Hej!
Bygger badrum/hemmaspa i vår källare och funderar på ventilationen. Huset har självdrag vilket rimligen inte räcker till där.
En pax-fläkt gissar jag kommer ha problem att trycka upp luften hela vägen upp genom taket utan att jag besprutar alla andra rum på vägen med fuktig luft.
Är det då inte bättre att ha en fläkt på taket/skorstenen som kan dra ut luften? Kanske med en fuktsensor på sond som kan gå upp i varv när dusch och badkar börjar vräka ut fukt?
 
Finns det ingen yttervägg så du kan beställa ett hål i väggen för badrumsventilationen?
 
Nja, det är byggt en kanal från en öppning i ytterväggen men jag tror att det är tänkt som inluft. Fast om man tycker att tillräckligt inflöde fås från dörröppningen kanske jag kan sätta utfläkten där? Det blir i samma rum som bastun tar in/ut luft från.
 
Jag håller på att bygga badrum med bastu i källare i gammalt hus med självdrag. Där blir det ett hål i väggen från badrummet ut i det fria där jag sätter en PAX-fläkt med kallrasspjäll. Tilluften till badrummet kommer således från resten av huset.

Det blir bastu i badrummet. Om jag förstår det rätt så ska bastuns tilluft komma från samma rum som dess frånluft, dvs badrummet i vårt fall.

Tittar man i moderna hus sår finns det alltid en rejäl springa mellan tröskel och dörr för luftflöden. Detta finns ofta inte i gamla hus (inte i vårt i alla fall). Enkla lösningen är att lämna dörren på glänt...
 
Man har ju normalt inte uteluftsintag i badrum. Verkar i så fall bäst att sätta fläkten i uteluftsintaget och vända på ventilationen. Eventuellt behöver du då installera ett nytt luftintag någon annanstans i källaren för att kompensera.
 
  • Gilla
JohannesO
  • Laddar…
Det finns en likadan ventil i det "andra" rummet som jag har som arbetsrum, där kan luften få komma in.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.