Jag känner till en tjej lite smått, hon är från Asien o har jobbat som nanny i Norge, Holland, o nu Stockholm. Hon har jobbat minst 7 mån hos familjen o blev under tiden gravid med hennes Svenska kille. Iom graviditeten var hon i kontakt med myndigheterna(försäkringskassan?) där man såg att hon inte hade arbete, då förstod hon att familjen hon jobbat åt aldrig betalar in skatt/arbetsgivaravgifter för henne, trots att familjen varje månad drog av skatt från hennes lön. Nu kommer hon sluta jobba där.

Hon är nu registrerad som arbetare. Hur o var vet jag ej. Jag har tyvärr ingen mer info än detta. Och jag vet inte vad detta innebär för henne som gravid/föderska och hur detta kommer påverka ev ersättning från F-kassan. Kanske allt är fina fisken o det har ordnat sig. Vad kan man göra annars i ett sådant läge för att få rätsida?
 
Hemmakatten
Har familjen dragit skatt men ej betalt in den och arbetsgivaravgifter till Skatteverket är det ett brott som skall polisanmälas. Det första hon bör göra är att ta kontakt med Skatteverket. Har hon fått lönebesked från arbetsgivaren är det bra bevismaterial som Skatteverket bör få ta del av. Detta är mycket viktigt då hon för att kunna få föräldrapenning måste kunna visa att hon haft/har anställning. Lite osäker på reglerna för föräldrapenning så det kan vara bra om hon arbetar kvar eller skaffar annat arbete i några månader till som blir föräldrapenninggrundande. Länge sedan jag var föräldraledig men du får nog bättre och mer utförligt av andra personer här.
 
Jag har själv arbetat svart utan att veta om det. Jag fick veta det först då lönen skulle betalas och inte betalades.
Då jag hade väntat på lönen i 7 månader for jag hem till arbetsgivaren tidigt på morgonen dagen före midsommar och knuffade in arbetsgivarens bil med nosen i en häck och ställde min bil på tvären bakom så han inte hade en chans att smita.
Varefter grannarna i radhusområdet kom ut och rastade hundar och hämtade posten berättade jag vad jag höll på med så det blev en stor folksamling och altså många vittnen. Mitt på dagen kom en lokal småkriminell dit för att bogsera bort min bil men inför dussinet vittnen vågade han inte göra det. Fram på eftermiddagen var arbetsgivaren villig att betala och arbetsavtal och avbetalningsplan skrevs i efterhand inför vittnen. Lönen betalades enligt avtal.
I den vevan gick jag med i facket.

Sannolikt fungerar det på samma vis i Sverige som i Finland och i hennes fall är det bäst att lugnt arbeta kvar och låtsas som ingenting medan hon anmäler åt polisen och skatteverket......och då är helvetet lös.
I och med att arbetsförhållandet fortgår ligger arbetsgivaren med bevisbördan inför myndigheterna..... men det är bara att hålla god min tills hon får sparken.

Säger hon upp sig nu hugger hon sig själv i benet.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Nja nu ska hon nog vänta lite innan hon börjar slå på stora trumman...
När man fyller i och betalar in skatt och arbetsgivaravgiften till Skv (som företagare / arbetsgivare) så fyller man bara i belopp, Inte nåt personnr.
I februari (lite osäker på vilken månad det är ) så laddar man ner ett program från skv där man fyller i vilka anställda man haft, vilken lön, hur mycket skatt osv osv

Så det är mycket möjligt att allt är i sin ordning, när jag haft anställda (iof endast på timme ) så registrerar man ju aldrig att man har en anställd någonstans...

Är man anmäld till AF och a - kassan så har ju dom koll om man är arbetslös eller fått jobb men inte på inbetalda skatter skuĺeäle jag tro.
Försäkringskassan har väl i viss mån även dom koll men även där så blir det ju mest aktuellt om / när man blir sjuk och söker sjukpeng, men dom hämtar väl sina uppgifter från skv och finns inget registrerat där så har ju dom inte heller några uppgifter.

Jag kan ha fel i mycket av ovanstående men så här har jag upplevt att det funkar.
 
Redigerat:
Jag hade ringt Skatteverket och frågat vad som är problemet. Har inte arbetsgivarna agerat korrekt lär det komma fram då.
 
pelpet skrev:
Jag hade ringt Skatteverket och frågat vad som är problemet. Har inte arbetsgivarna agerat korrekt lär det komma fram då.
Det man kan kolla är om arbetsgivaren är registrerad som arbetsgivare, tror inte dom får fram så mycket mer förens kontrolluppgifterna är inskickade och sista dagen för det är 31 januari såg jag nu.
 
O
Har hon kvar alla lönespecar? då borde det inte vara några problem. Det är väl då bara att kontakta skv och berätta att du har jobbat... och skickar in dina specar där står det att man har betalat skatt och hur mycket.
Jag har fått för mig att det är nått sånt... tror jag....
 
Det kan också bli aktuellt med utvisning om man inte är svensk medborgare, om det är något oklart där. Exakta villkoren för det kan jag tyvärr inte.
 
Måla inte fanen på väggen nu Jonatan.
Det står uttryckligen på skatteverkets hemsida att om arbetsgivaren inte har dragit av skatt från lönen kan arbetstagaren drabbas. I det här fallet har arbetsgivaren dragit av skatten.
Står det svart på vitt på deras hemsida då kan man kräva att myndigheten följer det.


Såna där småkrångel är alldeles normal vardag i mitt liv. Det är bara att stå på sig och sikta framåt.
 
tack för alla svar. som sagt jag känner personen ganska lite o vet inte så mkt, men skall tipsa henne om att behålla lönespecarna som bevis (om hon fått dem)
 
Om hon inte har jobb idag och inte anmälde sig som arbetssökande på arbetsförmedlingen första dagen som arbetslös får hon bara 180 kr/dag i ersättning (lägstaersättning). Hennes FPGI(FöräldraPenningGrundandeInkomst som i normalfallet är detsamma som SGI) nollas annars.

Men ovanstående gäller bara om hon är med i det svenska socialförsäkringssystemet. Har arbetsgivaren inte betalt in skatterna så vet i fasen hur det blir. Därtill kommer att hon arbetat i flera länder vilket mycket väl kan komplicera det hela exponentiellt (det vet jag av egen erfarenhet).

Man ska inte måla fan på väggen. Nej, det är sant. Men i detta fallet riskerar hon att behöva strida mot två av Sveriges mest griniga myndigheter. Den ena, Skatteverket, går det att prata med, diskutera och få vettiga svar, men de har knivskarpa jurister.

Försäkringskassan är ett enda stort mörker. Vänster hand inte vet vad höger gör och man får felaktiga och motstridiga uppgifter från deras kundtjänst i de fall man ens lyckas få prata med någon som inte "gått för dagen".

Dessutom är hon gravid, sånt här orkar man inte ens med när man är pigg.

Jag hade målat minst två fan på väggen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Hon är väl inte ensam? Har barnets far försvunnit?
Har han en gång gjort henne gravid är det ju hans moraliska skyldighet att hjälpa till.

De där myndigheterna kan omöjligt vara grinigare än sina finländska motsvarigheter och vi har vunnit kampen mot dem mer än en gång trots sjukdomar av olika slag som har tagit mycket krafter. Det är lagarbete som gäller...... och så får man inte ge upp för småsaker. Visst är det tungt att läsa lagar och skriva inlagor och överklaganden när man är sjuk men alternativet är katastrof.
Jag förstår mig inte på den här moderna hopplöshetskulturen.

En gång var vi tvungna att processa i olika instanser i flera år och läsa lagen själv för vi hade inte råd med advokat men slutresultatet var att mamma vann i försäkringsdomstolen mot Folkpensionsanstalten (motsvarar försäkringskassan) på den grund att folkpensionsanstaltens tjänstemän inte kunde lagen men vi kunde den.
 
Hopplösheten och besvikelsen ligger i vilken förväntan man har på att myndigheterna ska hjälpa till i förhållande till det man upplever.

Visst är det så att man bara måste bita ihop och försöka, vi har själva varit tvungna till det. Vi var bara glada just då att vi inte var beroende av en föräldrapenning under 2-3 år till en av oss. Sparade reserver och att en av oss hade en bra inkomst räddade situationen.

Alla har tyvärr inte den lyxen, varesig ekonomiskt eller mentalt tyvärr. Att myndigheterna då inte sätter alla klutar till för att lösa problemen utan förhalar och skyller på varandra, ger motstridiga uppgifter och vägrar sedan erkänna detta. Trots skriftlig motbevisning. Ja, det kan göra mig riktigt förbannad.

I vårt fall var det en fröjd att läsa domen, där rätten gick på vår linje och läxade upp försäkringskassan å det grövsta på punkt efter punkt. Bland annat för att inte ens kunna läsa i sina egna interna regler och praxis.
 
- Har din bekanta fått lönespecifikationer i samband med varje lön?
- Har hon ett anställningsavtal?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.