M
smurfen72 skrev:
Visst kan man koppla enligt Baxis bild men det är fast kondensering vilket innebär att vp jobbar med hög fast temp hela tiden och man därefter har en shunt som sänker värmen till radiatorerna. Att köra med fast kondensering ökar driftkostnaden med rätt mycket siffror runt 30% brukar anges men beror naturligtvis på inställningarna och är i alla fall inget jag skulle rekommendera på ett nytt system.
Absolut - så är det. Att köra pumpen mot en tank är kanske inte det absolut bästa ur prestandasynpunkt, men man kan vinna mer än kronor och ören på det.
Sedan beror det ju lite på hur man konfigurerar det hela och mot vilken övre temperatur man ställer pumpen att gå mot.
Har man som jag en max framledningstemp på 45 grader så är man ju inte helt ute och cyklar i alla fall, även om man får något sämre COP.
 
Även med max framledning på 45 grader så ligger framledningen bra mycket lägre nästan hela året. Vad skulle man vinna på att köra vp mot tank förutom kronor och ören ?
 
M
smurfen72 skrev:
Om man har en tekniktank och hittar nått bra sätt att koppla in den på så kan man ha en kraftig vp och få bra drift på den pga den ökade vattenvolymen. Om man har en tekniktank som både sol vp och tex ved går mot måste man förhindra att för hett vatten når vp. Om tekniktanken saknar shunt får man riktigt varmt inne när solen värmer för mycket och har den shunt så vill man att shunten ska vara helt öppen vid vp drift så vp jobbar med helt flytande kondensering. Det är inte helt enkelt att få till en bra funktion och det var därför jag fråga hur inkopplingen var tänkt att ske vet att många tycker tekniktank låter bra men det ska kopplas in på ett bra sätt om det ska bli bra annars kan det bli sämre funktion än utan tank och jag är inte emot tanklösningar har själv en bergvärme vp och vedpanna kopplat mot tank. De flesta vp saknar shunt i dag och vissa löser spetsen som på din vp IVT/Bosch gissar jag Nibe har elpatron direkt på framledningen Ctc kör med shunt på vissa modeller och shuntar in hett vatten från övre tanken på de modellerna så det finns olika lösningar.
Absolut - det har du helt rätt i. Att det bara är att koppla och köra vet jag att det inte är. Men med lite eftertanke så verkar det gå att lösa bra, t ex med shunt som enbart hanterar maxtemperatur ut mot värmepumpen för att förhindra för varmt vatten dit.
 
M
smurfen72 skrev:
Även med max framledning på 45 grader så ligger framledningen bra mycket lägre nästan hela året. Vad skulle man vinna på att köra vp mot tank förutom kronor och ören ?
Tänkte mer generellt att man får ett mer självgående system där man kanske kan slippa vedhanteringen under vissa perioder, eller liknande. Alla värderar vi lite olika.
 
Marcussjogren skrev:
Absolut - det har du helt rätt i. Att det bara är att koppla och köra vet jag att det inte är. Men med lite eftertanke så verkar det gå att lösa bra, t ex med shunt som enbart hanterar maxtemperatur ut mot värmepumpen för att förhindra för varmt vatten dit.
Ska man ha en shunt måste man ju ha nån typ av styrning till den också. Vet att nån av Nibes senaste modeller har funktion för att dels förhindra frysning i vp och dels förhindra för hett vatten till vp.
 
Marcussjogren skrev:
Tänkte mer generellt att man får ett mer självgående system där man kanske kan slippa vedhanteringen under vissa perioder, eller liknande. Alla värderar vi lite olika.
Jo visst är det smidigt med ett kombi system men ska man offra cop på vp för att kunna elda några brasor per år då kan det ju vara bättre ekonomi att hoppa över brasorna och installera vp på bästa möjliga sätt för högt cop tycker i alla fall jag.
 
Sitter det befintliga vattenradiatorer idag? Hur ser de ut? Kompakt- eller lågtempraddar? Nästan viktigare att börja där än varmvattnet. (Även om varmatten är mysigt.)
 
Marcussjogren skrev:
3 ton pellets kostar väl kanske runt 2500-3000:- och ger drygt 10 000kWh om man uppskattar 70% effektivitet på en kamin eller ca 12500kWh om man har en panna med 85% effektivitet.
Detta ger 24 öre per kWh om man bortser från investeringen.
...

Den som tycker att jag har fel i något avseende ovan får jättegärna styra in mig på rätt bana :)
En pall pellets kostar någonstans mellan 2000-2400 kronor (billigaste jag hittade på nätet kostade 2015 kr/pallen) och innehåller 832 kilo. Billigaste ton-priset är alltså 2403 svenska riksdaler. Det ger med andra ord lite andra ingångsvärden rent ekonomiskt 😊
 
M
Jumos skrev:
En pall pellets kostar någonstans mellan 2000-2400 kronor (billigaste jag hittade på nätet kostade 2015 kr/pallen) och innehåller 832 kilo. Billigaste ton-priset är alltså 2403 svenska riksdaler. Det ger med andra ord lite andra ingångsvärden rent ekonomiskt 😊
Det har du ju helt rätt i, har ju bara räknat på ett stackars ton :(
Runt 0,65 blir ju kW-priset då!
 
M
smurfen72 skrev:
Jo visst är det smidigt med ett kombi system men ska man offra cop på vp för att kunna elda några brasor per år då kan det ju vara bättre ekonomi att hoppa över brasorna och installera vp på bästa möjliga sätt för högt cop tycker i alla fall jag.
Ptja - att installera VP mot befintlig tekniktank kostar säkert hälften mot att konvertera helt kan jag tänka mig?
Man kanske vill att värmepumpen ska köra medan det är över -10 och att man eldar för spets när det är lägre. Just den här frågan finns ju inget rätt och fel på, om man inte ser till det ekonomiska enbart, då finns det förmodligen inte en chans i hela världen att en VP skulle kunna slå en befintlig vedpanna :)
 
Köra vp med fast kondensering mot acktank innebär att man måste ha en hög temp där hela tiden säkert runt 55 grader för att få vv vilket sänker cop en hel del men installationen blir billig en inne del kostar runt 30000 kr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.