P
Funderar på hur jag ska göra med golvvärmen i badrumet. I dag saknas det helt uppvärmning i den toalett som ska bli badrum så antingen blir det vattenburen golvvärme och då helst med elpatron men det känns som en dyr lösning för ett så litet utrymme (4 kvm). Alternativet är elektrisk golvvärme kompletterat med ett vattenburet element eller handdukstork. Nackdelen med vattenburen handdukstork är ju att den blir kall när det är som mest fuktigt på sommaren.
Kan tillägga att vi har bergvärme i huset.
 
Redigerat:
Vi valde att köra en elslinga golvet för komfort och en vattenburen handdukstork modell större. Valde en handdukstork som gick att komplettera med elpatron i. Torken blir altså en kombo av el och vattenburen. Sommartid trycker vi igång elpatronen vid behov (och håller termostaten stängd så att elpatronen inte börjar värma hela huset)
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
P
Skulle vara intressant att räkna ut vad driftkostnaden blir med vattenburen golvvärme med elpatron blir jämfört med elektrisk golvvärme och vattenburen radiator.
 
Peter_K skrev:
Skulle vara intressant att räkna ut vad driftkostnaden blir med vattenburen golvvärme med elpatron blir jämfört med elektrisk golvvärme och vattenburen radiator.
Absolut. Skulle tro att det skiljer lite eller inget alls mellan elektrisk golvvärme och vattenburen golvvärme med elpatron.

Du nämner vattenburen radiator också. Vad har du för värmesystem idag? Jag menar, hur tänkte du värma radiatorn? också med elpatron/elpanna?
 
OM du har värmepumpsbaserad (bergvärme, lutf/vatten VP osv) vattenvärme i huset, då gör det i runda slängar en skillnad på en faktor 4 i förbrukning. men OM du värmer vatten med el rakt av i en elpanna, eller har en direkteldriven värmeslinga, så ger det i princip exakt samma förbrukning, möjligen lite extra förluster för vattenburen elvärme.

I ett badrum har man ur uppvärmningssynpunkt ett väldigt litet värmebehov, du har oftast ordentligt med frånluft från badrummet. Det sugs då in uppvärmd luft från övriga huset. Så om man då värmer golvet lite extra för komfort, så ger det i princip ingen uppvärmning av luften i rummet, den är redan varm, från övriga huset. Den uppvärmning som sker sugs omgående ut av frånluftsdonet.
 
P
Stuff skrev:
Absolut. Skulle tro att det skiljer lite eller inget alls mellan elektrisk golvvärme och vattenburen golvvärme med elpatron.

Du nämner vattenburen radiator också. Vad har du för värmesystem idag? Jag menar, hur tänkte du värma radiatorn? också med elpatron/elpanna?
Vi har bergvärme så hela huset har vattenburen värme(radiatorer) kompletterat med elgolvvärme i övriga våtutrymmen.
 
P
hempularen skrev:
OM du har värmepumpsbaserad (bergvärme, lutf/vatten VP osv) vattenvärme i huset, då gör det i runda slängar en skillnad på en faktor 4 i förbrukning. men OM du värmer vatten med el rakt av i en elpanna, eller har en direkteldriven värmeslinga, så ger det i princip exakt samma förbrukning, möjligen lite extra förluster för vattenburen elvärme.

I ett badrum har man ur uppvärmningssynpunkt ett väldigt litet värmebehov, du har oftast ordentligt med frånluft från badrummet. Det sugs då in uppvärmd luft från övriga huset. Så om man då värmer golvet lite extra för komfort, så ger det i princip ingen uppvärmning av luften i rummet, den är redan varm, från övriga huset. Den uppvärmning som sker sugs omgående ut av frånluftsdonet.
Då skulle det till och med kanske vara bättre att sätt upp en radiator i hallen utanför som idag saknar uppvärmning ?
Den befintliga toaletten som idag saknar uppvärming men har ett rejält frånluftsdon är för kall på vintern för att jag skulle känna mig bekväm att ta en dusch men kanske en elgolvslinga för komfort kompletterat med en rejäl handdukstork kopplad till bergvärmen blir det mest ekonomiska alternativet ?
 
Är det uteslutet att riva upp golvet i hallen? Det kan vara enklare att räkna hem vattenburen golvvärme över en större yta. Hall och badrum kan då använda samma shuntgrupp.

Om du ändå ska rota i värmesystemet för att installera handdukstork så är merkostnaden för golvvärme i princip bara inköp av minishunt och golvvärmerören. En LK minishunt kostar 3800 kr på RInkaby rör, och golvvärmerör till 4 kvm är bara några hundralappar. Sen tillkommer förstås elpatronen om du tycker du behöver det. Själv tycker jag det är överflödigt. Värmepumpen kör ju ut värmevatten även på sommaren om det är kallt, och är det varmt vill man inte ha varmt på golvet.
 
  • Gilla
dbrobban
  • Laddar…
P
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.