Ni som såg Agenda i söndags kanske möjligen lade märke till hur SVT formulerade sig vid presentationen kring det kommunala utjämningssystemet. Följande sades som del i ingressen till avsnittet med den krisande staden (Malmö):

"staden är beroende av det kommunala utjämningsystemet där rikare kommuner bidrar till de fattigare. Malmö är den kommun som i särklass tar emot mest, 5 miljarder varje år, en fjärdedel av stadens total budget"

Nu kanske jag är lite nojig, men framställning tycker jag ger en lite förenklad bild. Utjämningsystemet är på 66 miljarder varav 3-6 miljarder bidrar kommunerna med, resten kommer från staten, dvs en del av alla skatter som går direkt till staten. jag tycker att den Robin Hood beskrivning som SVT gör stämmer dåligt med verkligheten. Frågan jag ställer mig varför gör man detta? Har en dold Agenda i Agenda?

Man skall möjligen inte lägga fokus på sådan skitsaker när det finns värre och större problem.https://bhstatic.se/smilies/blushing.gif
 
Att sveriges tredje största stads budget till 25% består av bidrag från övriga Sverige är väl tillräcklig anledning att ta upp ämnet i Agenda. Ingen skitsak tycker jag.
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
Haknor skrev:
Att sveriges tredje största stads budget till 25% består av bidrag från övriga Sverige är väl tillräcklig anledning att ta upp ämnet i Agenda. Ingen skitsak tycker jag.
Nu var ju inte min kommentar kring denna fråga,. Läs mitt påstående igen! Jag håller med dig att det är förfärligt mycket och mycket pengar.. tragiskt att det skall behöva vara så. Min reaktion är att varför vill Agenda/SVT vilja påskina att det kommunala utjämningssystemet finansieras av kommunerna när det inte är på detta sättet, utan de mesta av pengarna kommer från staten.
 
De kommuner som inte får del av statens 60 miljarder har väl indirekt bidragit till de kommuner som får pengar. Beloppet hade ju kunnat fördelas till alla kommuner.
 
Nu är det så att 20 000 av Malmös invånare betalar skatt i Köpenhamn som sedan betalar en summa till Svenskastaten men det är malmö som har kostnaderna. Detta gölms gärna i dabatten att Sverige har ett dåligt skatte avtal med Danmark.
 
Svar till Danne_08: det är ca 12 kommuner i Sverige som från kommunalt håll bidrar till det kommunala utjämningssystemet. Totalt blir det 3-5 miljarder. Har sett olika siffror och därför svävar jag på siffrorna. Övriga 61-63 miljarder skjuter staten till. Dessa pengar kommer ju in via alla i Sverige som betalar skatt i någon form, dvs medborgare i kommuner som får pengar bidrar och medborgarna i de kommuner som är nettobidragare bidrar ytterligare. Hur fördelning ser och vad som är incitamentet för bidragsystemet ser ut, vet jag inget om och var ju inte grundfrågan i mitt första inlägg. Hoppas jag inte missförstod ditt inlägg.
 
Redigerat:
Jag tror att du missförstod lite.
Jag menar att den kommun som inte får del av de statliga pengarna därigenom möjliggör för andra kommuneratt få mer. Vissa kommuner får avstå från en intäkt och det har samma effekt på kommunens ekonomi som en utbetalning till systemet, mindre pengar till invånarna.
Därför anser jag att beskrivningen av systemet inte är missvisande.

Om det är bra eller dåligt, rättvist eller orättvist är en annan fråga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.