Hej!

Har läst här länge nu, över ett år, och känner att det är dags att jag delar med mig av vårt lilla projekt som håller på att ta form.

Vi har bott i vårt kjedjehus sedan dec 2001, i 14 år alltså. Vi älskar området, har världens bästa grannar, perfekt läge, extremt billigt - men "bara" 117 kvm. Men tonårsbarn tar mer plats än småbarn så vi började leta nytt, och hittade! Ett nybyggnadsprojekt av JM i samma område. Dock är det som med alla nybyggnadsprojekt som JM bygger, samma funktioner som vi har idag men på 40 kvm mer och mer än dubbelt så dyrt. När vi frågade barnen så funderade de en stund som sen sa dr båda att de hellre bor kvar här, för de bott sedan födseln resp ett års ålder.

Detaljplanen är generös i området och bygglovet blir inget problem. Så det är i princip pengarna som sätter stop. Vi vill ha funktionerna sovrum med plats för dubbelsäng samt ett tv-rum, även få in mer ljus i befintligt kök. Torrt ca 30 kvm

Efter fyra månaders funderande hade vi äntligen i går ett första möte på en eventuell arkitekt. Det är viktigt för oss att vi får ett fungerande hem, därför satsar vi en del pengar på just ritander och konceptet. Han fick oss att tänka i andra banor, så härligt att höra en annan persons visioner om ett hus.

Jag startar nu den här tråden då jag kommer behöva tips och för att jag vill komma ihåg processen.

Nu till min fråga, vad är en rimlig kostnad för ett projekt av den här ringa stl. Både bygg men ffa arkitektens kostnad. De ska hjälpa till med bygglovsprocessen också.

Jag lovar massor av bilder!
 
Redigerat:
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Kul med ett projekt och klokt att anlita en arkitekt tidigt. Hur stor blir utbyggnaden och vilka funktioner ska rymmas där?
 
Vi önskar oss ett sovrum till, antingen för en dubbelsäng eller för en tonåring, och en tvrumsdel. Vi vill samtidigt få in ljuset mer. Vi ska även sätta in en kamin. Vi har ett garage med förråd som skulle till viss del kunna konverteras till boyta. Totalt blir boytan ca 30 kvm större tror vi. Ritningar på befintligt hus kommer i helgen.
 
Nu, 11 månader senare, sitter vi och väntar på besked från nämndens sammanträde igår. Grannen hade anmärkningar på vår ansökan så det gick till nämnden men med tjänstemannens rekommendation att godkänna ansökan. Processen har varit så lång och utdragen så vi har inte vågat börja leta byggare, men nu vågar vi i alla fall börja ta in offerter. Förhoppningsvis kan vi börja bygga så fort vi hittat byggare, och de kan börja. Skulle vara skönt att ha det klart till sommaren så tomten kan anläggas.

Nu behöver vi alla tummar vi kan få!!!
 
Lägg ut en massa bilder så vi ser vad planen är. Det är svårt att komma med tips och råd utan att se något :)
 
Så här är planen. Några smärre förändringar ska vi göra med dörr till sovrummet och inte göra två fönster.

Edit:
Hur laddar jag upp bilder?
 
Redigerat:
Här kommer ett smakprov från våra planer:

Collage av husritningar och 3D-visualiseringar av ett planerat bostadshus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Huset är idag på 117 kvm. Med utbyggnaden blir boa nästan 150 kvm och vi får det eftertraktade "femte sovrummet"

Vi lägger också till två fönster åt söder och förstorar ett för att få in mer ljus.

Dörren in till nya sovrummet flyttar vi till vardagsrummet så tv-rummet kan transformeras till ett sjätte sovrum om någon vill.

Visualisering av utbyggnadsplaner för ett hus, inklusive nytt sovrum och fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Nu är ditt användarnamn samma som ditt namn, men du kanske skall ta bort namn och adress på bilderna?

Hur stor tomt har ni egentligen? Ser ut som ni redan byggt på väldigt stor del av tomten?
Lycka till och hoppas det blir som ni önskar.
 
Varför blev nya väggen i vinkel mellan vardagsrum och sovrum? Annars hade ni fått mer yta som förråd i garaget. Större sovrum, eller klk.
 
L
Spännande värre. Vi sitter i tanken att bygga ut huset vi med. Lite nyfiken på er budget kring detta bygge. Blir det gjuten platta?
 
Vi byggde ut 15 kvm I Stockholm I höstas. Pålade, vattenburen golvvärme, 4+2 m skjutfönsterparti, Plåttak samt el.

Anliggande vardagsrum fick nya ytskickt så det stammer med utbyggnaden (kanske 15 tkr)

Vi hamnade på strax over 500tkr. Inkl bygglov, konstruktionsritnignar och bankkostnader.

Bara skjutpartierna kostade 110 tkr och insättning säkert 30tkr I arbetstid.
 
Shakula skrev:
Nu är ditt användarnamn samma som ditt namn, men du kanske skall ta bort namn och adress på bilderna?

Hur stor tomt har ni egentligen? Ser ut som ni redan byggt på väldigt stor del av tomten?
Lycka till och hoppas det blir som ni önskar.
Jag funderade på det, mem med mitt namn och min bostadsort hittas jag ändå 😃.Men tack för omtanken!

Vår tomt är på 284 kvm. Vi kommer ja en liten gräsmatta kvar på tomten, lagom stor 😊. Vi föredrar terasser.

Våra små tomter får ha hus med boa ca 200 kvm pga att i detaljplanen skulle det varit flerbostadshus på vår stomfastighet. Bor i ett typiskt JM-etablerigsområde med olika små samfälligheter med gruppvillkor (och kjedjehus i vårt fall) blandat med små brf-flerbostadshus.

slurppe99 skrev:
Varför blev nya väggen i vinkel mellan vardagsrum och sovrum? Annars hade ni fått mer yta som förråd i garaget. Större sovrum, eller klk.
Vi kan inte ändra takvinkel mer på taket än vad vi gör. Eftersom vårt hus är ett kjedjehus så måste vi ta hänsyn till grannens husvägg. Och inte bygga in grannen helt... För att maxa tv-rummet bli det en vinkel på väggen. Sovrummet kan vi inte dra ut mer eftersom då blir taket för lågt för en altandörr. Den delen av tomten blir en "frukostdel" där jag kan njuta av grönt gräs varma sommarmånader.


Lewdis skrev:
Spännande värre. Vi sitter i tanken att bygga ut huset vi med. Lite nyfiken på er budget kring detta bygge. Blir det gjuten platta?
Japp, vi har idag platta på mark så vi fortsätter med det.

Budgeten håller jag gärna för mig själv ett tag till. Men vi räknar med att husets värde höjs mer än kostnaden för om/tillbyggnaden. Barnen är stora, 14 & 16, det är därför vi behöver ett "stort" sovrum till. Stort i våra mått mätt i alla fall. Men stora barn blir snart vuxna, och då är huset helt plötsligt för stort för oss två och då säljer vi och flyttar till lägenhet.

Noseone skrev:
Vi byggde ut 15 kvm I Stockholm I höstas. Pålade, vattenburen golvvärme, 4+2 m skjutfönsterparti, Plåttak samt el.

Anliggande vardagsrum fick nya ytskickt så det stammer med utbyggnaden (kanske 15 tkr)

Vi hamnade på strax over 500tkr. Inkl bygglov, konstruktionsritnignar och bankkostnader.

Bara skjutpartierna kostade 110 tkr och insättning säkert 30tkr I arbetstid.
Det låter som normala kostnader i sammanhanget om jag har förstått det rätt.
 
Redigerat:
Jätteintressant! Vi har samma "dilemma", har bott i huset sen barnen var små & vi trivs i området men har "vuxit ur" huset & behöver antingen köpa större hus eller bygga ut... Vi är inne på de senare så detta är superspännande att följa!
 
Nu är vi ÄNTLIGEN igång med offerter. Börjar längta. Har vi tur så har vi utbyggnaden inflyttningsklar till semestern men byte av golv och upptagning av ny fönster i höst.

Men vi ropar inte hej ännu. Bygglovet måste få laga kraft, vilket det får nästa vecka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.