Jag har sökt lite här på forumet kring mitt "dilemma" men inte hittat något så jag skapar en ny tråd istället. Jag ska snart börja regla upp innerväggar i vårt renoveringsobjekt och skulle behöva lite hjälp att resonera kring hur jag ska göra. Lite önskemål:

* Bra ljudisolering

* Väggar som håller för att skruva i och att hänga upp saker i

Min tanke har varit att ha 13mm gips ytterst och att ha ett lager OSB innanför för att det ska bli stabilare att hänga upp saker på väggen och lättar att skruva upp saker. Många verkar göra så nuförtiden.

Hade jag bara använt ett lager gips, hade jag tänkt göra såhär: Regla med cc90 och kortla mellan reglarna, och så mineralull i facken mellan reglar och kortlingar. Jag har fått lära mig att ju färre reglar (alltså ju större cc-avstånd) desto bättre ljudisolering. Genom att ha cc90 kan man använda 90-skivor istället för 120 vilket är mycket lättare att hantera.

MEN, om jag vill ha OSB innerst så blir det knasigt att ha cc90 mellan reglerna eftersom jag då inte kan förskjuta skarvarna mellan OSB-lagret och gips-lagret om jag vill skruva gipset i reglarna och inte bara i OSB-lagret...Jag hade kunnat sätta reglerna med cc45 (då hade jag kunnat förskjuta gipslagret en halv skiv-bredd, d.v.s. 45cm) men det blir en jädrans massa reglar vilket också torde försämra ljudisoleringen.

Så vad göra? Använda cc60 och sedan 120-skivor med en halv skivas överlappning, vilket blir drygt eftersom 120-skivor är mycket mer otympligare än 90-skivor?

Vggar.jpg


*suck*. Vad har ni för åsikter kring detta?
/Kristian

 
Jag skulle nog använt det sista alternativet...cc60.
Kanske otympligare att hantera skivorna men enklare att passa ihop med det andra.
Sedan går det kanske lite snabbare då du täcker större yta per skiva.

Uffe
 
Absolut cc60 och stora skivor (och en kompis som hjälper till att bära...)

Apropå detta så byggde Martin T en ljudisolerande vägg för några veckor sedan. Han använde 90-skivor, eftersom de stora inte gick att få upp i lägenheten. cc45 reglar i stål och osb/gips överlappat. Denna vägg var dock en extra vägg utanpå en annan och han fick bättre ljudisolering genom att ha tomrum mellan väggarna.
 
Tack för svaren! Det verkar som om det gäller att bita i det sura äpplet och köra cc60 med 120-skivor då alltså...får väl muta någon kompis så att jag får nån som kan hjälpa till ::)
 
Jag fick tips i höstas om att det går bra att skruva gipsen i osb-skivorna.
Det gick alldeles utmärkt.

Regla cc 60, osb 1200 och sen gips 900. Sen är det inte så tungt med gips 1200, ca 25-27 kg. Ju större skivor, dessto färre skarvar att spackla... å spackla... å spackla... å spackla.

Om du tar 1200-gips tänk bara på att du börjar med hela osb-skivor hela tiden. Så att du kan dela gipsskivorna i början av varje vägg.

Mats
 
Jag har satt cc60 plyfa 1200 och gips 900 och det har fungerat utmärkt. Var tacksam att det fanns denna storlek på gipsen för den kunde jag hantera utan problem
 
För att få bra ljudisolering kan du använda förskjutna reglar. Eftersom reglarna inte går genom väggen bör de inte leda genom så mycket ljud.
 
  • frskjutna_reglar.png
Jag tror, att hur man placerar reglar mm, inte har så stor betydelse för ljudisolering. Något som många missar är att isolera under bärlinan samt ovanför hammarbandet.

Även om reglarna ligger dikt an mot golv/tak, finns det utrymme för ljud. Har man gles i taket och hammarbandet är satt mot dessa, är det ju 22 mm spalt för ljudet om man inte tätar här.

 
Tack för alla svar och synpunkter! Smart idé att ljudisolera under syll och mellan hammarband och tak, det har jag haft lite tankar på.
 
cy_berg skrev:
Tack för alla svar och synpunkter! Smart idé att ljudisolera under syll och mellan hammarband och tak, det har jag haft lite tankar på.
Men vad ska man använda för typ av isolering under syll och mellan hammarband?
Vanlig isolering?
 
du kan använda EPDM-gummi, drev det viktigaste är att du får en hyffsat tät konstruktion....
angående 600 och 450 cc så är 600 bättre men i ditt fall helt irrellevant ur ljudsynpunkt då du knappast har ljudkrav över 54 dB. Mer styrande är isf valet av dimensionen på reglar 45 är sämre än 70 som är sämre än 95 osv...
Och spackelresonemanget kan du glömma för det blir typ 1 mer skarv/3.6 metervägg och det är knappast tidskrävande som sådant. Och det går intre heller fortare att montera om du räknar in hela metodtiden men skitsamma...

Skall du använda dig av tätkonstruktion så bör du även lämna ca 5 mm springa runt om mot tak anslutande vägga och golv. Denna springa SKALL fogas med akustikfog alt. latex.
 
Var köper man EPDM-gummi?
Antar att det bör vara bredare/kraftigare format än det man köper till fönstren?
 
mr Z skrev:
angående 600 och 450 cc så är 600 bättre men i ditt fall helt irrellevant ur ljudsynpunkt då du knappast har ljudkrav över 54 dB.
Men stämmer det verkligen? Borde inte en vägg som är reglad cc60 vara bättre ljudisolerande än en vägg reglad med cc45 (för att det är färre reglar som kan fortplanta ljudet)?
 
I ditt fall så spelar det ingen roll egentligen det är när du kliver upp på värden runt 60 dB som det kan ha en viss inverkan....Och i en vanlig bostad så behöver du internt inom boendet inte ha mer än säg runt 44dB ljudreduktion mellan rummen. Och den kritiska punkten är inte väggenskonstruktion det är eventuella dörra, fönster, ventilation och andra genomföringar..
 
zingo skrev:
[quote author=cy_berg link=1143639443/0#8 date=1143699869]Tack för alla svar och synpunkter! Smart idé att ljudisolera under syll och mellan hammarband och tak, det har jag haft lite tankar på.
Men vad ska man använda för typ av isolering under syll och mellan hammarband?
Vanlig isolering?[/quote]

Undertill gjorde jag så att jag tog en tunn remsa vanlig gullfiber, la på PU-lim. Detta skummar av fukten som man antingen lägger på innan eller från luftens fuktighet.
Detta tätar kanon. Anledningen till att jag limmade var att jag har lagt golvvärme unde spånet, och kan bara skruva med korta skruv.

Övertill, packade vi med isolering. Så att det blev tätt.


Detta är till den lilla toaletten med dusch. Och står man vid väggen utanför, hörs det inte vad man gör där inne.
Sen har man ju alltid en badrumströskel vid dörren, som släpper igenom en del ljud.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.