CarlMagnus skrev:
Hur mycket/litet sparar man på att sänka från 25 till 16?
det varierar från elbolag till elbolag. titta i prislistan.
för mig är det 940kr/år för andra betydligt mycket mer.

Skellefteå Kraft skiljer det nästan 4000kr på
https://www.skekraft.se/privat/elnat/elnatspriser/
 
Skulle avråda bestämt för att sänka så lågt. Bodde tidigare i ett hus där ägaren innan var snål nog att säkra ner från 25 till 20A, detta innebar för oss sen att man fick några härliga kalla vintermorgnar när en fas gått och huset var 13grader, bilens motorvärmare hade inte startat så bilen var -20 och alla ljus i huset lyste med någon lite märklig försvagad effekt.
Till slut fick jag tag i hur jag skulle få upp till 25A igen och fick betala för hans tilltag... (krävs tydligen undersökningar m.m. för att säkra upp. Trots att huset tidigare haft 25A....
Besparingen per månad för en nersäkring kan väl jämföras med en Big mac & Co, så jag fattar inte hur risigt ställt man behöver ha det för att komma på tanken med allt strul som kan uppstå.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Göteborg Energi tar samma pris oavsett säkring
 
pacman42 skrev:
Göteborg Energi tar samma pris oavsett säkring
Även mitt elbolag (SOllentuna Energi) har samma tariffer upp till 25A mätarsäkring, Som kompensation för det har vi effektavgifter från helvetet istället..
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Yaken skrev:
Även mitt elbolag (SOllentuna Energi) har samma tariffer upp till 25A mätarsäkring, Som kompensation för det har vi effektavgifter från helvetet istället..
Och det har vi i Göteborg också... :mad:
 
Effektavgift?

Fast avgift, nätavgift, energiavgift och skatter vet jag vad det är men effektavgift.

Med en lägre säkring kan man inte ta ut så hög effekt så det blir ju reglerande.

Protte
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Och det har vi i Göteborg också... :mad:
Inte vad jag kan se, men har också för mig det fanns,


Tabell över elnätsavgifter med boendeform, abonnemangskostnad per månad, och elöverföringsavgift per kWh.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Peter2400 skrev:
Inte vad jag kan se, men har också för mig det fanns,


[bild]
Ja, förlåt, jag var otydlig. Ni kommer att få det i Göteborg. Vi har redan fått det i Partille, och Partille Energi är ett helägt dotterbolag till Göteborg Energi. Så vi är väl försökskaninerna. (Ledde till en 20%-25% fördyring för mig.)
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Hur fungerar detta då?
Kommer elmätaren att rapportera att idag toppade effekten med 7,5 kW.

Protte
 
Hemmakatten
Skulle aldrig byta ner från 25 till 20A. Gör av med ca18' kWh. Vill vara garanterad att 3-faspumparna till vatten och avlopp alltid fungerar, att elgolvvärmen i gäststugan är på, att spabadet är varmt och att jag kan använda både tvättmaskin och 3-fas vedklyv och ugn samtidigt. Inte värt en 100-lapp i månaden eller vad det nu kostar mindre för att säkra ner.
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
prototypen skrev:
Hur fungerar detta då?
Kommer elmätaren att rapportera att idag toppade effekten med 7,5 kW.

Protte
Effekttariffer har väl alltid varit vanligt för storförbrukare. Kollade runt lite och i princip, ja, så fungerar det. Men det är rätt komplicerat hur man definierar "toppeffekt". Se t.ex.

http://kalmarenergi.se/Foretag/El/Elnat/natavgifter/effekttariff-n3/

Motsvarande tariffer för privatabonnemang har jag också hittat och man ska nog vara matematiker när man ska förstå dessa också.
 
Mikael_L
Bo.Siltberg skrev:
Att bara säkra ned och "prova" tycker jag är en dålig metod. Smältsäkringar tål avsevärd överlast och om den är långvarig blir säkringen het. I det långa loppet kan det leda till värmeproblem i mätarskåpet, förkolnad ledarisolering som denna bild visar. En liten men onödig risk.

[bild]
Fin central i övrigt, om jag inte ser fel så är det 2 gulgröna, 1 grå och 1 brun ledare anslutna på jordryttaren. :)
 
Mikael_L
smurfen72 skrev:
Men är det så bra att starta stoppa vp kan bli många stopp.
För VP är det bäst att ha den i VPn inbyggda effektvakten (som väl finns i de flesta pumpar?), då är det bara elpatronerna som slås av utav effektvakten.
Men det kräver ju dock att det dras lite ledningar mellan pump och elcentral (alt mätartavla) för mättransformatorerna.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Mikael_L
Gavel skrev:
Min besparing om jag går från 25A till 20A skulle bli 70 kr per månad, betalar gärna det för att slippa bry mig allt för mycket, 17000 kWh om året.
Det varierar mellan elleverantörerna runt om i landet.
Jag får pynta 2700:- extra om året om jag vill gå upp till 25A (ungefär 30-35% av hela nuvarande årskostnad för el + avgifter, så lite surt känns ju sådana pengar).

Här har jag 16A som satts in som byggström, sen tänkte jag att jag säkrar upp efter inflytt om det inte fungerar. Men det har fungerat bra så det är fortfarande 16A. (har ingen bastu ;))
Men jag har begränsat effekten till värmepatronerna i värmepumpen (justerar lite då och då under året) och tillåter kanske bara ca 2kW som mest under de kallaste dagarna. Brukar även elda i kaminen varje kväll under den perioden vilket medför att kompressordriften ger lite mer energi.
 
Redigerat:
prototypen skrev:
Hur fungerar detta då?
Kommer elmätaren att rapportera att idag toppade effekten med 7,5 kW.

Protte
Det beror på. Typiskt så är det effekten under en viss period under debiteringsperioden som räknas. I fallet Partille Energi så är det medeleffekten under den timme som har den största medeleffekten under månaden som debiteras med 25.5 kr. Så om man under den timme i månaden man gjort av med mest, exv. har gjort av med 6kW så betalar man 153 (6 x 25.5) kr i effekttaxa den månaden.

Dessutom så betalar man 97 kr / mån i abonnemangsavgift (för "övriga bostäder" upp till 63A säkring), samt 21.5 öre / kWh i överföringsavgift.

Iom med smartmätarnas intåg så kan ni räkna med att detta kommer att införas på andra ställen också, eftersom man nu får den här funktionen "gratis" och man då likt mobilopperatörerna kan trixa med taxan som man vill för att göra den oöverskådlig för kunden, samt bara marknadsföra de kostnader man vill, och därmed öka sina intäkter utan att någon egentligen kan eller orkar sätta sig in i det.

Införandet av effekttaxan marknadsfördes naturligtvis som en sänkning av avgifterna, och ledde för alla jag talat med till en höjning. Mig själv inberäknat, med ung. 20%-25% räknat över året.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.