Tänkte bygga en lillevilla 12 som kominerad gäststuga/förråd.
MEN, den är på 12,3 kvm... dvs 2,3 kvm för stor egentligen...
Är det något som kommunen kan tänkas mäta när vi söker bygglov för vårt planerade hus om ca 1-2 år??

Är det kanske inte värt att chansa?
någon som varit med om att dem mätt hus för att fastställa antalet kvm?

/Martin
 
Ja före detta granne fick sitt förråd mätt samt rivningsföreläggande eftersom det var för stort. Var dock 80 tal.
 
jaha....då är frågan om man ska våga bygga då.... :-/
 
Sök bygglov för den allternativt alltihopa.

Ett bygglov brukar gälla i fem år under vilkor att det påbörjas inom två och söker du då ett lov för båda så har du ju påbörjat iom lillen
 
Det finns ett förslag om att man ska få bygga 15 kvm, istället för dagens 10, utan bygglov. Du kan ju chansa på att det går igenom (när beslut tas vet jag inte). Alternativt kan du ju bygga en Lillevilla 11 som är ca 10 kvm, dåå blir det inga problem alls.

Lycka till!

/Janne
 
nej, ska jag bygga så blir det banne mig 12:an....
Å jag tror nog att jag tar den chansen!
:cool:
 
Rivningsföreläggande tror jag inte du får men kanske lite böter
 
magic_gbg skrev:
Rivningsföreläggande tror jag inte du får men kanske lite böter
OM någon mäter ja... folk vi inte känner brukar inte vara så benägna att knalla runt på vår tomt nån längre period när vi har våra 5 hundar ute som vill leka med dem! ;)
 
Vi er godt fornøyd med vår 12, se bilder av byggingen via linken nederst og i tråden svømmebasseng ;-)
 
Jo den ser jättefin ut, det var bilderna på er lillevilla som fick mig att inse hur bra det kan bli!
 
Har kjøpt nye vinduer som er større i dobbeldørene og flytter de som er nå til singeldøren. Skal legge ut nye bolder når dette er utført (august). Brede
 
Är ni nöjda med era Lillevillor?
 
Sommartorparn skrev:
Är ni nöjda med era Lillevillor?
Japp! Enkel att bygga - enda nackdelen är kanske att väggarna svajjar lite (bara 28mm) så man får hitta lite specialare när man skall hänga tunga saker eller bygga stabila arbetsytor som jag gjort.

Se gärna: http://lamoken.blogspot.com för lite bilder av bygget och det (nästan) färdiga resultatet!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.