Hej,
det blir två frågor här.. jag är på gång att montera några PVC-fönster och enligt tillverkaren ska lågexpanderande fogskum användas. Har nu letat runt på de flesta byggvaruhus hemsidor och inte hittat något. Vet någon om det finns sådant fogskum i butik öht? Ge gärna tips på var isåfall.

I nätbutik har jag hittat det, tex:
https://www.ceteco.se/polyuretanskum-tytan-lag-expansion-vinter-750-ml---p-6605.aspx
dock har jag lite ont om tid så jag måste försöka hitta det i butik. En grej jag tänkte på när jag såg detta skum (och här kommer fråga två) är att det är ett polyuretanskum. Samma skum är Biltemas stenlim:
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kemikalier/Lim/Stenlim-2000029972/
vilket "fäster på de flesta material" och är lågexpanderande. Någon kemikunnig som vet om detta är samma sak, och om man isåfall kan montera PVC-fönster med detta stenlim?
mvh
/ola
 
Leta efter Monteringsskum istället, blir nog lättare att hitta då.
 
Jag har utan problem använt vanligt fogskum till åtta PVC-fönster i ett stall och två träfönster i ett garage.
Plus till en del dörrar.
Utan problem.

Visserligen rätt små fönster, 11 x 6, om det nu spelar någon roll.

Annars finns, som sagt, det här till "något" högre kostnad:
https://www.fonster24.com/shop/montageskum.php
 
Biltemas stenlim är lågexpanderande fogskum.
Om du endast har vanligt fogskum så spreja vatten på så härdar den snabbare och ev expanderar lite mindre.
 
Frågan är väl vad som räknas som lågexpanderande. Vinterskum expanderar mindre, finns på HOrnbash, men om det verkligen klassas som lågexpanderande vet jag inte.
 
  • Gilla
PLinten
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Visserligen rätt små fönster, 11 x 6, om det nu spelar någon roll.
Ja dimensionerna på fönstret är helt avgörande.
 
ja detta är ju precis ett "vinterskum", på hornbash säljs Sikas motsvarighet. Illbruk är bra, har goda erfarenheter av andra liknande produkter för Illbruk.
 
MathiasS skrev:
Ja dimensionerna på fönstret är helt avgörande.
Men en bredd på 1100 mm är väl inte så lite?

Inget av mina fönster i bostadshus, garage och stall är bredare än så.

Om man är rädd att skummet skall "klämma ihop" fönsterkarmarna är det dessutom enkelt att sätta in en kil mellan karm och båge när man skummar.

Och skummet ger överlägsen täthet mot kyla, fukt, drag och ljud.
Dessutom håller det fönstret på plats.
Förstår faktiskt inte att man fortfarande använder "drev".
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
När fönstret är en meter brett eller långt får man definitivt problem med böjd karm om man skummar för mycket med vanligt skum.

När jag bytte fönster så tillverkade jag en stödpinne jag ställde mitt på karmstycket som fogades, den spändes in mellan motstående karmstycken. Idag skulle jag kanske använda annat skum om jag skulle göra många fönster. Det finns ju skum som knappt expanderar och kanske ännu viktigare, skum som behåller viss rörlighet. Vissa verkar ha problem med att huset rör sig efter montage och då blir det en spricka i skummet och otätt.
 
Jag har ett likanande fönstermontage framför mig på vårkanten. Jag hade tänkt att bara skumma en sträng närmast yttervägg för att dreva resten. Bra idé eller äppelskrutt? Ursäkta trådkapning.
 
123abc skrev:
Biltemas stenlim är lågexpanderande fogskum.
Om du endast har vanligt fogskum så spreja vatten på så härdar den snabbare och ev expanderar lite mindre.
Du kan ju bara spreja vatten på ytor du ser. Finns det inte en risk att sprängkraften blir ännu högre då du, kanske, tvingar expansionen i just den riktningen du inte vill ha den?
 
nimhed skrev:
Du kan ju bara spreja vatten på ytor du ser. Finns det inte en risk att sprängkraften blir ännu högre då du, kanske, tvingar expansionen i just den riktningen du inte vill ha den?
Spraya med en blomspruta i springan innan du fogar samt på den fogen du kommer åt efter så brukar det bli bra om man inte använder på tok för mycket fogskum.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.