Varför inte då ?
 
Tycker definitivt att du även skall begära pris/offert även på en "vanlig" on/off bergvärmepump! Dessa är ju väl beprövade samt att det ev är mindre prylar i pumpen som kan krångla.
 
smurfen72 skrev:
Varför välja inverter vp cop är i stort sett lika och har du ved eldning i dag har du troligtvis tank som det går att använda till vp som arbetstank då är det inga problem att överdimensionera vp och fortfarande få fin drift och ok med start stop.
Visst har jag tank nu. Men räknar med att sälja tankar och panna som ett paket sen. Det börjar bli till åren ändå. Och då känns det som det är lila bra att byta rubbet.
 
magnetens skrev:
Tycker definitivt att du även skall begära pris/offert även på en "vanlig" on/off bergvärmepump! Dessa är ju väl beprövade samt att det ev är mindre prylar i pumpen som kan krångla.
Har fått det från ivt än. Och de räknar med väldigt låga w / kvm för att hålla ner priset. De räknar med 44w/ kvm och är då ändå 30k dyrare än Nibe l/v.

Väntar in flera offerter på olika anläggningar än.
 
Känns som alla säger Bergvärme. Men läser man på andra sidor så är de som har Nibe F2120 nöjda. Enligt Nibe själva skall den pumpen dra ca 1500 extra / år för mig jämfört med Att borra och köra en 16kw pump med varvtalsstyrning från de i mitt område. Och till 40k mindre investering. Om jag så lägger på lite och gissar på 2000 mera så lär det ta 15-20 år innan priset möter investeringen.

Och så var det nån som skrev att bergvärme är bekvämare. Lär inte vara någon skillnad i komfort och bekvämlighet. Men men.
Ingen med luft/vatten pump som vill uttala sig?
 
Ta in en offert på Daikins inverter-bergvärmepump, de brukar vara lite billigare än andra märken.
 
FG skrev:
Ta in en offert på Daikins inverter-bergvärmepump, de brukar vara lite billigare än andra märken.
Hur är hållbarheten på de?
 
Dem00niX skrev:
Visst har jag tank nu. Men räknar med att sälja tankar och panna som ett paket sen. Det börjar bli till åren ändå. Och då känns det som det är lila bra att byta rubbet.
Du får inte många kronor för tanken och den slits inte ut. En sak värd att tänka på om man jämför luft/vatten med bergvärme är dels bergvärmens förmodade längre livslängd samt att borrhållet räcker massor med år en liten skillnad i pris nu kommer slå åt andra hållet när vp är utsliten och behöver bytas ut och man får köpa helt ny anläggning i fallet med luft/vatten medans man behåller borran i bergvärme alternativet. Men sen beror det ju på hur länge man tänker bo där också.
 
  • Gilla
magnetens och 1 till
  • Laddar…
Bergvärme, och behåll vedpannan som komplement för de där riktigt kalla dagarna.
 
Ja varför inte jag har min vedpanna dockad mot samma tank som vp och sen växlar det själv mellan beroende om jag eldar eller inte mest skönt tycker jag det är vid ev strömbortfall kan köra med omformare eller elverk och få varmt och skönt.
 
Dem00niX skrev:
Hur är hållbarheten på de?
Svårt att säga eftersom deras bergvärmepump är rätt ny och inte har börjat gå sönder än. Skulle dock inte förvåna mig om den håller längre än konkurrenterna. Det som skiljer främst är att de har en egen kompressordesign med färre rörliga delar och en del andra fördelar mot konkurrenterna. Daikin lämnar 10 års kompressorgaranti på vissa luft/luft-pumpar, dock inte bergvärmepumpen, men det borde ju tala för att det är bra grejer. Jag övervägde Daikins bvp men valet föll istället på en Nibe 1255 till slut.
 
Hur kan dom ha mindre rörliga delar än tex F1255 med scroll kompressor ? Vilka fördelar har Daikin jämfört med konkurrenterna. Daikin är ett stort fabrikat finns inget som tyder på att dom skulle göra sämre grejer än de andra.
 
Tror du redan har svaren själv. Lvvp 2120 om du går på ekonomin. Tycker personligen utedelen på lvvp är hiskeliga och skulle därför lätt betalat 50k för att slippa den. Men om den inte stör hade jag gått på 2120 som ju verkar vara en utmärkt pump när man läser på nätet och frågar runt.
 
smurfen72 skrev:
Hur kan dom ha mindre rörliga delar än tex F1255 med scroll kompressor ? Vilka fördelar har Daikin jämfört med konkurrenterna. Daikin är ett stort fabrikat finns inget som tyder på att dom skulle göra sämre grejer än de andra.
Det är väl ungefär lika många rörliga delar (en rotor) även om den ser helt annorlunda ut invändigt. Fördelen med Daikin är väl just att dom utvecklar och tillverkar egna kompressorer vilket gör att dom har bättre koll på hur dom funkar i den aktuella tillämpningen. Samma fördel har väl även Thermia/Danfoss. Dock lär väl både Nibe/CTC, Bosch/IVT och andra ha ganska bra samarbete med de tillverkare dom köper kompressorer av, så det är väl kanske inga avgörande skillnader i praktiken.
En liten nackdel med Daikin är att styrsystemet inte är lika 'flashigt' och välutvecklat för oss värmeumpsnördar som på t ex Nibe. Men, det gör det som behövs och algoritmerna för varvtalsstyrningen verkar funka bättre än på de Svensktillverkade värmepumparna trots färre inställningar (Daikin har ju hållit på med varvtalsstyrda luftvärmepumpar i några decennier). Dock ska det enligt ryktet komma en LAN-modul under våren, så dom verka iallafall jobba på att vidareutveckla prylarna...
 
Kan ju både vara en fördel och nackdel att tillverka kompressorn själva har inte hört nått om att just Daikin skulle ha bättre kompressorer än andra. När Daikin går som on/off funkar den sämre än tex Nibe F1255 men när den går hela tiden påstås det att den håller börvärdet fint har dock inte sett några loggar eller dylikt. Även om F1255 går uselt i vissa fall så går den fint i andra fall och de usla fallen märker man normalt inte om man inte loggar för man får varmt inne i båda fallen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.