

Hela detta bygge gick på knappt 800kr, vilket iaf jag tyckte va väldigt billigt
 
  • Gilla
PeterJeffrey
  • Laddar…
Jag använder själv ett kraftigt bord byggt av 75x75 (vill jag minnas att det var) reglar som ben, längsgående (på högkant) 120x45, och en skiva byggd av limmade 120x45 råspont. Ovanpå det är fastskruvat en 5 mm plåt. Fastskruvat i vägg och golv. Väldigt stabilt, och fungerar bra till det mesta. Dock är du kanske inte intresserad av att jobba på en metallyta, men eftersom jag själv svetsar mest så passar det mig väldigt bra.

Om du skall montera ett skruvstäd, se till att göra det mitt för en regel i väggen, så att du kan klämma saken "bakvägen", mellan delen som skjuter ut bak på skruvstädet och väggen. Se också till att skruvarna för fästning av skruvstädet inte bara går igenom skivan, utan ner i den längsgående regeln, som du borrar hål i från långsidan för att sätta muttern "mitt i regeln", om du inte har väldigt långa bultar. Sätta också skruvstädet mitt över ett ben i bordet så att du kan banka på med bra kraft med svar.
Efter att ha förgrymmat mig 3 år i min slöjdsal på mellan eller kanske var det högstadiet måste jag också säga: se till att den fasta käften på skruvstädet sticker _utanför_ kanten på bänkskivan...helt sjukt störigt annars...

Jag använder vanlig hålad masonit uppsatt på reglar i stil med 25x40 eller så. Krokar och hållare tror jag är från biltema. Fungerar utmärkt, och jag har aldrig varit med om att de inte har klarat belastningar eller gått sönder. Riktigt billigt för riktigt stora verktygstavlor. De behöver inte vara i plåt för att vara bra. Lägg de pengarna på text ett riktigt bra skruvstäd istället.

Kom ihåg att det knappast finns någonting värre än ett rangligt bord...
 
Personligen så föredrar jag en hyvelbänk, brukar gå att finna på blocket för vettiga pengar.

Ett alterativ som verktygstavla är att bygga en tavla med egna hållare till olika verktyg, jfr med inredning i slöjdskåp. Sen är det inte helt dumt att ha verktyg i skåp, de dammas inte ner på fem röda, verkstaden blir mer lättstädad och man kan låsa om verktygen om man vill.

/Kent
 
Tack för era bra svar! Blir nog till att snickra en bänk av golvspånskiva med plywood ovanpå och göra en bra kant längs in. Sedan en pegboard som tavla alternativt biltemas färdiga. Skönt att köpa något som är färdigt.

Hålen i en pegboard är det samma cc-mått som biltema har i sina verktygstavlor och som Classe har i sina? Det är ju bra om jag kan köpa en pegboard och sedan använda biltemas verktygshållare.
 
Litet tips bara

Jag har en kompis som hade lite snålt med platsen i sitt garage, så han tog en gammal dörr. Plockade av handytag o dyl. Satte fast den med gångjärnen i väggen (rejäla plugg o skruv) och satte fast stödben i framkant. När plats behövdes så trycket han dörren upp mot väggen, stöd benen fälldes in mot dörren, och hakade fast det och när "bordet" behövdes så fällde han ner det. Smart, va.

Kanske kan va nå´t.

MVH
 
Själv använder jag obehandlad, 27mm tjock, Bokskiva som arbetsskiva. Förhållandevis billigt men samtidigt väldans hårt och sanslöst stabilt.
En tjock plyfa fungerar utmärkt som verktygstavla; behöver jag hänga upp någonting så drar jag bara i en extra skruv.
 
Tips på hurtsar, förvaring...Kan bara säga "Kennedys" svindyra svinläckra.formel 1 känsla...köp..eller dröm..
 
  • Gilla
geschmeck
  • Laddar…
Jag har skruvat (ej limmat) ihop 22mm golvspånskivor med en 28mm ekbänkskiva. I framkant sitter ett L-järn 50x50x5 infällt. Ekskivan kostade 895:- på Hornbach, men eftersom framkanten (som jag döljer med järnet) var skadat fick jag den för halva priset. Ett fyndmed andra ord, ,en jag hade köpt även i oskadat skick!
Ek tycker jag är lämpligt som grovarbetsskiva efter det är hårt och samtidigt lätt att laga om det skulle bli håligheter. Man får en del gliringar när verkstaden har oljad ekskiva och fina köket har italiensk bok. Ek anses tydligen "fiiinare" av de flesta. ;D
 
Inreda verkstan är ju bland de roligare jobben, eller hur.
Själv så har jag fyra olika bord beroende på vart jag är :D. I garaget har jag en 100x70 cm 10 mm tjock stålplåt som svets och grov bord. Stålstativ och skruvstycket monterat på den. Som montage bänk finns det en rostfri bänk, på 2 tum tjock spåntad plank ca 3m lång och 60 djup, en gamal affärsdisk skulle jag tro, fanns i verkstan när jag flyttade in! Har också ett lite montage bord 60x40cm i stål, på hjul som jag kan rulla fram dit jag jobbar för tillfället, bra att ha vid jobb med bilen. :D Sen har jag en modern arbetsbänk i "snickarboden" för finlir och måleri, en industribänk med lådhurts under, grön plastmatta på toppen och super stadig. Så beroende på vad du skall jobba med finns det alternativ så klart, en dubbel spånskiva skruvad/limmad blir en stadig grund, ytskikt utbytbart. lister för att skydda kortsidor, rullstopp i bak kant osv, stativ av hurtsar eller fyrkantsprofilrör. Valfrit och kajsa varg som gäller tycker jag. Verktygstavla är ju mest fråga om tycke och smak, i garaget så finns det några olika plåt tavlor, överskott från bilverktäder och en butik, billigt med tavlorna men dyrt med krokar. Har dock insett mer och mer att tavlor är hopplöst och satsar mer på saker som jag kan bära eller rulla. Hurtsar med hjul skulle vara grejt i snickarboden och en rejäl verktygsvagn står på önskelistan i garaget. En snickar låda med draghandtag och egna hjul skulle också göra mig lycklig idag. Tror min rygg skulle uppskatta det väldigt mycket ;)..

SÅ tänk på vad du ska använda grejorna till och VART, inred efter det och ha så kul!!!
Mvh
Jante
 
Hej Andreas Hansson

Ta nu inte illa upp, småningom delar Du mina synpunkter.

1  En bra arbetsbänk skall vara tom

2  Upp med hyllor på väggen (vilket Du säkert planerar)

3  Skruvstycket sitter fel. Är Du högerhänt bör det sitta så långt ut till höger som  
   möjligt, och ett rör skall kunna sättas fast lodrätt mellan backarna utan att bordet
   tar i.

4  Skivans djup är för litet (måttet från vägg). Du skall kunna sätta tvingar över
   bordskanten vid limning.

5  För snickeri är bordet alltför litet. Men passar säkert för annat pyssel.

Jag hoppas att jag med detta inte gjort Dig alltför bedrövad, livet går vidare.

Med vänlig positiv hälsning
per
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.