Vi funderar riva garage och bygga nytt. Idag sitter garaget ihop med grannens. Då vi bygger nytt vill vi lämna tillräckligt mycket plats mot grannen för att kunna dränera kring bottenplattan. Hur mycket plats krävs? Jag har tänkt 70 cm.
 
Hur långt är ett snöre?

Det KAN räcka, särskilt om dräneringen inte behöver läggas djupt, men det beror väldigt mycket på markförhållandena. Det är lämpligt att istället dränera om innan ni bygger det nya garaget.
 
Ni har idag "pargarage" med grannen, ni vill smalna av ert garage så att det går att dränera?

Era garage ska alltså inte sitta ihop något mer?
Tänk på att grannens garage måste få en ytterfasad?
Tänk på att ni båda ska kunna underhålla sitt egna garage utan att beträda grannens tomt, blir svårt för grannen.
Tänk på att bägge fastigheterna måste söka bygglov, grannen för den nya ytterväggens skull, ni behöver även söka rivningslov för ert garage.
 
Angående förläggningsdjup för dränering:
Det styrs av att dräneringen ska vid högsta punkten ligga med vattengången minst 100 mm under grundens lägsta del. Men lägsta delen kan i och för sig i viss mån styras av markförhållanden så indirekt kan man ändå säga att markförhållanden styr dräneringens djup.
Bredden styrs sedan av djupet och lastspridningsvinkeln från befintlig grannes garagegrund. Lastspridningsvinkeln (mäts från sulans underkant) beror i högsta grad på markförhållanden och man kan inte säga ett enda mått men ska man säga nåt så är det att du inte får schakta brantare än 1:3. Dvs om schaktdjupet är 3 dm så blir schaktet 9 dm brett, mätt från gamla garagets grundsulas underkant.

Men du har missat en helt annan sak:
Platta på mark görs normalt sett kantförstyvad, dvs med en balk som går djupare runtom kanterna. Den balken är avsedd att ta tyngden från väggarna och på långsidorna dessutom taket och snölasten på taket.
Om du sågar av befintlig platta mitt i så har du ingen kantbalk till grannens yttervägg sen. Då kommer hans grund att spricka på sikt.
Tänk om, tänk rätt! :)
 
Demmpa skrev:
Ni har idag "pargarage" med grannen, ni vill smalna av ert garage så att det går att dränera?

Era garage ska alltså inte sitta ihop något mer?
Tänk på att grannens garage måste få en ytterfasad?
Tänk på att ni båda ska kunna underhålla sitt egna garage utan att beträda grannens tomt, blir svårt för grannen.
Tänk på att bägge fastigheterna måste söka bygglov, grannen för den nya ytterväggens skull, ni behöver även söka rivningslov för ert garage.
Idag sitter garaget som är en ombyggd carport "ihop" med grannens (inredda) garage. Grannens yttervägg är idag min "innervägg". Tanken är alltså att den på nytt kommer alltså att bli yttervägg. Idag måste han gå in i mitt garage för att underhålla den, men det har hittills aldrig varit aktuellt annat än vid ett tillfälle med en fuktskada. Det luktar väldigt jordslaget i mitt garage (sannolikt från grannen) och det är en anledning till att jag vill "lufta upp" samt dränera. Min foundering är som sagt främst om 70 cm räcker för mig? Till dränering (och underhåll). Grannen får självklart använda "gången" om han skulle vilja måla sin yttervägg. Bygglov och rivningslov är sökt.
 
Tack. Fast mitt golv i garaget idag består av plattor (på grusunderlag). Min tanke är att gjuta en sula upp mot mitt hus men med de 70 cm (eller mer) imellan. Kan inte tro att mitt garage stabiliserar grannens ombyggda (inredda) garage.
 
Vi kommer självklart att dränera om gaveln på huset (som har källare) innan vi bygger till garaget. Och sätta isodrän. Men jag tänker att även det nya garaget behöver en dränering "runtomkring"? och att denna då hamnar i markplan.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Hur långt är ett snöre?

Det KAN räcka, särskilt om dräneringen inte behöver läggas djupt, men det beror väldigt mycket på markförhållandena. Det är lämpligt att istället dränera om innan ni bygger det nya garaget.
Menar du att isåfall man kan dränera under det blivande bygget? o slippa spara 70 cm eller så "runtom"?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.