Hej,

Lägga massivt trägolv direkt på golvbjälklaget, är det ok? I mitt fall har jag cc på cirka 26cm. Funderar på 25mm eller 30mm massivt trägolv.

Någonting jag bör tänka på?

Ska man lägga lumppapp mellan golv och reglar?

Skruva eller spika?

Ska man limma?
 
Det kommer gå bra. Läs på golvtillverkarens lägginstruktioner så allt blir rätt.
 
A
Limma rekommenderas mest för mindre ytor. Då får man tänka på att när golvet rör sig (vilket trä ju gör) så märks det längs väggarna och då bör man tänka på att kanske ha lite bredare socklar för att kompensera rörelserna. Vid större golv bör man då ha skarvlister för att undvika att det lyfter.

Jag skulle rekommendera spikning/skruvning. Då får du krympningen längs med plankorna istället.

Lägg lumppappsremsor mellan.
 
  • Gilla
catharina.e
  • Laddar…
nikasp
Jag la Byggmax massiva 25 mm furugolv i torpet i somras enligt deras instruktion. Tror att det nämndes att det inte skulle limmas. Skruvade och la remsor av lumppapp mellan. Blev helt stumt och tyst.

Installation av furugolv i torpstuga med synlig underkonstruktion och isolering av lecakulor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Britt sjöberg och 3 till
  • Laddar…
NiklasP, kul att se en bild. SMart med Leca i bjälklaget!

Jättesnyggt golv.

Har du lagt en remsa, eller dubbla remsor?

Skruvar du i fjädern, snett in?
 
  • Gilla
Snappe
  • Laddar…
Jag la golvet direkt på reglarna utan lumppapp. Nu var mitt golv 35mm och ca 70cm mellan reglarna. Skruvade i fjädern och snett inått med en särskild golvskruv. Skruven fanns inte på byggmax så den fick jag köpa hos en riktigt bygghandlare.
Det blev ett bra stabilt,tyst golv
 
  • Gilla
Lusen77 och 1 till
  • Laddar…
Papp används väl enbart vid flytande golv ?
 
  • Gilla
Porsibygg
  • Laddar…
nikasp
Tack! Jag la en remsa bara och skruvade i fjädern. Blev överraskad av en betongklack (förklarar varför golvet var iskallt där) så där blev det 10 mm "regel" och sedan plugg för att kunna skruva fast i underlaget.

Leca ska visst göra att mössen inte trivs, de hade haft rallybana längs väggarna då tidigare golvläggare skruvat golvreglar i syllen (inte kul om man måste byta syll eller delar av den). Gamla golvet var förstört pga plastmatta så det hade murknat sönder efter ca 80 år enligt tidningar jag hittade under. Är bara amatör och första golvet jag reglat upp från grunden, körde med marksten, syllpapp, regel, lumppapp och sedan golv på de ställen där jag reglade ända från marknivå.

Renovering av golv med nya träreglar och betongklackar i ett rums hörn, med gammalt golv och vägg synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
SkälstaFridhem och 1 till
  • Laddar…
Ni som skruvat massvis med skruv golven, har det hänt att ni råkat dra sönder fjädern lite, eller är det svårt?

Hur mycket avstånd mot väggar har ni lämnat? antar detta är olika för olika golv, träslag, fukthalter, säsong osv..
 
  • Gilla
Porsibygg
  • Laddar…
nikasp
Jag är absolut ingen expert men läste på som en galning innan och kom fram till att man kan få ett tystare golv utan knarr med lump fast man skruvar.

smurfen72 skrev:
Papp används väl enbart vid flytande golv ?
 
  • Gilla
Alvep
  • Laddar…
Jag lämnade inte mycket mot väggen 5 mm kanske men tror inte golven sväller snarare krymper till vintern.
 
  • Gilla
wiero
  • Laddar…
Inget svårt att lägga golv med skruvning. Där det är risk för sprickor (änden på brädorna) kan man förborra för säkerhets skull. Bara ner på knä och köra på!
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
nikasp skrev:
Jag är absolut ingen expert men läste på som en galning innan och kom fram till att man kan få ett tystare golv utan knarr med lump fast man skruvar.
Jag tror inte det gör nån nytta så länge man skruvar golvet stumt mot regeln.
 
  • Gilla
Väsen och 1 till
  • Laddar…
nikasp
Inte svårt men köp bra skruv med torx-skalle och inte fyrkant. Torx funkade 100% bra medan fyrkant var klart sämre när det gick lite tyngre. Lämnade 5-10 mm runt om. Få se hur golvet ser ut nu till våren när det legat en vinter från förra sommaren.

spaxx skrev:
Ni som skruvat massvis med skruv golven, har det hänt att ni råkat dra sönder fjädern lite, eller är det svårt?
 
Finns det golv skruv med torx har alltid kört med fyrkant vilket är rätt dålig skalle.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.