Hej!

Jag och min flickvän har nyss köpt ett hus som ska totalrenoveras och just nu diskuterar vi vad vi ska ha för uppvärmning.
Jag tycker att vi ska satsa på en luft-vattenpump medan hon är mer inne på en vattenmantlad pelletskamin.
Hennes största farhåga är att varmvattnet inte ska räcka till med en l-v och menar på att om vi vill ha mer varmvatten med en pelletspanna är det bara att elda på lite mer.
Min far som är i branschen säger att vi klarar oss gott med en l-v men jag vill höra fler åsikter.
Vilket är det bästa sättet att komplettera en l-v om vi vill ha mer varmvatten?
Vi bor i Skåne och vad jag har kunnat läsa mig till har vi bra klimat för en l-v.
Huset är en gammal skånelänga som när det är färdigrustat kommer vara uppskattningsvis 150 kvm.
Vi kommer att ha golvvärme på bottenvåningen och radiatorer på ovanvåningen.
Blir en 9 kW lagom för detta hus tro?

Svar tas tacksamt emot.

Med vänlig hälsning
Christian
 
De flesta luft-vatten värmepumparna har hyfsat stor beredartank så det tror jag inte blir några problem, det går dessutom ofta att prioritera varmvatten så den håller värmen uppe på det innan den går över till radiatorvattnet.
En vattenmantlad kamin används främst för husvärme lite svårare att ladda varmvattenberedare, då behöver ni en tekniktank och reglerutrustning så att vattnet inte blir för varmt och att den också prioriterar varmvatten före radiatorvärme.
 
M
Nästan alla L/V har prioriteringsmöjligheter för värme/varmvatten och tar till elpatronen för att hinna värma upp varmvattnet när det krisar.
Dem brukar även ha en funktion som kallas "extra varmvatten" som gör att den höjer VV-temp till 65 grader under en viss tid. Men då måste man dit och trycka på knappen för att aktivera det.

Tänk på förhållandet temp i VVB kontra volymen så ni inte bara jämför antal liter när ni kollar. Kör ni pellets och eldar upp 120L varmvatten till 75C så räcker det bra mycket längre än de 120L á 50C som en L/V brukar ha.

Det svåra i frågan är hur mycket varmvatten nu tror att ni kommer göra åt med. Ett badkar är väl 160L á 40C typ? Vet ni det så går det att lösa med båda systemen genom att välja produkter som klarar behovet.
 
  • Gilla
MarcusL77
  • Laddar…
Inga problem alls! Vi har en 9kw thermia l/v och har aldrig fått slut på varmvatten ens när hela släkten varit här en jul eller vi haft stora badtunne/bastufester.
 
Marcussjogren skrev:
Nästan alla L/V har prioriteringsmöjligheter för värme/varmvatten och tar till elpatronen för att hinna värma upp varmvattnet när det krisar.
Dem brukar även ha en funktion som kallas "extra varmvatten" som gör att den höjer VV-temp till 65 grader under en viss tid. Men då måste man dit och trycka på knappen för att aktivera det.

Tänk på förhållandet temp i VVB kontra volymen så ni inte bara jämför antal liter när ni kollar. Kör ni pellets och eldar upp 120L varmvatten till 75C så räcker det bra mycket längre än de 120L á 50C som en L/V brukar ha.

Det svåra i frågan är hur mycket varmvatten nu tror att ni kommer göra åt med. Ett badkar är väl 160L á 40C typ? Vet ni det så går det att lösa med båda systemen genom att välja produkter som klarar behovet.
Tack för svaret.

Det kommer nog gå en del då man träffat en tjej som älskar långa duschar och varma bad, och egentligen är det hon oroar sig mest för att elkostnaderna ska skena när elpatronen ska kicka in. Är det en stor risk tro?
 
Tack för svar.

Nu har jag inte haft tid att kolla upp något av allt du sa så har du en hum om vad allt du rabblade upp kan kosta extra?
 
Det är dock stor skillnad mellan olika värmepumpar! De producerar varmvatten på olika sätt vilket ger olika egenskaper. Tror inte du ska se det som en risk att elpatron ska dra mycket ström. exempelvis Thermia Atec kan tappa ett par hundra liter varmtvatten utan att elpatron går in, där har du ditt badkar :) Efter dessa liter så är ju inte elpatron första prio utan värmepump, ska nog mycket till innan det är patronen som värmer vattnet.
 
M
MaChrille skrev:
Tack för svaret.

Det kommer nog gå en del då man träffat en tjej som älskar långa duschar och varma bad, och egentligen är det hon oroar sig mest för att elkostnaderna ska skena när elpatronen ska kicka in. Är det en stor risk tro?
Ja - elpatronen kommer få jobba en del, det tror jag nog. Värmepumpar är i regel ganska dåliga på att värma varmvatten, men inte så dåliga att man i normalfallet behöver bry sig om det. Detta då dem helst jobbar med så svalt vatten som möjligt.

Jag har lite dålig koll på pellets egentligen, men med det lilla jag har snappat upp, så kan nog det vara den billigaste lösningen om man kör det mot en tekniktank. Investeringen är nog likvärdig, eventuellt något litet billigare.

Det man dock bör tänka på är att man ska köra med pelletspanna och inte kamin om man vill ha det riktigt effektivt.

3 ton pellets kostar väl kanske runt 2500-3000:- och ger drygt 10 000kWh om man uppskattar 70% effektivitet på en kamin eller ca 12500kWh om man har en panna med 85% effektivitet.
Detta ger 24 öre per kWh om man bortser från investeringen.

Att göra samma beräkning på en värmepump är svårare då dess COP inte är konstant utan varierar med utetemperaturen. Där bör återförsäljare kunna hjälpa er att ge ett uppskattat medelvärde under månaderna Oktober-April (som är kallast).

Men en värmepump skulle behöva ha ungefär 4 i COP (4 gånger den inmatade effekten) för att komma upp i samma pris per kWh, om inte jag räknat fel. Jag räknar då på att elen kostar drygt 1:-/kWh totalt, inkl nätavgifter och skatter, det är vad jag betalar hemma i alla fall.

Så 3000kWh blir inmatade i värmepumpen med en COP på 4 ger 12000kWh ut, då blir priset detsamma. Men så effektiv tror jag faktiskt inte att en luftvärmepump är.

Pellets är dessutom (nu i alla fall) skatteneutralt, det är inte el-priset.

Sist av allt, så rekommenderar jag att slå till på en tekniktank direkt och inte en ackumulatortank. Tekniktanken gör att ni kan ansluta värmepump, solslingor och annat kul i framtiden. Kostar lite mer, men i detta fallet är det installationskostnaden vid ett eventuellt byte som är det stora problemet och inte inköpspriset för tanken.
Man tjänar på att köpa rätt tank från början.


Den som tycker att jag har fel i något avseende ovan får jättegärna styra in mig på rätt bana :)
 
  • Gilla
michfris
  • Laddar…
Vad är det för skillnad på tekniktank och ackumulatortank ? Hur tänkte du att vp ska kopplas mot tekniktanken via en shunt ? Om man skaffar en vp med lite för låg tappmängd går det bra att ansluta en elberedare i serie med den inbyggda beredaren i vp då kommer elberedaren matas med ca 50 grader och värmer till 60 grader dvs endast 10 grader som värms med el.
 
M
smurfen72 skrev:
Vad är det för skillnad på tekniktank och ackumulatortank ? Hur tänkte du att vp ska kopplas mot tekniktanken via en shunt ? Om man skaffar en vp med lite för låg tappmängd går det bra att ansluta en elberedare i serie med den inbyggda beredaren i vp då kommer elberedaren matas med ca 50 grader och värmer till 60 grader dvs endast 10 grader som värms med el.
En tekniktank är väl egentligen bara en ackumulatortank som är försedd med flera värmeslingor som man kan koppla på andra enheter på (värmepump, solslingor osv).

Menar du hur jag menar att man ska koppla värmepumpen mot tanken eftersom den har en shunt som kommer skapa problem? Man kan väl t ex använda en värmepump som inte har någon innedel (och därmed inte heller någon shunt), CTC har en t ex.
 
Klart man kan men hur löser det så man får nytta av tanken man vill ju inte gärna värma övertemp och sen shunta ner tempen med vp. Finns ju lösningar med rad vatten inedre delen av tanken och vv i övre men det finns stor risk för blandning mellan skikten. Man vill ju inte gärna köra vp mot tank och sen få ett sämre cop än om man skulle varit utan och det var därför jag undrade hur det är tänkt att kopplas in och ja shunten kan bli ett problem en vp jobbar normalt utan shunt i dag.
 
M
smurfen72 skrev:
Klart man kan men hur löser det så man får nytta av tanken man vill ju inte gärna värma övertemp och sen shunta ner tempen med vp. Finns ju lösningar med rad vatten inedre delen av tanken och vv i övre men det finns stor risk för blandning mellan skikten. Man vill ju inte gärna köra vp mot tank och sen få ett sämre cop än om man skulle varit utan och det var därför jag undrade hur det är tänkt att kopplas in och ja shunten kan bli ett problem en vp jobbar normalt utan shunt i dag.
Exakt hur det fungerar inuti tanken vet jag inte, jag vet bara att många har haft det så med lyckat resultat, taget från anv. på Värmepumpsforum. Gissar på att man tar vatten från värmepumpens nedre eller mittersta del och skickar in vatten i övre delen (men helst inte högst upp där man har framledningen?) och att man inte använder den för att klara DUT utan som stöd till andra system för att få bättre ekonomi eller slippa arbete de dagar så pumpens prestanda är försvarbar.

Sen var det inte främst för värmepumpens skull som en tekniktank var intressant utan snarare för solslingor eller eventuella nya värmeanläggningar.
Känns föga troligt att TS vill ha båda systemen när han undrar om det ena eller det andra är bättre/mer ekonomiskt.

Då fattade jag nog inte vad din fråga var. Den pump som jag har använder bara shunt när den går på elpatron då det är varmvattenberedarens slingor som den värmer med patronen, antar att det är så de flesta pumpar fungerar idag.
 
Redigerat:
M
Visst kan man koppla enligt Baxis bild men det är fast kondensering vilket innebär att vp jobbar med hög fast temp hela tiden och man därefter har en shunt som sänker värmen till radiatorerna. Att köra med fast kondensering ökar driftkostnaden med rätt mycket siffror runt 30% brukar anges men beror naturligtvis på inställningarna och är i alla fall inget jag skulle rekommendera på ett nytt system.
 
Marcussjogren skrev:
Exakt hur det fungerar inuti tanken vet jag inte, jag vet bara att många har haft det så med lyckat resultat, taget från anv. på Värmepumpsforum. Gissar på att man tar vatten från värmepumpens nedre eller mittersta del och skickar in vatten i övre delen (men helst inte högst upp där man har framledningen?) och att man inte använder den för att klara DUT utan som stöd till andra system för att få bättre ekonomi eller slippa arbete de dagar så pumpens prestanda är försvarbar.

Sen var det inte främst för värmepumpens skull som en tekniktank var intressant utan snarare för solslingor eller eventuella nya värmeanläggningar.
Känns föga troligt att TS vill ha båda systemen när han undrar om det ena eller det andra är bättre/mer ekonomiskt.

Då fattade jag nog inte vad din fråga var. Den pump som jag har använder bara shunt när den går på elpatron då det är varmvattenberedarens slingor som den värmer med patronen, antar att det är så de flesta pumpar fungerar idag.
Om man har en tekniktank och hittar nått bra sätt att koppla in den på så kan man ha en kraftig vp och få bra drift på den pga den ökade vattenvolymen. Om man har en tekniktank som både sol vp och tex ved går mot måste man förhindra att för hett vatten når vp. Om tekniktanken saknar shunt får man riktigt varmt inne när solen värmer för mycket och har den shunt så vill man att shunten ska vara helt öppen vid vp drift så vp jobbar med helt flytande kondensering. Det är inte helt enkelt att få till en bra funktion och det var därför jag fråga hur inkopplingen var tänkt att ske vet att många tycker tekniktank låter bra men det ska kopplas in på ett bra sätt om det ska bli bra annars kan det bli sämre funktion än utan tank och jag är inte emot tanklösningar har själv en bergvärme vp och vedpanna kopplat mot tank. De flesta vp saknar shunt i dag och vissa löser spetsen som på din vp IVT/Bosch gissar jag Nibe har elpatron direkt på framledningen Ctc kör med shunt på vissa modeller och shuntar in hett vatten från övre tanken på de modellerna så det finns olika lösningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.