Hej!

Jag skulle vilja göra strömbrytaren i badrummet återfjädrande.

Får jag göra detta själv i ett våtrum? Jag pillar ju inte på själva elen.

Har strömbrytaren någon IP-klassning som man i så fall bryter, eller ligger den "längre in"?

Det är Schneiders Exxact det gäller.

Tack för svar.
 
Använd en impulsfjäder för Schneiders Exxact.
 
123abc skrev:
Använd en impulsfjäder för Schneiders Exxact.
Men får man göra det själv eller måste man ha elektriker för att det ska vara tillåtet?
 
hsd
Då måste man ställa frågan om varför Du ska ha en impulströmbrytare ,vad har förändrats
 
Nu kan jag inte den modellen men dom flesta impulsfjädrar monteras precis innanför knappen men utanför ramen.

Fjädern kan du montera själv.
 
hsd skrev:
Då måste man ställa frågan om varför Du ska ha en impulströmbrytare ,vad har förändrats
Vi har en kronbrytare, där den ena brytaren är återfjädrande, då den dimrar spottarna. Vi skulle vilja att man tänder båda på samma sätt.
 
Du får sätta dit impulsfjädern själv.

(Men det blir ju jobbigt att hålla in knappen för att lampan ska lysa) :)
 
E
För att få till den funktionen utan dimmer eller att armaturen är gjord för återfjädrande brytare så måste man installera ett växlande relä, gärna i puckformat så att man kan få in reläet bakom strömbrytaren. Men ett sådant jobb är absolut behörighetskrävande.

Att bara montera en fjäder kan man som lekman göra själv, men funktionen kommer inte bli den önskvärda
 
Emil_K skrev:
För att få till den funktionen utan dimmer eller att armaturen är gjord för återfjädrande brytare så måste man installera ett växlande relä, gärna i puckformat så att man kan få in reläet bakom strömbrytaren. Men ett sådant jobb är absolut behörighetskrävande.

Att bara montera en fjäder kan man som lekman göra själv, men funktionen kommer inte bli den önskvärda
Tyckte det lät lite för bra för att vara sant.

Har blivit lurad av "kunniga" bekanta.
 
Men det går ju att montera en dosdimmer, som jag antar att den dimmade lampan styrs av. Att sätta ytterligare en sådan är inget jättejobb. Dock behörighetskrävande.
 
tommib
hempularen skrev:
Men det går ju att montera en dosdimmer, som jag antar att den dimmade lampan styrs av. Att sätta ytterligare en sådan är inget jättejobb. Dock behörighetskrävande.
Det beror på om det finns en kopplingsdosa på vägen eller inte där den kan sättas. Om det sitter en dosdimmer bakom nuvarande brytare och slangarna är dragna direkt till resp armatur så kan det blir svårt.

Men det kan elektrikern kolla upp....
 
HWS skrev:
Tyckte det lät lite för bra för att vara sant.

Har blivit lurad av "kunniga" bekanta.
Vad för ditt syfte egentligen med återfjädringen?
 
Att ena lampan tänds med impuls och den andra med vipp.
Finns det dosdimmrar som kan dimma två oberoende lampor?
 
useless skrev:
Att ena lampan tänds med impuls och den andra med vipp.
Finns det dosdimmrar som kan dimma två oberoende lampor?
Numer finns det faktiskt det!

Vadsbo krondimmer
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.