Hepp!

Patade med våran säljare igår av en smålandsvilla, vi ska inreda insidan själva.
Köket kommer monterat men vi ska lägga golvet själva, tydligen vill man veta hur mycket golvet bygger i förväg. Vaför???
Säljaren sa att det var för att man skulle sätta köket i rätt höjd, men som jag ser det är det ju bara sockeln som ev kan behöva kapas, man lägger ju inte golvet ända in till väggen. Dessutom är ju benen på skåpen i vägen....

Saken är ju den att vi ännu inte vet om vi ska slå till o lägga klinker i kök o hall vilket bygger mer än vanligt laminat.  :p

Edit:
Skulle det vara som så att man behöver veta golvbyggnaden i förväg skulle ju det betyda att alla med tex trägolv inte kan klinka eller byta från laminat till klinker, någonsin!?!
 
Förlåt, jag kanske är helt ute och cyklar, men jag har alltid tagit för givet att man lägger golvet INNAN köket installeras, dvs även UNDER köksskåpen.

:-?
 
Man bör lägga golvet även under köksbänkarna :) Annars får man nivå skillnad vid spisen & diskmaskinen. Och det e inte snyggt det heller. ;)
 
Det är ju somsåhar att huset kommer med köket installerat.
Visst, det kan bli lite dumt med diskmaskin/spis, men man får se till att man kan justera höjden på dessa, alternativt bara lägga golv frma till dem och låta dem stå "utan golv"...

Nu när ni snackar nivå skillnader fattar jag vaför de ville veta vilket golv man tänkt lägga, hur mycjet det bygger, då anpassar de köket så tex spis kommer rätt....
 
I en tidigare köksrenovering valde jag att lägga spånskivor i samma tjocklek som golvet (samt en skyddsplåt) under maskiner och sådant, för att slippa lägga dyrt trägolv där, men ändå få rätt höjd.

Jag antar att det är något liknande de vill göra. Eftersom ni lägger golvet själva så lägger de något annat med samma höjd där det behövs.
 
Ksund skrev:
I en tidigare köksrenovering valde jag att lägga spånskivor i samma tjocklek som golvet (samt en skyddsplåt) under maskiner och sådant, för att slippa lägga dyrt trägolv där, men ändå få rätt höjd.

Jag antar att det är något liknande de vill göra. Eftersom ni lägger golvet själva så lägger de något annat med samma höjd där det behövs.

Jo, det är möjligt.
Lite off topic:
Kan man lägga klinker i en smälandsvilla?
Har pratat med en klinker snubbe o han sa att man inte alltid kan lägga klinker beroende på att golvet sviktar, typ att reglarna som standard ligger för brett isär, 30 cm är ok men inte 60, då måste man spacka upp golvet och ev lägga gips, och det KOSTAR mycket om man ska större ytor....
 
Jimmy_Andersson skrev:
Det är ju somsåhar att huset kommer med köket installerat.
Visst, det kan bli lite dumt med diskmaskin/spis, men man får se till att man kan justera höjden på dessa, alternativt bara lägga golv frma till dem och låta dem stå "utan golv"...

Nu när ni snackar nivå skillnader fattar jag vaför de ville veta vilket golv man tänkt lägga, hur mycjet det bygger, då anpassar de köket så tex spis kommer rätt....
Nu känner jag mig lite dum, men jag måste få fråga; menar du att köket redan är installerat när huset kommer?? Gör Smålandsvillan så? Otroligt vilka lösningar det finns... ::)
 
Jimmy_Andersson skrev:
Har pratat med en klinker snubbe o han sa att man inte alltid kan lägga klinker beroende på att golvet sviktar, typ att reglarna som standard ligger för brett isär, 30 cm är ok men inte 60, då måste man spacka upp golvet och ev lägga gips, och det KOSTAR mycket om man ska större ytor....
Se denna tråd: http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=29539/10

Kort svar: ja, för att lägga klinker på cc60-bjälklag måste man minska svikten.
 
Hos mej satte dom köket innan dom lade klinkersgolvet.
Lägger man granitgolv för 1000 kr/m2 så finns det ju några kronor att spara
om man inte lägger under bänkarna.
Det är bara betongplattan under bänkar och skåp.
(Eksjöhus)
 
Ksund skrev:
Se denna tråd: [länk]

Kort svar: ja, för att lägga klinker på cc60-bjälklag måste man minska svikten.
Tack, jag ser detta nu.... Fast de disskuterar ju regler som gäller våtutrymmen, men det borde vara samma typ i köket....
Blir så trött, klinker snubben sa att spackling kostar typ 100 m2 extra...

Klinker 150 kr m2
Fix/fog 80 kr m2
Spackel 100 kr m2
Arbete(fråga inte) 120 kr m2
= 450 kr/m2 * 50 = 22500 = aldeles för dyrt.....
 
Men vad kostar det att få ett cc 300-bjälklag då?

På vår lösbyggesutbyggnad lade vi helt enkelt cc 300 i den del som ska vara kök.
Det kostade ju bara några reglar och någon arbetstimme extra.

Fast nu lutar det åt trägolv i alla fall i köket :-?

/pinebar
 
pinebar skrev:
Men vad kostar det att få ett cc 300-bjälklag då?

På vår lösbyggesutbyggnad lade vi helt enkelt cc 300 i den del som ska vara kök.
Det kostade ju bara några reglar och någon arbetstimme extra.

Fast nu lutar det åt trägolv i alla fall i köket :-?

/pinebar

Jag tänkte se om man kunde få Smålandsvillan att fixa detta, men jag tror det kan bli svårt, de är inte direkt glada för att fixa ändringar....
 
Jag skulle nog vilja påstå att det ska vara golv under skåp och dylikt. Svårt att tro att skåpen kommer må bra av att stå direkt på betongen.
 
A. Nygren skrev:
Jag skulle nog vilja påstå att det ska vara golv under skåp och dylikt. Svårt att tro att skåpen kommer må bra av att stå direkt på betongen.
Tja, smålandsvillan som det frågades om bygger väl torpargrund med träbjälklag, så någon betong lär inte skåpen stå på ändå. Men vi kom väl fram till att frågeställaren bör ha något under dylika saker av nivåskäl, men att det ju verkar som att smålandsvillan fixar det och att det är därför de frågar om hur mycket golvet kommer att bygga.
 
(en parentes, om det skulle vara aktuellt m parkett)

mer o mer skippar man att lägga parkett under köksskåp,
pga golvet ej kan röra sig med massa tyngder på
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.