Vi har en tomt med ca 300 kvm gräsmatta i sigtuna kommun som vi skulle vilja sänka med 0,5 meter pga att den sluttar mot huset vilket vi tycker ger en otrevlig känsla. Gräsmattan ligger ovan nivån för altanen och är antagligen inte klippt på flera år = hemsk.
Om man gräver ur och kör bort X lass massa så behöver man sedan fylla på med planteringsjord. Om man behöver ca 1 dm jordlager så blir det ju ca 30 kubik = dyrt?
Finns det nåt annat bra sätt att gå tillväga och slippa beställa flera lastbilslass med jord eller blir vi tvungna?

kan man hitta för 300 kr per ton inkl frakt?
Vi skulle behöva ca 40 ton för en dm tjockt lager vilket isåfall skulle gå loss på 12000 kr, det skulle vara okay.

tack på förhand
 
Går det inte att hyvla av matjorden ni har, gräva bort det som ska bort och lägga tillbaka det gamla lagret? Sedan dressa med nån centimeter fräsch jord bara.
 
Att köpa matjorden är nog inte det dyraste. Ska du sänka 300 kvm med 0,5 m blir det 150 kubik som ska bort. Räkna 25-30 kubik på lastbil med släp så snackar vi 5-6 vändor. Du kan nog räkna med 200-300 kronor per ton bortkört och tippat och 150 kubik landar en bit över 200 ton. Det skulle bli ca 50.000kr om man kommer till med både bil och släp. Sen tillkommer ju grävmaskin såklart. Räkna minst en dags jobb á ca 700kr/h plus moms, dvs ca 7000kr för en dag.

Be en entreprenadfirma om pris. Jag bor i Skåne så priserna i ditt område kan skilja en del mot här.

Lycka till
 
  • Gilla
JTapp
  • Laddar…
Som sagts så schakta av befintlig matjord och återanvänd denna, så blir det färre lastbilstransporter.
Det finns någon portal på nätet där man kan lägga ut att man vill bli av med, eller vill ha, schaktmassor. På så sätt kan du kanske helt slippa kostnaden för att bli av med massorna och bara bekosta en grävmaskin.
Jag hittar inte adressen just nu, men googlar du så hittar du den säkert. Det går så klart att annonsera på blocket också.
 
tack för tips!
Jag har sett att folk vill bli av med massor ett flertal tillfällen på blocket o liknande men tror jag aldrig set någon som frågat efter.. men man kan ju ha tur...
Finns möjlighet att få ett fast pris på hela arbetet eller brukar man inte jobba så?
Måste även kolla upp möjligheten att återanvända jorden - det hade ju varit toppen!
Det känns lite väl saftigt att lägga 100 papp på tomten som det isåfall skulle bli.. så jag hoppas på att kunna spara nånstans..
 
Det ska inte vara några problem att återanvända jorden, möjligen om det är ett tunt lager så blir det trassligt eftersom det inte blir så mycket kvar när de skalat av grässvålen.

Du kan säkert få fast pris, men tänk då på att entreprenören lägger ett pris som gör att denne aldrig går back på jobbet. Löpande räkning är oftast bättre, men glöm inte att ta referenser och be om en uppskattning om hur många timmar jobbet tar.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Inga problem att bli av med massorna. En kompis fyllde upp sin tomt med sådant (150 lastbilar slutade det på...) men då fick markfirmorna leverera det till han utan kostnad (dvs de tog troligen betalt för att köra bort det av kunden men slapp betala tippavgiften)

Lägg ut på blocket och så lär någon höra av sig som vill fylla upp sin tomt
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Kunden fick säkert betala tippavgift också ;) :D
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.