Finns det någon som har erfarenhet av slanglöst hjul till snöslunga? Måste man ha slang i hjulen? Har nu för andra gången råkat ut för att hela däcket släppt från fälgen . Provade bara hur mycket luft det var i, genom att ställa mig på däcket (=inget mätinstrument). Efter 1 timme lossnade hela däcket från fälgen 😠. Samma sak hände med det andra hjulet för något år sedan och då satte jag in en slang. Vet någon varför detta sker ? Är maskinen för stark, så det slirar, så fort det går lite trögt? Har snökedjor på hjulen.
 
HasseTeknik skrev:
Provade bara hur mycket luft det var i, genom att ställa mig på däcket (=inget mätinstrument). Efter 1 timme lossnade hela däcket från fälgen 😠.
Bra balanserat så länge!
 
Kane : det är typ skottkärrehjul, så inte så svårt att balansera på. Upptäckte då inget som tydde på "dåligt med luft" och startade därför snöröjningen direkt. Efter c:a 1 timme släppte hela däcket. Ditt svar var knappast till någon hjälp ( vilket är detta foras största uppgift).
 
Redigerat:
Jag har gjort tvärtom, bytt från slang till slanglöst. Problemet är nog att du har för lite luft i så däcksidan bryts lös från fälgsidan. Vad har du för kättingar och vad är det för storlek på slungan.? Jag har en 13hp 36"bred med riktiga piggkättingar. Har ca 2.5kg i mina hjul.
 
oftast är det ju slanglöst för att tillverkaren då sparar in någon krona på det hela. Finns ju inga som helst fördelar med att inte ha slang i dylika hjul.
 
Clas O :s. 6,5 hp med vanliga snökedjor. Får kanske lära mig att mäta trycket före användning.
 
Fast 2.5 bar som nämns ovan låter väldigt mycket i dylika hjul...............man får ju naturligtvis kolla vad däcken är specade för innan man börjar pumpa dem så hårt.
 
Jag har råkat ut för samma sak som dig med min Clas Ohlson snöslunga. Först att ena däcket säckade och släppte från fälg. Bytte det hjulet (däck+fälg) och kollade att lufttrycket var bra i andra däcket. Vid nästa snöfall släppte även det andra däcket från fälg. Jag misstänker att de släpper från fälg när de börjar bli gamla och torra...
 
"gamla och torra" , ja man vet ju ingenting om kvaliteten, men min slunga är bara några få år gammal och förra gången det hände var tidigt 2016. Båda gångerna har det hänt när jag kört på lite ojämn gräsmatta. Skogsväg, plogvallar och parkeringsplatser har gått bra att fixa före ( uppskattningsvis c:a 700 m körning ).
 
Nu har jag två nya hjul på snöslungan och hoppas att de håller längre än något år.
 
Jag har samma snöslunga från C-O och samma problem även här.
Testade att lägga i lite däckmonteringspasta sist, och det dämpade problemet.
 
Har nu satt i slang! "Däckgubben" påpekade att den ursprungliga ventilen hade en spricka och att det troligen berodde på dålig kvalitet ("kinaskit"). Min teori är att kanske var det snötryck mot ventilen, som fick den att läcka extra mycket under körning och att det till slut blev för lågt tryck för att hålla däcket mot fälgen.
P.S. Av firman rekommenderat tryck: normalt 1,5 och max 2,0 D.S.
 
Redigerat:
HasseTeknik skrev:
Har nu satt i slang! "Däckgubben" påpekade att den ursprungliga ventilen hade en spricka och att det troligen berodde på dålig kvalitet ("kinaskit"). Min teori är att kanske var det snötryck mot ventilen, som fick den att läcka extra mycket under körning och att det till slut blev för lågt tryck för att hålla däcket mot fälgen.
P.S. Av firman rekommenderat tryck: normalt 1,5 och max 2,0 D.S.
tveksamma ventiler är standard.......på kinamoppar får man byta de i samband med första servicen typ.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.