Nu börjar det likna något.....

Jag tycker det generella svaret är att man kan aldrig ha ett för stort släp. Men, dina behov och möjligheter (parkering) måste ju styra, konstigare än så är det inte.
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Den där fällbara verkar ju svinlistig! Den finns i Europa att köpa. Rätt kostsam, men inte orimligt dyr.
 
pelpet skrev:
det är också himla smidigt att ha ett släp. Då behöver man inte hålla på och stressa till soptippen, man kan låta sopor ligga på släpet länge och man behöver inte planera efter någon uthyrningstid eller liknande.
Precis!

För vår egen del finns inget val.
Vi har hus, fritidshus, timmerstuga på jordbruksfastigheten som jag är delägare i, samt bigårdar på ett dussintal platser.

Två släp - ett med gallerhäck och ett med kåpa. Dom används kontinuerligt för transporter och ingår i "logistikhanteringen" Ofta lastade och på väg någonstans.
Skulle inte kunna tänka mig ett liv utan detta transporthjälpmedel, utom om jag bodde i hyreshus då.

Men som sagt tidigare i tråden. En riktig "Byggahusare" ska minst ha fullstort släp för byggskiva ;)
 
  • Gilla
Gavel
  • Laddar…
1. Behåll ditt släp
2. Kom överens med en bekant/granne med större tomt om att denne frittkan nyttja släpet mot att det istället parkeras på dennes tomt.
3. Två personer nöjda
4. Bra med plats på din "lilla" infart :)
 
  • Gilla
Robert63
  • Laddar…
Finns det ingen mer parkering där du kan ställa upp släpet? Eller det har du så klart redan kollat upp.
Här hemma i ett bostadsområde har dom fixat en extra parkering för släpvagnar så där Står det 4-5 st för jämnan.
 
Hoppas dom har bygglov om dom står där för jämnan.:|
 
nino skrev:
Finns det ingen mer parkering där du kan ställa upp släpet? Eller det har du så klart redan kollat upp.
Här hemma i ett bostadsområde har dom fixat en extra parkering för släpvagnar så där Står det 4-5 st för jämnan.
Ingen som kommer att skapa grannsämja. Det finns några permanenta parkeringsplatser i området men de är på gatan utanför folks hus. I övrigt är det kommunens parkmark man kan ställa vagnen på men andra släpägare som haft vagnen där har blivit jagade av grannarna för det och skulle jag ställa vagnen där permanent så skulle jag inte bli förvånad om kommunen får en påringning med en böteslapp som följd.

På gatan är det datumparkering så det är ett alternativ.
 
En annan nackdel med ett litet släp är att de är hopplösa att backa med, eftersom avståndet kula-släpvagnshjul är så kort blir de alltför snabbsvängda
 
Tråkigt problem, men med lillpluttvagnen borde det gå o bygga ett stöd som löper tvärs över i höjd med lemmarna så att frakt av byggskivor sker ovan lastutrymmet.
 
nypon skrev:
1. Behåll ditt släp
2. Kom överens med en bekant/granne med större tomt om att denne fritt kan nyttja släpet mot att det istället parkeras på dennes tomt.
3. Två personer nöjda
4. Bra med plats på din "lilla" infart :)
Detta är ett lysande alternativ ifall du vill ha kvar ett eget släp och hittar en samarbetsvillig granne/kompis.
I ditt fall hade jag definitivt kört på det ELLER sålt bort släpet och lånat gratissläp varje gång jag behövde ett några timmar från brädgården, med motprestationen att jag köpte några (2-3) brädor. Det går alltid åt nåt där hemma förr eller senare.
 
Jag skulle fått spader på ett släp där en inte kan ställa på en EU-pall utan problem.

Ofta som detta är en smidig egenskap.
 
Lutte skrev:
Tråkigt problem, men med lillpluttvagnen borde det gå o bygga ett stöd som löper tvärs över i höjd med lemmarna så att frakt av byggskivor sker ovan lastutrymmet.
Det finns en begränsning i detta, dragstången är kortare på ett litet släp så om du lägger skivorna så att du har plusvikt på kulan så kommer skivorna att slå i bakrutan när du svänger lite mer än vanligt, Jag har provat ;-)
 
Jag har en 4P som är 445x220 invändig lastyta och skulle aldrig drömma om att ha en mindre släpvagn, Förstår inte att det finns de som köper de pyttesmå vagnarna som är obrukbar i det närmaste. Bor i kedjehus och har tomt på 502 kvm på detta har jag förutom släpen en Polar 700, Volvo XC 60, Hyundai I20 och hus + garage naturligtvis... gräsmatta med robotklippare ryms också.
Men jag tror att man använder släpar på ett helt annat sätt i norra Sverige än i Södra, därav min oförståelse kanske....
 
  • Gilla
Djingis74
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.