D
Fast jag tycker inte det är fakta som du lägger fram och framförallt inte några vetenskapliga förklaringar till dina påståenden. Ge t.ex. den kemiska förklaringen till att absolut kemiskt rent vatten löser upp rostfritt stål.

Sedan missade du helt PL400's argument med Loka-vatten. Ni är nog båda överens om att Loka är långt ifrån kemiskt rent vatten och det var liksom det som PL400 gjorde en poäng av.

Sedan är ju avjoniserat vatten långt ifrån kemiskt rent vatten. Det finns en mängd molekyler som inte är joner.

https://van.physics.illinois.edu/qa/listing.php?id=1743
Department of Physics
University of Illinois at Urbana-Champaign
Q:
Is deionized water drinkable?
A:
Unless the water is specifically for human consumption, it might be a bad idea to drink it because it could contain traces of the de-ionizing resins. I’ve heard that this is a problem with some deionized water intended for industrial use.

On the other hand, many websites have warnings that deionized water is dangerous because it is ’too pure’. These warnings are pure nonsense.
 
Redigerat av moderator:
avjoniserat var lite slarvigt uttryckt för ultrarent.

om jag ska behöva ha en hel kemilektion för att övertyga dig om varför renvatten löser upp saker så ägnar jag nog hellre dagen åt att dricka öl ;) goggla nasa och renvatten om du har tråkigt.
 
D
Du behöver inte alls ha en hel kemilektion för att övertyga mig. Du påstod att avjoniserat vatten löser upp rostfritt stål. Var snäll och redogör för den kemiska reaktionen/formeln för hur detta går till. Min fru är PhD i biokemi så jag kan alltid be henne att förklara formeln om den skulle bli för komplicerad. Du behöver alltså inte ens gå in på cellens uppbyggnad, cellmembran och dess membranproteiner, utan det räcker med att du redogör för den simpla och obiologiska process som du påstod avjoniserat vatten och rostfritt stål står för.

För övrigt Googlade jag efter "nasa" och "renvatten" som du bad mig och det gav 14 träffar där den enda relevanta träffen (där Nasa och renvatten diskuterades i samma sammanhang och där renvatten inte syftar på helt vanligt vatten) pekade till den här tråden... ;)
 
Redigerat av moderator:
DIY_freak skrev:
Att man använder rent vatten när man tvättar vid processortillverkning lär ju knappast vara för att de skulle vara så potenta bioligiska bekämpningsmedel, utan snarare för att man inte vill ha in någon skit i processen utan snarare vill bli av med den. Baktier och mögelsporer är nog ett av processorindustrins mindre problem... :wow:
Det är väll att helt avjoniserat vatten leder inte ström....
 
DIY_freak skrev:
Sedan är ju avjoniserat vatten långt ifrån kemiskt rent vatten. Det finns en mängd molekyler som inte är joner.
Kan något bli kemiskt rent, vakuum? Även vatten är kemi.
 
Hehe orkar nån rota här fortfarande :p

Även kemi har känslor.. eller var det tvärt om.. menar att det inte är förorenat med massa annat. kemisk ren bensin tex.

Här är en referens om korrosivitet av vatten.

Citat "Some treatment processes, such as ion exchange (water softeners) and
reverse osmosis, can increase the corrosiveness of water."

http://www.novascotia.ca/nse/water/docs/droponwaterFAQ_CorrosiveWater.pdf
 
Mikael_L
ChristerS skrev:
Det är väll att helt avjoniserat vatten leder inte ström....
Leder ström väldigt dåligt i alla fall. :)

Jag har mätt en del på konduktivitet på vatten, och saltlösningar.

Vanligt kranvatten ligger ofta på något tiotal mS/m (10 mS/m = 10. 000 µS/m) och leder lite sådär halvhyggligt, salt havsvatten kan leda 1000 ggr mer.

När jag mätt på precis nytt destillerat vatten så har jag fått värden neråt 1µS/m, men vattnet karboniserar med CO[SUB]2[/SUB] ifrån atmosfärsluften och bildar en viss liten mängd kolsyra så direkt efter man börjar mäta så ser man hur konduktiviteten sakta stiger. Inom max någon timme ligger det runt 8-10 µS/m. Men det är fortfarande en mycket dålig ledare.

Men jämför man med konduktivitet i riktiga isolatorer (porslin, vissa plaster osv) och ren torr luft så leder destillerat vatten "bra".

Det är kruxigt att mäta konduktivitet i vatten och vattenlösningar. Det blir jonansamlingar på mätelektroderna som bildar en kondensator som elektrisk ekvivalens. Men "kondensatorns" egenskaper varierar med jonhalten i det man mäter och lite annat. Så inga mätare är speciellt noggranna, räkna kallt med ganska stora mätfel.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Elektrisk_konduktivitet


Jag vet inte riktigt varför jag skriver detta, rätt så offtopic helt klart. :surprised:
 
  • Gilla
molten_boron och 1 till
  • Laddar…
I anläggningar som använder ultrarent vatten cirkulerar man hela tiden vattnet genom ledningarna för att rena det igen för det tar åt sig allt möjligt på vägen.

ph neutralisera ultrarent vatten är ingen barnlek heller (industrianläggningar får inte släppa ut vattnet om det håller fel ph även fast det är superrent) minsta lilla syra eller bas kastar pht villt omkring och man måste använda buffertlösningar och andra trick.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.