geoham skrev:
Hej! Huset är trycktestat och godkänt enligt boverkets krav på täthet för nybyggda hus så jag får antar att det inte drar in luft eller så drar det men i så fall lite. Jag har lite svårt att veta när det är kallras eller drag. Så om det finns drag så känner man luft blåsa in? Ska kolla efter om jag känner luft blåsa in.

/Georges
Om det är testat så är det OK, läcker alltid in luft. Är det mycket drag så märker du det och det fixar man enkelt med lite fogmassa/latex. Är det otätt och drag så blåser det genom otätheterna.

Men kallraset kommer du aldrig ifrån. Det känns som att det blir kallare närmare fönstret och kan kännas som drag också eftersom du har luftrörelse.
 
geoham skrev:
Hej,

Det är träfönster men aluminium på utsida. Det är fogat runt fönstren men fönstret står i direktkontakt mot plattan.

/Georges
Mycket klantgt och ovanligt i så fall, hur vet du att det inte är något mellan platta och fönster?
 
  • Gilla
Nils82
  • Laddar…
Autodidak1 skrev:
Mycket klantgt och ovanligt i så fall, hur vet du att det inte är något mellan platta och fönster?
Finns det en golvlist du kan ta bort och verifiera?
 
Autodidak1 skrev:
Mycket klantgt och ovanligt i så fall, hur vet du att det inte är något mellan platta och fönster?
Jag pratade med en av snickarna som byggde huset och han berättade detta, något jag redan misstänkte när jag kollade tillbaka på bilderna när huset byggdes.

Men detta skulle alltså vara ett fel sätt att montera på? Alltså icke godkänt och måste göras om? Husleverantören tycker inte det nämligen.
 
På vårt nybyggda hus la dom sylltätning imellan fönster och platta. Men dreva tror jag inte dom gjorde.....
 
Drevet stoppar ju som sagt drag, om det inte finns något drag hjälper det knappast att lyfta fönstret och peta in drev. Det är varm luft nerifrån som är åtgärden. Det är därför det sitter element under fönster. Framför franska fönster och balkongdörrar lade man istället en avlång rätt hårt stoppad kudde för att stoppa draget, då de ofta inte var tillräckligt täta. Det har dock ingen effekt på själva kallraset. Som påpekats är det en varmluftskälla eller en golvvärmeslinga framför fönstret som är receptet.

Du kan testa om det är kallras eller drag genom att tejpa nederkanten noga eller täcka för med tex några tidningar och se om det minskar. Om du inte märker någon skillnad kommer drevning inte att ge skillnad heller, oavsett om det de gjort kan anses felmonterat eller inte.
 
  • Gilla
geoham
  • Laddar…
geoham skrev:
Jag pratade med en av snickarna som byggde huset och han berättade detta, något jag redan misstänkte när jag kollade tillbaka på bilderna när huset byggdes.

Men detta skulle alltså vara ett fel sätt att montera på? Alltså icke godkänt och måste göras om? Husleverantören tycker inte det nämligen.
Jag skulle lagt sylltätning av något slag eller åldersbeständig plast för att träfönstret inte ska kunna suga upp fukt från plattan. I praktiken är det nog inget större problem och det kan vara så att det finns fogmassa under fönstret som gör att den inte har kontakt med plattan och då är det inget problem.

Men man monterar INTE något organiskt direkt mot en platta pga risken för framtida problem,
 
Anna_H skrev:
Drevet stoppar ju som sagt drag, om det inte finns något drag hjälper det knappast att lyfta fönstret och peta in drev. Det är varm luft nerifrån som är åtgärden. Det är därför det sitter element under fönster. Framför franska fönster och balkongdörrar lade man istället en avlång rätt hårt stoppad kudde för att stoppa draget, då de ofta inte var tillräckligt täta. Det har dock ingen effekt på själva kallraset. Som påpekats är det en varmluftskälla eller en golvvärmeslinga framför fönstret som är receptet.

Du kan testa om det är kallras eller drag genom att tejpa nederkanten noga eller täcka för med tex några tidningar och se om det minskar. Om du inte märker någon skillnad kommer drevning inte att ge skillnad heller, oavsett om det de gjort kan anses felmonterat eller inte.
Du har mycket rätt i det du skriver, men ett litet tillägg:
En drevremsa under bryter köldbryggan och har en viss inverkan både på kallras och kondens.
 
  • Gilla
Nils82
  • Laddar…
Hur är resten av stommen byggd direkt mot platan utan syll tätning det skulle jag vara orolig för ett fönster är en små sak.
 
sblixten skrev:
Du har mycket rätt i det du skriver, men ett litet tillägg:
En drevremsa under bryter köldbryggan och har en viss inverkan både på kallras och kondens.
Köldbryggan består av plattan, fönsterkarmen och eventuell luftspalt mellan plattan och fönsterkarmen. Om det inte finns en luftspalt och både karm och platta är jämna och har bra kontakt så finns det inte någon köldbrygga som drevningen kan åtgärda. Men sylltätning är bra just för att täta mot ojämnheter i plattan och minska drag i praktiken (och skydda mot fuktvandring). Men om det är tätat med massa under fönsterkarmen så kan den ha samma funktion även om man normalt använder samma typ av sylltätning till hela huset (inklusive fönster o dörrar somstår direkt på plattan).
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Autodidak1 skrev:
Köldbryggan består av plattan, fönsterkarmen och eventuell luftspalt mellan plattan och fönsterkarmen. Om det inte finns en luftspalt och både karm och platta är jämna och har bra kontakt så finns det inte någon köldbrygga som drevningen kan åtgärda. Men sylltätning är bra just för att täta mot ojämnheter i plattan och minska drag i praktiken (och skydda mot fuktvandring). Men om det är tätat med massa under fönsterkarmen så kan den ha samma funktion även om man normalt använder samma typ av sylltätning till hela huset (inklusive fönster o dörrar somstår direkt på plattan).
Köldbrygga mot plattan, inte utåt.
 
sblixten skrev:
Köldbrygga mot plattan, inte utåt.
Ok, men plattan är i princip lika varm som rummet på ytan (eller varmare om det är golvvärme) så det är ingen köldbrygga i ordets rätta bemärkelse. Men drevning under är fortfarande ett normalt förfarande.
 
Autodidak1 skrev:
Ok, men plattan är i princip lika varm som rummet på ytan (eller varmare om det är golvvärme) så det är ingen köldbrygga i ordets rätta bemärkelse. Men drevning under är fortfarande ett normalt förfarande.
Jag vet faktiskt inte hur mycket det kan skilja en kall vinter i ytterkanten med en ny platta isolerad med dagens normer.
Jag vet däremot att i ett hus jag bott i skiljde det mer än 20 grader.
Men jag lär mig gärna om någon annan vet?
 
Låter helt otroligt på ett nytt hus som dessutom är provtryckt. Hade ju märkts direkt då. Det är något som inte stämmer. Kanske vi kan få se en bild ?
 
RoBo skrev:
Låter helt otroligt på ett nytt hus som dessutom är provtryckt. Hade ju märkts direkt då. Det är något som inte stämmer. Kanske vi kan få se en bild ?
Om frågan är till mig så avsåg jag att jag inte hade erfarenheten/kompetensen att säga hur stor skillnad(mellan plattans ytterkant där fönstren står mot den och inomhustempen) det kan bli på ett nytt provtryckt hus. Mitt exempel var från ett hus byggt 1970. Däremot gissar jag att skillnaden kan bli väsentlig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.