Ett förslag, använd 12 volt lampor med en trafo istället så behöver det inte bli så farligt och så finns det enkla grejor man kan använda som dimmer. En tanke bara.
 
sallad skrev:
Ett förslag, använd 12 volt lampor med en trafo istället så behöver det inte bli så farligt och så finns det enkla grejor man kan använda som dimmer. En tanke bara.
Om jag köper en sån där vägguttagsdimmer, kommer den dimmra alla lampor om dom är parallellkoppla eller blir det problem?
 
KnockOnWood skrev:
Du kanske skulle stänga av spisplattan innan du fortsätter!
Ser ut som den är på med full effekt.
Haha du är rolig du, du ser ju att den Inte är äkta.
 
Mikael_L
Här har du ett fel.
Du ska låta en hel kabel (med ytterhölje runt den blå resp bruna ledaren) gå in i lampsockeln.

Att låta de enkelisolerade ledarna vara åtkomliga på det där viset är förbjudet och faran ligger i att det bara finns en isoleringsbarriär då och mycket sämre motståndskraft mot mekanisk påkänning, UV-ljus och värme som smälter isolering eller gör den spröd efter en tid.
Fråga vad jag menar om det är något som känns oklart.
Felaktigt installerad lampsockel med enkelisolerade ledningar synliga utan ytterhölje, mot korkbakgrund.
 
Mikael_L skrev:
Här har du ett fel.
Du ska låta en hel kabel (med ytterhölje runt den blå resp bruna ledaren) gå in i lampsockeln.

Att låta de enkelisolerade ledarna vara åtkomliga på det där viset är förbjudet och faran ligger i att det bara finns en isoleringsbarriär då och mycket sämre motståndskraft mot mekanisk påkänning, UV-ljus och värme som smälter isolering eller gör den spröd efter en tid.
Fråga vad jag menar om det är något som känns oklart.
[bild]
Jag förstår exakt vad du menar och gjorde såhär pågrund av brist på kablage, jag trodde jag hade kablage hemma, men det hade jag inte. Så fick använda det gamla jag hade från min första dåliga parallellkoppling. Helt enkelt menar du att ytterhöljet (det svarta) ska sticka ut från lampan/sockeln och inte två ledningar som det gör på bilden. Slutprodukten kommer inte se ut som på bilden.
 
Redigerat:
sallad skrev:
Nja, det blir lite komplicerat / dyrt att dimma en trafo. Tänkte en enkel 12 volt dimmer. Exempel; [länk]
Men om jag kör på mina ledlampor/halogenlampor då? Kommer en vägguttagsdimmer då dimmra ner alla eller blir det problem?
 
Mikael_L
Peshtiwar Botani skrev:
Jag förstår exakt vad du menar och gjorde såhär pågrund av brist på kablage, jag trodde jag hade kablage hemma, men det hade jag inte. Så fick använda det gamla jag hade från min första dåliga parallellkoppling. Helt enkelt menar du att ytterhöljet (det svarta) ska sticka ut från lampan/sockeln och inte två ledningar som det gör på bilden. Slutprodukten kommer inte se ut som på bilden.
Det är bra.

Jag visste ju inte hur mycket permanent alternativt tillfälligt det där var. Jag tänkte att det är bättre att skriva något än låta bli. Men för tillfälliga mock-uper kan man ju tillåta sig vissa avsteg ifrån reglerna.
 
sallad skrev:
Du menar en sån: här [länk]
"Fungerar med glödljuslampor och 230 V halogenlampor 40-300 W"
Ja exakt, men om jag parallellkopplar två lampor och koppla in dimmren, plussar den ihop W antalet dvs att om jag har två lampor som är 40w räknas det som 80w för dimmren? Jag antar att den gör det och då ser det ut som att jag behöver mer än ett vägguttag om jag ska dimmra 9 lampor.
 
Mikael_L skrev:
Det är bra.

Jag visste ju inte hur mycket permanent alternativt tillfälligt det där var. Jag tänkte att det är bättre att skriva något än låta bli. Men för tillfälliga mock-uper kan man ju tillåta sig vissa avsteg ifrån reglerna.
Självklart bättre att skriva än att låta bli.



Handritad skiss över eldragningar för 3 lampor med strömflöde och växlar indikerade i olika färger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag kommer köra som bilden på slutresultat och det är väl ändå rätt tänkt? I mitt fall kommer det ju vara fler lampor, 9 lampor.
 
tommib
tommib skrev:
Om du ska gå vidare med din lampidé så rekommenderar jag att du åtminstone köper en vettig dimmer. Beställ t.ex. en sån här från Thomann

[länk]

då är det fortfarande lagligt. Den går att styra direkt från packen så du behöver inte ha en DMX-kontroller.
Tack jag kommer gå vidare med detta och har hittat ett ställe där jag kan hålla på med själva plattan.

Hur mycke w klarar dimmern? Antar att man koppar dne bara in i väggen och själva lamsladden i dimmern?
 
Mikael_L skrev:
Här har du ett fel.
Du ska låta en hel kabel (med ytterhölje runt den blå resp bruna ledaren) gå in i lampsockeln.

Att låta de enkelisolerade ledarna vara åtkomliga på det där viset är förbjudet och faran ligger i att det bara finns en isoleringsbarriär då och mycket sämre motståndskraft mot mekanisk påkänning, UV-ljus och värme som smälter isolering eller gör den spröd efter en tid.
Fråga vad jag menar om det är något som känns oklart.
[bild]
Förresten vad kan man göra om ledningarna sticker ut lite? Inte som på bilden men bara lite, är det bara göra om och gör rätt? Eller är det godkänt att täcka med exempelvis eltejp eller nåt?
 
Nej det får inte "sticka ut lite" det lika lite okej är som att kirurgen säger att det är okej om "tarmen sticker lite" efter operation. Det är inga leksaker. Gör om och gör det ordentligt. Släng alla dåliga kablar.
Tips på riktiga kopplingsdosor http://www.clasohlson.com/se/Kopplingsdosa-IP65-Schneider/32-6183
Öppen kopplingsdosa bredvid dess lock, avsedd för elektriska installationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.