För att jämna till marken för vårt nybygge så har vi fått fylla ut rejält. Detta medför att vi nån meter framför huset har en ca 2,5-3 metersslänt ner till övriga marknivån. Har någon några bra idéer på vad man kan hitta på för nåt för att göra nåt åt denna idag bedrövliga slänt. Vi vill helst inte behöva fylla ut alltför mycket för att göra lutningen jätteliten eftersom vi en bit framför har vinbärsbuskar och ett stort jordgubbsland, men vill heller inte ha en rak fallhöjd på 2-3 meter. Alla idéer uppskattas. Självklart spelar även priset in.
 
Onekligen, Faidros, en genomförbar idé  ;D ;D ;D  - men kul & maffig är den!

abcd: det kommer säkert ett antal 'tyckaridéer' av mer moderat slag i denna tråd - mer eller mindre applicerbara - såsom ovan  ;). Jag tycker ändå att du med din fråga ger ett gott exempel på när det verkligen är befogat att ta in ett proffs för vägledning. På sikt sparar du in många dyra slantar om du redan från början vet hur du mest estetiskt och praktiskt ska förfara med slänten. En erfaren trädgårdsingenjör/landskapsarkitekt tar cirkus 6.000 vitt för en enkel trädgårdsskiss inkluderat besök på plats, samtal med dig/din familj om hur ni tänker er trädgården. Sedan kan du ta det lugnt och det är inte nödvändigt att fixa allt på direkten - men du har en grundskiss att jobba efter de närmaste åren.
 
det finns 2 meters kantelement som alltså skulle ge er en 2 meters lodrät vägg.

Problemet är väl bara att det lätt blir bunker/fängelsemurskänsla över det hela beroende på hur lång sträcka det är frågan om
 
Varför inte ett sutteränghus?
2,5 meter påminner ju i stort om en normal våningshöjd?
mvh
Peter
 
Vi har en liten slänt ut mot gatan där vi bor som ser göör trökig ut, vi hade tänkt att lägga natursten bara med några planteringar i. Har förstått det att det e väldigt billigt alternativ oxå.
 
Jag tror nog också att odlingsterasser kan vara ett alternativ. Personligen tycker jag att det är lite för barn-ovänligt, men den enda barnvänliga lösningen känns väl som att fylla upp en hel del så att sluttningen blir mindre, och det ville ni ju inte.

Ni kan dela upp de 3 metrarna på exempelvis 3 st 1-meters-fall så att ni får flera plana terasser där ni kan ha gräsmatta eller odla buskar, blommor etc. Lämpligen bygger ni också en trappa så att ni kan ta er ner utan 1-meters-hopp.

För varje nivå har ni en stödmur. Detta är absolut inte orealistiskt och jag vet flera som har gjort sådana ingrepp. Det är förstås inte gratis, men det är ju inga större markarbeten.
 
En trevlig ide och 1 meters murar eller kantelement kan man göra på egen hand och spara många sköna slantar.

en tanke är ju att använda dessa terraser till att sätta bärbuskar på. Ligger det åt rätt håll så blir det ju varmt och gott mot kanten.
 
Jag ritade en skiss sommaren 2005 för en trädgård med en rejäl slänt som var oklippbar. Min idé (som sammanfaller mycket väl med övrig omgivning) var att sätta en sjuhe...vetes massa lökar (som älskar släntliv, exempelvis påskliljor m.m.) och därefter anlägga äng. Den ska slås men inte gödslas eller klippas. Detta kommer att ta fart sommaren 2006. Ängen kommer bl a innehålla en del av listade arter. Kan detta vara något som passar er övriga design av trädgården?
 
Vi är nog inne på Ksunds förslag med 3 nivåer och trappsteg. Det skulle vara kul att se bilder om nån gjort nåt liknande sen tidigare. Vore också bra om man fick lite prisuppgifter så man i alla fall får nån koll på vad kalaset kan komma att landa på.
 
Jag gjorde något liknande fast i mindre skala i trädgården till vårt förra hus. Jag tog bort en brant slänt med en meters fallhöjd i en solig sydvästsluttning genom att bygga en halvmeterhög stödmur och ovanför den anlägga en sluttande plantering med buskar och perenner. Tyvärr har jag ingen bra bild av den men ena hörnet av muren och en bit av planteringen ovan syns i bakgrunden på den här:

1938_p16266.jpg

I sluttningen till höger om muren hade jag planer på att bygga en trappa men den fick bli kvar som pulkbacke åt ungarna i stället...
Muren byggde jag av betongstenar som jag tror hette Keystone Compact. De var lätta att bygga med men jag tror efter vad jag hört av andra att det finns ännu bättre produkter på marknaden nu. Tyvärr minns jag inte vad det kostade...ett fåtal tusen kanske för c:a 3,5 kvm frontyta på muren..?
I ert fall skulle ni förstås behöva bygga litet högre murar för en halvmeter mur + en halvmeter sluttning gånger tre tror jag inte vore så snyggt. Men helt flata behöver inte terrasserna vara heller, i alla fall inte om ni ska ha buskar och/eller blommor på dem. Då kan de tre murarna kan vara lite lägre än en meter - hur mycket beror på hur bred varje avsats blir.
 
abcd skrev:
Vi är nog inne på Ksunds förslag med 3 nivåer och trappsteg. Det skulle vara kul att se bilder om nån gjort nåt liknande sen tidigare. Vore också bra om man fick lite prisuppgifter så man i alla fall får nån koll på vad kalaset kan komma att landa på.
Jag ska se om jag kan fixa fram bilder på en gammal kompis hus där de har gjort så. Det är dock inte så troligt att jag lyckas, eftersom jag inte känner de som bor där nu och huset ligger i en annan stad.
 
Jag tycker att mur/terasser är en bra idé. Vi gjorde det hos oss (därav lite partisk)  - om än något lägre än vad ni kanske skall göra.
Man kan också lura ögat lite och få det att kännas som det är mindre höjdskillnader än man tror. Vår mur är 70 cm hög, altanen lite upphöjd ca 20 cm, sluttning av gräsmattan mot gatan 20 cm och sedan en liten mur mot gatan med 20 cm. Totalt blir det då en höjdskillnad på 130 cm - men det känns absolut inte så. Bifogar liten bild

Kolla på markstens leverantörernas hemsida - där finns mycket förslag på lösningar. Jag tycker Flisby är bra:
http://www.flisbyab.se/default.asp?pageID=524&mumID=2

Det blir ju iof lite utfyllnad att göra så - men om man inte vill ha slänt, skidbacke så är det oundvikligt.

Om man har fler terasseringar så tycker jag att det kan vara trevligt med någon som fylls med kullersten och lite växter. Underhållsfritt (relativt) och snyggt.

Lycka till,
anna
 
  • hus_front.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad snyggt det blev Annas!
Vi kommer få en 2,5-3 meter slänt uppåt mot skogen på baksidan av huset, just nu är det bara jord. Funderingarna går kring atta antinegn slänga på gräsfrön alt. lägga sten, somm ett stenparti. Tyckte att iden med en j-kla massa påskliljor lätt bra, men hur der det ut resten av året...?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.