Vi har flyttat in i en "våning" i ett hus byggt 1901. Allt är renoverat för, gissningsvis, 5-10 år sedan. Bl a har alla väggar reglats upp och klätts med gipsskivor. Min uppriktiga fråga är: varför gör man så? Vad var det för fel på de gamla väggarna, som motiverar att man gjort dem 15 cm tjockare och skapat stora resonanslådor? Beräknar att ungefär fem kvadratmeter golvyta försvunnit. Huset är byggt av tegel, inte särskilt snett och vint, de gamla väggarna var klädda med treetex.
 
MH skrev:
Vi har flyttat in i en "våning" i ett hus byggt 1901. Allt är renoverat för, gissningsvis, 5-10 år sedan. Bl a har alla väggar reglats upp och klätts med gipsskivor. Min uppriktiga fråga är: varför gör man så? Vad var det för fel på de gamla väggarna, som motiverar att man gjort dem 15 cm tjockare och skapat stora resonanslådor? Beräknar att ungefär fem kvadratmeter golvyta försvunnit. Huset är byggt av tegel, inte särskilt snett och vint, de gamla väggarna var klädda med treetex.
Det vet nog bara den som gjorde det. För att få bort ojämnheter är ju ett motiv. För att få en dold elinstallation utan att behöva fräsa i tegelväggarna är ett annat. Givetvis borde man ha stoppat isolering mellan reglarna för att dämpa ljudet.
 
  • Gilla
Ragnar_AT
  • Laddar…
Det är väl isolering i väggen, Det är väl gjort för att minska energiförbrukningen.
Det var helt andra krav 1901.

Protte
 
A
Mitt 20-talshus reglade vi upp då det upptäcktes vid renovering att det fanns ett regelverk, men det var byggt av spillbitar. Alltså en lodrät regel bestod av tre-fyra bitar istället för en enda lång regel.
Detta förklarade säkert orsaken till att vi började regla upp väggarna i första taget - de både bågnade och lutade.
Det visade sig inte heller finnas isolering att tala om, men då huset har otroligt tjocka väggar med luftspalter emellan så håller det värmen bra ändå. Jag tror nog som du säger att dessa har fördubblats vid nåt tillfälle och min chansning är då just pga. värmen.
 
15 cm låter onödigt tjockt. Det räcker att regla ut 45mm plus kanske ett par cm marginal för att bakomliggande vägg inte är helt rak. Reglar man ut mer så är det väl för att få plats med isolering? Lite isolering bör man nog ha ändå för att slippa resonanslådeeffekten.
 
Isolering för att hålla värmen kan jag förstå i ytterväggar - men man har reglat varenda väggsnutt, överallt. Det kan tänkas att det tidigare var utanpåliggande el - men det känns väldigt onödigt att ta till en sån drastisk metod bara för att slippa se elledningarna. Hela huset verkar ha renoverats på samma sätt. Det känns som om det är gjort bara "för att man gör så"...?
 
  • Gilla
Ragnar_AT
  • Laddar…
A
Ja, då låter det lite märkligt. Kanske helt enkelt var en hobbyfixare som inte visste bättre.
 
  • Gilla
Ragnar_AT
  • Laddar…
Tycker också det låter helt idiotiskt men olika människor tänker olika och olika i olika tider. Tilläggsissolering borde det ju vara om man gjorde dem så mycket tjockare, annars har det länge varit populärt att modernisera gamla hus PGA estetik och funktionalitet.
 
Ja säg det?
Det är ett utbrett fenomen och jag blir lika matt varje gång. En del byggare är bara enbarmligt insnöade på dessa eländiga gipsskivor.
 
  • Gilla
Sophie och 2 till
  • Laddar…
Finns säkert olika orsaker till en sådan manöver som att regla ut väggarna. I vårt hus, fanns inte en rak vägg och jag var piskad att göra om alla golv. När de var fixade så blev det väldigt konstigt med att vissa väggar "lutade". Jag reglade då upp och gjorde väggarna raka av praktiska skäl, för att kunna använda skåp och möbler mot vägg bland annat. I vårt fall handlar det om att vi inte ville bo i ett museum med råa timmerväggar.

Sen har jag en kombination av "gömd" och Kulo el i huset. Jag har alltså inte byggt ut väggarna enbart för att gömma el, men i köket var det ingen nackdel eftersom allt kunde gömmas i väggen där. Gips har vi på sina ställen, men mest för att det varit ytor vi velat ha släta. Normalt sett står nog timret emot kyla rätt bra utan att ha regling och isolering på insidan (Isolering på insidan av timmerstomme kan dessutom diskuteras om det är en vettig ide överhuvudtaget).
 
Låter helt galet att regla ut 15 cm jag reglade ut en vägg nu vi gjorde i ordning köket men för att behålla ytan så reglade jag ut 25 mm +osb och gips.
 
Om det nu är en ynka tunn tegelvägg så kanske 15 cm isolering blir ett minimum för att få en värmekomfort för moderna människor.

TS verkar ju nästan vara någon sorts nostalgiker och ALLT var bättre förr.
Fram med mera fakta, hur ser resten av väggen ut?

Protte
 
Fast just i det här fallet verkar det vara 15cm luft, inte något isoleringsmaterial om jag har förstått allt rätt?
 
15 cm låter nästan orimligt om det inte innehåller nån isolering.
Gips har bland annat den egenskapen att det inte brinner så bra. - är väggen tegel eller betong så tillför det ju inte så jättemycket .
 
Antagligen för att det finns många fler människor som kan ställa upp lite stålreglar och hålla i en skruvautomat än det finns människor som kan laga en putsad vägg och reparera skadade stuckaturer.
Det är billigare att skruva gips än att knacka ner dålig puts och putsa om väggar.
 
  • Gilla
Ragnar_AT
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.